چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۱

نگاهی به فیلم‌های کاخ جشنواره؛

آغاز فصل جدید ترغیب فیلمسازان زن برای ساخت فیلم دفاع مقدس

شیار143

«شیار 143» فیلم جدید نرگس آبیار است که کمتر پیش می آید تا فیلمساز زن به سمت ساخت فیلم سینمایی با مضمون دفاع مقدس برود اما این فیلمساز در دومین فیلمش جسارت حضور در این عرصه را تجربه می کند.

سینماپرس- «شیار ۱۴۳» فیلم جدید نرگس آبیار است که کمتر پیش می آید تا فیلمساز زن به سمت ساخت فیلم سینمایی با مضمون دفاع مقدس برود اما این فیلمساز در دومین فیلمش جسارت حضور در این عرصه را تجربه می کند و از نگاه زنانه به آن می پردازد که نگاه محکمی برای آن لحاظ می شود اما آنچه که این تفاوت به چشم می آید نگاه بومی به فضای جنگ است اما فیلمساز در ورود به فضای جنگ تامل می کند و بیشتر به فضای پشت جبهه و خانواده منتظر می پردازد.

محوریت «شیار ۱۴۳» با بازی مریلا زارعی جلو می رود و در ابتدا که با یک مادر ساده و روستایی طرفیم اما بعد از مفقود شدن فرزند روند تکاملی مادر را طی ۱۵ سال در یک تعلیق و بدون پرداخت داستانک ها دنبال می کنیم.

این تکامل در سکانسی که الفت نزد رمال می رود و بعد از اینکه حس می کند با فضا بیگانه است آنجا را ترک می کند دوربین ثابت می ماند و این نشان از بلوغ لحظه به لحظه شخصیت مادر است که همچنان با رادیو همراهش تاریخ یک دوره را همراه خود می برد.

فیلم علاوه بر روایت داستانی خود گفت و گوهای بازماندگان را به شکل مستند جلو می برد که این بخش بیشتر به شخصیت پردازی داستان کمک می کند و انتظار یک پایان دراماتیک با دُز بالا را در مخاطب بوجود می آورد که پایان قهرمانانه برای یک دوره تاریخی را به تصویر می کشد و آغاز دوران تازه برای مادری که از فصل جدید زندگی‌‌اش پرده برمی دارد.

آنچه که تعلیق این فیلم را بیشتر از پیش می کند کشف عنوان شیار ۱۴۳ است و حتی در اواسط فیلم مخاطب در انتظار یک معجزه می ماند اما پایان قهرمانانه داستان در روایت کلی مادر آن را به درجه بالاتری می رساند که ویژگی فیلم است، نگاه بومی نرگس آبیار بدون سفارش برگرفته از دغدغه و مساله فیلمساز در طول فیلم مشهود است.

از آنجایی که مریلا زارعی نقش متفاوتی را اجرا می کند حفظ راکورد برای بازی از ویژگی های برجسته کارگردانی آبیار و هوش مریلا زارعی است که در فیلم درآمده، نگاهی بیاندازید به سکانسی که الفت خبری از بچه اش بعد از مدت ها بدست می آورد، بازی بدون اغراق در اجرای نقش یک مادر منتظر در فرم بصری اثری و قاب تصویر جا می گیرد.

صداقت در قاب بندی و خلق لحظه های تاثیر گذار فیلم  در روند آن می تواند با مخاطب خاص و عام ارتباط خوبی برقرار کند که این فیلم را با هوشمندی می توان به تمام جنگ ها تعمیم داد.

«شیار ۱۴۳» اتفاق خوبی برای نرگس آبیار به دنبال دارد که در ادامه کارگردانی او می تواند تاثیر گذار باشد و نقطه آغازی برای ترغیب فیلمسازان زن در ورود به مضامین دفاع مقدس است.

حمید غفاریان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.