جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲

نقد شفاهی/

آذین: «برلین منفی هفت» بیانیه یک سینماگر ایرانی در محکومیت جنگ و آمریکاست

برلین منفی هفت

یک منتقد و مدرس دانشگاه با بیان اینکه «برلین منفی هفت» اثری خوش ساخت و ضد جنگ است، گفت: این فیلم بیانیه سیاسی یک سینماگر ایرانی در محکومیت جنگ و آمریکا است.

«جبار آذین» منتقد و مدرس سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «برلین منفی هفت» ساخته رامتین لوافی پور، اظهار داشت: «برلین منفی هفت» دومین ساخته سینمایی کارگردان آن پس از فیلم سینمایی «آرام باش و تا هفت بشمار»، اثری خوش ساخت و ضد جنگ است.

وی در ادامه افزود: «رامتین لوافی پور» در فیلم سینمایی «برلین منفی هفت» با روایت تاثیرگذار قصه زندگی، مسائل و مشکلات یک خانواده عراقی که مورد ظلم و تعددی آمریکایی ها قرار گرفته و غیر قانونی به کشور آلمان پناه آورده اند، معضلات مهاجران و پناهندگان کشورهای غربی را به تصویر کشیده است.

این منتقد و روزنامه نگار در ادامه افزود: وی در این فیلم آسیب ها و تخریب های انسانی متجاوزانه آمریکایی را به نمایش گذاشته و تماشاگر را به همدردی با ستمدیدگان و آورگان جهان فراخوانده است. ساختار فیلم سینمایی «برلین منفی هفت» با استانداردهای سینمایی منطبق است و «مصطفی زمانی» و «مسعود رایگان» در آن بازی های خوبی ارائه کرده اند. این فیلم در آلمان ساخته شده و محتوا و پرداخت سینمایی آن قابلیت نمایش و جذب مخاطب جهانی را دارد.

آذین ادامه داد: داستان فیلم سر راست و بدون پیچیدگی است و در قالب فیلمنامه ای با پردازش خوب و تبیین درست لحظه ها، صحنه ها و ایجاد تعلیق مناسب نوشته شده است. آدم های اصلی شناسنامه و هویت دارند و تماشاگر با شخصیت های «عاطف»، «نجمه» و «کاظم» همذات پنداری می کند.

این مدرس دانشگاه در ادامه افزود: «رامتین لوافی پور» داستان دردمندانه فیلمش را بر مبنای واقعیات و از مجرای تفاوت های فرهنگی، عوارض اخلاقی و انسانی جنگ و مهاجرت به ویژه از نوع غیرقانونی آن بازگو می کند. فیلم در روایت سینمایی این مسیر حرفه ای عمل کرده و لکنتی در قصه و ساختار آن وجود ندارد.

این منتقد در ادامه افزود: نکته درباره مضمون این فیلم ضد جنگ این است که مهاجران و از جمله خانواده رنج کشیده «نجمه» در پی یافتن آرامش از کشور خود کوچ کرده اند، چیزی که وجود آن به دلیل مناسبات غیر انسانی و غیر اللهی حاکم بر جهان امروز به خصوص در جوامع غربی خبری از سراب نیست و ثمره چنین اقدامی که فیلم هم نتیجه امید بخشی از آن نشان نمی دهد ایجاد آشفتگی، آوارگی و درماندگی بیشتر است.

«جبار آذین» در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد : فیلم ضد آمریکایی « رامتین لوافی پور» به دلیل استفاده از عوامل حرفه ای و عناصر درست و اصولی از جمله فیلمنامه جمع و جور، فیلمبرداری خوب، طراحی مناسب گریم و لباس و گرفتن بازی های قابل قبول از بازیگران و کارگردانی متفکرانه در تعریف تاثیرگذار داستان غم انگیز خود و برانگیختن احساس همدردی تماشاگر با قهرمان های فیلم موفق است. «برلین منفی هفت» بیانیه سینمایی یک سینماگر ایرانی در محکومیت جنگ و آمریکا است. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.