چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸

نقد شفاهی/

خرازی ها: «برلین منفی هفت» تجربه موفق سینمای ایران در روانشناختی مهاجرت است

برلین منفی هفت

یک منتقد گفت: «برلین منفی هفت» یکی از تجارب موفق سینمای ایران در زمینه روانشناختی مهاجرت و ماجران است. در این فیلم به پیچیدگی های روانشناختی کاراکترها بسیار خوب و حرفه ای پرداخت شده است.

«شهرام خرازی ها» منتقد سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «برلین منفی هفت» ساخته رامتین لوافی پور، اظهار داشت: مهاجرت و پناهندگی از جمله سوژه هایی است که به کرات در سینمای ایران و جهان به آن پرداخت شده است.

وی در ادامه افزود: این سوژه در سال های دور و نزدیک گاه ملعبه دست فیلمسازان و فیلمنامه نویسان معاندی و مخالف جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. در بسیاری از فیلم هایی که توسط ایرانیان مقیم خارج ساخته شده از سوژه مهاجرت و پناهندگی استفاده ابزاری بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران شده است و عمده این فیلم ها آثاری سیاه نما و مقرضی بوده اند.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در ادامه افزود: سوژه مهاجرت و پناهندگی در سینمای ایران در سال های اخیر به تکرار کشیده شده است اما فیلم سینمایی «برلین منفی هفت» خوشبختانه به این آفت دچار نگشته است. فیلم در بیان و به تصویر کشیدن پیچیدگی های روحی و روانی کاراکترهای خود کاملاً موفق است.  

خرازی ها تصریح کرد: در فیلم سینمایی «برلین منفی هفت» با معضلات مختلف جسمی، روانی و اجتماعی مهاجران آن گونه که در عالم واقعیت رخ می دهد، مواجهیم.  مصیبت هایی که بر سر پدر خانواده یکی بعد از دیگری آوار می شود. به واسطه نزدیکی به واقعیت دنیای تلخ مهاجران به همذات پنداری مخاطب با وی می انجامد.

این منتقد و روزنامه نگار در ادامه افزود: «برلین منفی هفت» یکی از تجارب موفق سینمای ایران در زمینه روانشناختی مهاجرت و ماجران است. در این فیلم به پیچیدگی های روانشناختی کاراکترها بسیار خوب و حرفه ای پرداخت شده و برخی از تکنیک های روان درمانی، کودک، نظیر عروسک درمانی به خوبی به تصویر کشیده شده است.

وی در ادامه افزود:  نویسنده در پردازش ماجرا هر چند که تا حدودی کند و ایستا عمل کرده است اما من حیث المجموع موفق شده تا گلیم داستان را از آب متلاطم بیرون کشد.

خرازی ها تصریح کرد: «برلین منفی هفت» فاقد نماهای کارت پستالی ایرانی است که تا کنون به موضوع مهاجرت پرداخته اند. نویسنده در برخی فصول بسیار خودسانسور به نظر می رسد. در حالی که در کار با چنین سوژه ای نیاز به این همه خودسانسوری نبوده است.

وی در پایان این گفت وگو در مورد بازی های این فیلم، اظهار داشت: عمده بازیگران فیلم اما نه همه آن ها در ایفای نقش های دشوار خود موفق بوده اند. بالاخص بازیگری که نقش دختر جوان خانواده را ایفا می کند. «رامتین لوافی پور» در هدایت بازیگران بالاخص ایفاگر نقش پسر بچه موفق است و از پس کارگردانی یک فیلم دشوار با سوژه ای پیچیده در خارج از کشور علیرغم همه مشکلات برآمده است.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.