شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۸

جشنواره عمار با تجلیل از سلحشور پایان یافت

جلیلی: یک فیلم هم درباره شهدای ترور نداریم/ آیت‌الله جنتی: امام(ره) فرمود برخی فیلم‌ها اندازه صد منبر ارزش دارند

 اختتامیه چهارمین جشنواره  مردمی فیلم عمار

وحید جلیلی با بیان اینکه حتی یک فیلم در مورد شهدای ترور نداریم گفت: کدام ملت را سراغ دارید که این همه قهرمان و ماجرا داشته باشد که به جهان بتواند ارائه کند ، چرا بخشی از این ماجرا در سینمای ایران مغفول است؟

به گزارش خبرنگار سینماپرس، اختتامیه چهارمین جشنواره  مردمی فیلم عمار  در سینما فلسطین تهران با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

آیت‌الله جنتی،دبیر شورای نگهبان در این مراسم حاضر شد و در این مراسم از فرج الله سلحشور به پاس یک عمر مجاهدت فرهنگی تقدیر و تجلیل به عمل آمد. 

بنابراین گزارش، حامد زمانی نیز در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار ترانه جدیدی با نام «پایداری» را اجرا کرد. این خواننده که ترانه «گزینه های روی میز» او در افتتاحیه جشنواره عمار با استقبال مخاطبان همراه شده بود این بار و در مراسم اختتامیه ترانه دیگری با نام «پایداری» را با موضوع شهدای هسته‌ای برای اولین بار اجرا می‌کند. ترانه «پایداری» را میلاد عرفان پور سروده است. این ترانه به شهیدان هسته‌ای مصطفی احمدی روشن و مجید شهریاری تقدیم شده است.

مرتضی شعبانی، جمال شورجه، محمدرضا عباسیان؛عباس میرزاخانی،عباس میرزایی، حبیب احمدزاده، احسان محمد حسنی، سلیم غفوری ، وحید یامین پور، سعید قاسمی و پدر احمدی روشن  در این مراسم حضور داشتنند.

وحید جلیلی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم عمار به عنوان اولین سخنران مراسم گفت: در اختتامیه جشن فیلم عمار گردهم آمدیم تا این نقطه آغازین موج نو در سینمای انقلاب اسلامی را ارج بگذاریم و با حضور گرم خودشان به سه نسل جوان انقلاب انرژی بدهد.

جلیلی در ادامه افزود: لازم است در ابتدا از خانواده شهدا تشکر کنم که در این مراسم حضور یافتند و لازم می‌دانم از عالم ربانی و عمار دوران حضرت آیت‌الله العظمی جنتی تشکر کنم که دعوت فرزندان خودشان را در موج نو سینمای انقلاب اسلامی پذیرفتند و با حضور خود معنای دیگری به جشنواره عمار بخشیدند.

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود به اشاره به تاریخچه جشنواره فیلم عمار، اظهار داشت: جشنواره عمار در سال 89 و در اولین سالگرد 9 دی برگزار شد. که با 20 فیلم توسط فیلمسازان فیلم حزب‌اللهی آغاز شد و در سال بعد 300 فیلم و در در دوره سوم 700 فیلم و امسال نیز 1000 عنوان فیلم  در این دوره به جشنواره ارسال شد. امسال در بخش دیگری فراخوان بین‌المللی داریم که بیش از 700 اثر در جشنواره عمار ثبت‌نام کردند که همین استقبال بین‌المللی به ما نشان داد انسان‌های زیادی در اقصی نقاط جهان از انحصار پیچیده رسانه‌ای رنج می‌برند. و به دنبال روزنه‌ای هستند که فریاد خود را به مخاطب برسانند. و تلاش داریم در سالهای آتی این بخش را منسجم‌تر برگزار کنیم.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری دومین دوره جشنواره عمار در غزه گفت: دومین دوره جشنواره عمار چند روز پیش در غزه و با حضور برادران ما در جنبش حماس برگزار شد و خیلی شوق‌انگیز بود و برخی از فلسطینی‌ها در جشنواره می‌گفتند که خیلی از آثار سینمایی ایران در فلسطین هنوز دیده نشده‌اند.

جلیلی در ادامه با اشاره به برگزاری دومین دوره جشنواره عمار در غزه گفت: دومین دوره جشنواره عمار چند روز پیش در غزه و با حضور برادران ما در جنبش حماس برگزار شد و خیلی شوق‌انگیز بود و برخی از فلسطینی‌ها در جشنواره می‌گفتند که خیلی از آثار سینمایی ایران در فلسطین هنوز دیده نشده‌اند. 

وی در ادامه اظهار داشت: جشنواره عمار تاسیس شده است که این سوال را پاسخ دهد که اولا چرا بسیاری از کارهایی که تولید شده است در حوزه‌های مختلف چون انیمیشن و مستند و داستانی به مخاطب نمی‌رسد و حتی در داخل کشور هم مهجور می‌ماند و همچنین در مخاطب بین‌المللی نیز دریغ می‌شود. ثانیا چرا بسیاری از داستان‌ها و معارف به سینمای ما در قالب‌های مختلف راه پیدا نکرده است. 

وی با اشاره به حوادث پیش آمده برای مردم ایران در دوره‌های مختلف گفت: کدام ملت در تمام تاریخ سراغ دارید که این همه قهرمان و ماجرا داشته باشد که به جهان بتواند ارائه کند و چرا بخشی از این ماجراها نتوانسته است به قالب سینمای ایران راه پیدا کند. 32 سال پیش رئیس جمهور و نخست‌وزیر و رئیس قوه قضائیه را در این کشور کشتند و ده‌ها نفر در کشور ترور کردند ولی حتی یک فیلم سینمایی در مورد شهید ترور ساخته نشد..

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه سینمای ایران جزو 15 کشور اول دنیا است، اظهار داشت: سینمای ایران از جهت فنی و امکانات و از نظر نیروی زبده و ورزیده از بسیاری از کشورهای اروپایی جلوتر هست و در کمتر کشوری در جهان 80 تا 90 فیلم سینمایی در آن ساخته شود. سینمای ایران به یمن جمله امام در بهشت زهرا که فرمودند ما با سینما مشکلی نداریم و انقلاب با فحشا مشکل دارد و کلید انقلاب و سینمای ایران مشخص شد از سینمای نحیف و سخیف شاهنشاهی عبور کرد و امام و انقلاب فضا را رو به سینمای ایران گشودند و راه را به روی سینمای منحط بست تا فیلم‌ساز داخلی با کنار گذاشتن معیارهای غلط به معیارهای درست بیندیشد. 

وی همچنین افزود: انقلاب اسلامی خدمات بزرگی به سینمای ایران کرده است. و مطمئنا سینما هم خدمات زیادی به انقلاب کرده است که می‌توان از جمله آثار دوره دفاع مقدس گفت. اما سوالی که اینجا وجود دارد اینکه ظرفیت‌ها چقدر بوده است و چه مقدار از این ظرفیت‌ها استفاده شده است. 

جلیلی  در ادامه افزود: جشنواره عمار آمده است که این فاصله را پر کند و بحمدالله در این چند سالی که جشنواره عمار برگزار شده است بسیاری از مشهوراتی که در سینمای ایران وجود داشته را خط بطلان کشیده است. 

بنابراین گزارش، مراسم تقدیر از فرج‌اله سلحشور مراسم بعدی اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم عمار بود.

آیت‌الله جنتی، سردار نقدی ،جمال شورجه، ابولقاسم طالبی، حسن عباسی، جهانگیر الماسی و ناصر هاشم‌زاده؛ نادر طالب‌زاده؛ خانواده شهدای احمدی روشن و خالقی پور، نوری؛ خراسانی و محققی برای اهدای لوح تقدیر و فانوس زرین جشنواره جهت تقدیر از فرج‌اله سلحشور روی سن آمدند و از او بابت یک عمر مجاهدت در عرصه فرهنگی تقدیر کردند.

آیت‌الله جنتی لوح تقدیر را به سلحشور اهدا کرد.

بعد از اهدای لوح فرج‌الله سلحشور بعد از دریافت لوح تقدیر و فانوس جشنواره در سخنانی کوتاهی، اظهار داشت: وقتی بچه‌ای می‌خواهد در سفره چیدین به والدین خود کمک کند پدرو مادر زیر سینی غذا را می گیرند و به فرزنداشان کمک می‌کنند تا سفره‌ را بچینند، سلشحور نیز در سینما این‌گونه است. سلحشور قصه را از قرآن می‌گیرد، توفیق را هم که خدا به او می‌دهد، ابعاد هنرمندی کار را نیز با کمک هنرمندان انجام می‌دهد، تنها کار سلحشور این است که زیر سینی را می‌گیرد تا پدرو مادرش به او کمک کنند.

وی در ادامه افزود: من از این تقدیر سپاسگذارم ولی هیچی را از خودم نمی‌دانم، اگر هم کاری انجام داده‌ام وظیفه‌ام بوده است. استادی هنرمندان و دانشمندان این کشور هر کدام به سهم خود و وظیفه‌شان را انجام می‌دهند و من کاری بیشتر از دآنها انجام ندادم.

کارگردان سریال یوسف پیامبر در ادامه با طرح خواهشی از مسئولین داشت و گفت: هنرمندان کسانی هستند که در یک رشته تخصص دارند، نباید آنها را با علما، بزرگ و همطراز کرد. گاهی در جامعه ما برای هنرمندان بیش از حد ارزش قائل می‌شود، اگر هنرمند کاری می‌کند باید در حد خودش از او تقدیر کرد.

سلحشور در ادامه افزود:  به جای اینکه حضرت علی اکبر(ع)، احمدی روشن و شهید فهمیده الگوی ما باشند هنرمندان الگوی ما شده‌اند، باید همین قدر که برای هنرمندان ارزش قائل هستیم برای دیگران هم در جامعه ارزش قائل شویم.

وی در پایان از مسئولین جشنواره عمار تقدیر و تشکر کرد.

بنابراین گزارش، آیت‌الله جنتی در مورد حضورش در جشن عمار گفت : حضور من در این جلسه بسیار دوست داشتنی یک حالت غافلگیرانه داشت من به آقای جلیلی گفتم که من برای نماز آمدم به اینجا؛ اما دوستان از من خواستند تا سخنرانی کنم. 

جنتی با ذکر خاطره‌ای از امام خمینی (ره)، اظهار داشت: زمانی من در خدمت امام حضور داشتم و فیلمی ارزشمند برای ایشان به نمایش درآمد. امام فرمودند این فیلم و امثال این فیلم‌ها به اندازه صد منبر ما ارزش دارند و می‌تواند خیلی نقش روشنگری داشته باشد. 

جنتی با اشاره به فیلم توبه نصوح ، اظهار داشت: من خودم وقتی فیلم توبه نصوح که آقای سلحشور در آن نقش داشتند را دیدم یک جمله‌ای از این فیلم در ذهن من نقش بست که در آن یک شخصیتی در نقش مظلوم رو به شخصیت ظالمی کرد و گفت حق مرا بده. این جمله به شدت روی من تاثیر گذاشت و ماندگار شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فیلمی که در سالن پخش شد، اظهار داشت: هنرمندان می‌توانند نقش مهمی در تربیت انسان داشته باشند و من همیشه این سوال برایم وجود داشت چرا آنقدر هنرمند متعهد را نداریم که پاسخی خیلی از نامربوط‌ها را بدهند. هنرمندانی که فیلم‌هایی بسازند و فساد آمریکا را به تصویر بکشند تا دیگر آمریکایی‌ها نتوانند سرشان را بلند کنند و همچنین در قضیه فتنه نیز می‌توانیم کارهای هنری بیشتری بسازیم به‌طوری که کسی هوس دفاع از فتنه را نتواند بکند و این آثار هنری؛ آثار و آسیب‌هایی که در سال 88 اتفاق افتاد و باعث گمراهی عده‌ای شد را نشان دهد. 

جنتی در پایان سخنان خود، خاطرنشان کرد: نقش هنر در تربیت انسان نقش والایی است و امیدواریم عزیزانی که در این قضایا حضور دارند بتوانند هنرمندان از جنس خود را تکثیر کنند و این هنر متعهد گسترش یابد. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.