دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸

سینما و فقدان پژوهش/

فرشچی: آثاری که نمره صفر تا 15 می گیرند فاقد تحقیق و پژوهش هستند

مینو فرشچی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم های ویدئویی تهران

یک فیلمنامه نویس با بیان اینکه آثاری که نمره صفر تا 15 می گیرند فاقد تحقیق و پژوهش لازمه هستند، گفت: مبلغی که برای تحقیق و پژوهش درنظر گرفته می شود هم مبلغ ناچیزی است.

«مینو فرشچی» فیلمنامه نویس در گفت وگو با خبرنگار سینما پرس در مورد این سوال که آیا اصلا چیزی به نام تحقیق در سینمای ایران وجود دارد، اظهار داشت: به هر حال بحث تحقیق و پژوهش مقوله بسیار مهمی در سینمای ایران به شمار می رود.

نویسنده «ازدواج به سبک ایرانی» در ادامه افزود: تمام دست اندرکاران سینما ،الخصوص تهیه کنندگان می دانند که بحث تحقیق و پژوهش چقدر در سینمای ایران اهمیت دارد. حالا این افراد به دو دسته تقسیم می شوند که یا به مسئله تحقیق و پژوهش واقف هستند و دسته دوم هم از این امر غافل هستند.

فرشچی تصریح کرد: در این میان مبلغی که برای این بحث اختصاص پیدا کرده است  هم خیلی ناچیز است و در اکثر موارد هم حیف و میل می شود. تهیه کننده یک اثر برای این بحث یک مبلغی کلی را در برآورد کلی دیده است که در نهایت پولش  نه به بازیگر می رسد، نه به فیلمنامه نویس و معلوم نمی شود که در نهایت چه می شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:  در تیتراژ آخر فیلم ها و سریال ها هم کمتر شاهد این هستیم که نامی از محققان  و پژوهشگران آورده شود و هیچ پولی هم دست نویسندگان فیلمنامه را نمی گیرد.

نویسنده «کاغذ بی خط» در ادامه افزود: در مجموع اگر کاری فاقد تحقیق لازمه  باشد چیزی دست فیلمنامه نویس را نمی گیرد و فیلمنامه نویس بیشتر با استفاده از تخلیات خود دست به نوشتن و خلق یک اثر می زند.

نویسنده «شوکران» تصریح کرد: در مجموع کارهایی که نمره صفر تا 15 می گیرند، فاقد تحقیق و پژوهش لازمه هستند و گروه مجبور می شوند به آپارتمان بروند به زور فیلمی را جمع کنند و وقتی اثر را بر پرده سینما یا صفحه تلویزیون  مشاهده می کنیم، متوجه خوهیم شد که یک سری چیزها کم دارند چون فیلمنامه نویس از تخلیات خود استفاده کرده است.

فرشچی در ادامه خاطرنشان کرد: در مورد کارهای تاریخی و جنگی هم این بحث فرق می کند و این دو ژانر نیازمند تحقیق و پژوهش فراوان هستند اما متاسفانه تحقیقات این ژانر هم به دست نویسندگان و محققان نمی رسد و به دست کسانی می رسد که بودجه های فاخر می گیرند که من اصلا این افراد را نمی شناسم.

وی در ادامه افزود: جالب است که خود این افراد کارگردانی اثرشان را هم برعهده می گیرند و دستمزدهای خوبی هم می گیرند اما اگر یک فیلمنامه نویس قرار باشد یک فیلم بسازد، نصف دستمزد یک کارگردان را هم نمی گیرد اما این افراد برای فیلمنامه نویس دستمزد کمی را در نظر می گیرند و خودشان دو برابر دستمزد می گیرند.

«مینو فرشچی» در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: این حرفها همه در دلهای یک فیلمنامه نویس بود که هیچ وقت، هیچ کس را فریب نداد و خود هم فریب نخورد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.