سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۷

در رونمایی از کتاب سینمای تجربی عنوان شد؛

دهقانپور: نام سینمای تجربی را «سینمای تجربه ورز» گذاشتیم

سینما حقیقت*

در نشستی که شامگاه سه شنبه در سالن شماره 3 سینما فلسطین برای رونمایی از کتاب سینمای تجربی برگزار شد، مجری برنامه از برپایی کارگاه های آموزشی در جشنواره دوره هشتم خبر داد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، در نخستین جلسه نشست و گفت و گو  هفتمین دوره از جشنواره بین المللی سینماحقیقت که مربوط به رونمایی از کتاب سینمای تجربی؛ حاصل گفته های سفر تحقیقاتی ۵۰ نفر از منتقدان سینمای تجربی به جزیره ابوموسی که آذر ماه سال گذشته انجام شد؛ بود، حمید دهقانپور و محمدرضا باباگلی در حضور جهانگیر الماسی و جمعی از منتقدین و اصحاب رسانه به گفت گو پرداختند.

دهقانپور: نام سینمای تجربی را «سینمای تجربه ورز» گذاشتیم

دهقانپور گفت: در زمان شفیع آقامحمدیان؛ مدیرعامل اسبق مرکز سینمای مستند و تجربی، از گروه و افرادی که تصور می شد با سینمای تجربی آشنایی دارند دعوت کرد تا در سفری به جزیره ابوموسی به تحقیق و مذاکره درباره سینمای تجربی بپردازند. در این سفر بلافاصله بعد از استقرار، ما به ۵ گروه ۱۰ نفر تقسیم شدیم و کمیته های مختلفی را تشکیل دادیم. هر کمیته موظف بود به واژه ی سینمای تجربی بپردازد که این اتفاق افتاد و حاصل آن کتابی است که اکنون به همت مرکز سینمای مستند و تجربی به چاپ رسیده است و به نظر من این سمینار همچنان می تواند ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: بعد از این سمینار خود من پیشنهاد دادم که ما در ابوموسی امکان نمایش فیلم هایی که تحت عنوان سینمای تجربی تلقی می شوند را داشته باشیم اما متاسفانه این اتفاق نیافتاد و اکنون می توان این امکان وجود داشته باشد که هر چند ماه یکبار این فیلم ها در مرکز سینمای مستند و تجربی اکران شوند تا ما شاخص ها و نشانه های سینمای تجربی را که در طول تاریخ به اثبات رسیده اند از آن ها استخراج و به آن ها استناد کنیم.

دهقانپور افزود: تمامی ما ۵۰ نفر کوشش کردیم در همین دو جلسه ای که در جزیره ابوموسی برای سینمای تجربی برگزار شد واژه اصلی و معادل سینمای تجربی را انتخاب کنیم که به گفته یکی از دوستان و توافق همه ما نام سینمای تجربه ورز را انتخاب کردیم.

باباگلی: کتاب چاپ شده پر از غلط است!

بایا گلی گفت: این کتابی که امروز به چاپ رسیده است به تلاش مدیران اسبق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بوده که مدیران جدید خلف وعده نکردند و بدون در نظر گرفتن کوچکترین سلیقه ای این تلاش را به اتمام رساندند و تمام صحبت های ۵۰ نفری که به آن جا رفته بودند امروز به صورت این کتاب به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: البته این کتاب پر از اشکالات و غلط های املایی، تایپی و ویراستاری است که گمان می شود به دلیل عجله ای بوده که برای چاپ آن شده و این نقد به این کتاب وارد است. البته در کنار این کتاب که صحبت های ما به صورت شفاهی بوده، هر کدام از ما مقاله ای را برای سینمای تجربی نوشتیم که امیدواریم آن مقاله ها هم چاپ شود.

باباگلی افزود: با جمع بندی تمام گفته ها به ۱۳ بند رسیدیم که محور تعریف سینمای تجربی را نشان می دهد و جدای از این ۱۳ بند، ۱۰ الی ۱۲ بند هم به عنوان پیشنهاد به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارایه کردیم.

لازم به ذکر است؛ در این نشست حمیده کیهان؛ مجری برنامه اعلام کرد که از سال آینده طی برگزاری این جشنواره کارگاه های آموزشی برای سینمای تجربی برگزار خواهد شد.

گفتنی است؛ در انتهای این نشست جهانگیر الماسی طی سخنان کوتاهی گفت: از مسئولین قدردانی می کنم که همین گام کوتاه و جدی را برای سینمای تجربی برداشته و امیدواریم که این گام ها ادامه و استمرار داشته باشد.   

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.