سینماپرس- در طول سالها وجود تشکیلات سینمایی در قالب معاونت و یا سازمان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمتر کسی است که نداند مهمترین مرکزتصمیم گیرنده در ساخت و یا نمایش فیلمهای سینمایی و حتی ویدئویی کشور اداره ای است تحت عنوان" اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه ای".
این اداره کل که طی دوره های متعدد مدیریتی ازنقش کاملا موثر و بسزایی در ترکیب و چیدمان تولیدات سینمای ایران و در عین حال کیفیت و محتوای آنها برخوردار بوده است، در دولت دهم ابتدا به سید علیرضا سجادپور و سپس مهدی عظیمی میرآبادی واگذار شد، لیکن پس از انتقال عظیمی به معاونت فعالیتهای سینمایی، اگرچه جلیل عرفان منش دیگر معاونت این سازمان تا پایان ماموریتش همزمان سرپرستی این اداره را نیز بر عهده داشت ولی این مجموعه همواره از حضور مدیر جدید و مستقلی حداقل ظرف مدت گذشته تاکنون بی بهره بوده است.
نکته قابل توجه در این نوشتار دلیل عدم تعیین مدیر برای اداره کل ارزشیابی ونظارت سازمان سینمایی در دولت یازدهم و زمان تصدی جناب آقای ایوبی در طول بیش از 100 روز گذشته است. این در حالیست که بلا استثنا مدیران همه واحدها ،معاونتها، مراکز و موسسات زیر مجموعه جواد شمقدری، طی همین مدت تسویه و ایوبی افراد جدید باب میل خود را جایگزین آنان کرده است.
گمانه زنی های محافل سینمایی حاکیست که سیاستهای محافظه کارانه و امیدبخش حجت الله ایوبی، این بار در انتصاب مدیر کل ارزشیابی و نظارت جواب نمی دهد و رییس سازمان سینمایی بخوبی متوجه شده است که در خصوص این اداره حساس که چشمهای نظارتی کشور بیشتر بر عملکرد آن متمرکز است، نمی توان به راحتی سایر مراکز تابعه، مدیری از حوزه تئاتر و تلویزیون و موسیقی و تجسمی و...منصوب کرد و بعد با لبخندی ملیح خود را میان اهالی فهیم سینمای ایران تلویحآ مصلح و منجی و دوای آرامبخش برای همگان معرفی نمود!؟
حساسیت اداره کل ارزشیابی و نظارت در سیاستگذاری های کلان به خصوص حوزه تولید فیلم بر یکایک خانواده بزرگ سینمای ایران مشخص است و کسی نیست که نداند مدیر آن فارغ از نمودارتشکیلاتی سازمان سینمایی به نوعی نفر دوم این سازمان تلقی میشود.براستی ایوبی در انتظار چیست و چرا در واگذاری آخرین و شاید اصلی ترین مدیر خود تعلل می ورزد؟
شاید ابوبی که اخیرا برای توجیه عدم استفاده از مدیران فعال در حوزه سینما بجای حوزه های دیگر فرهنگی، همواره از کوچک سازی سازمان سینمایی سخن می گوید در پاسخ به ابهام مطرح شده، به محدود نمودن وظایف و ماموریتهای اداره کل ارزشیابی و نظارت اشاره کند و با وجود جناب احسانی بعنوان معاون آثار سینمایی و مدیر ارشد این اداره کل، نیازی به انتصاب فردی موثر و شناخته شده در این حوزه احساس نمی کند.شاید هم وجود شوراهای پروانه ساخت و نمایش را دلیلی برای جدی نگرفتن این اداره کل عنوان نماید بر این اعتقاد باشد که مطابق نظر رییس جمهور محترم، در حهت کاهش دخالت و تصدی گری دولت در حوزه فرهنگ گام برداشته است که البته حتما پاسخگوی ابهامی بزرگتر خواهد بود که پس نقش نظارتی حاکمیت در جریان تولیدات سینمایی کشور کجای این سازمان لحاظ شده است؟
اما اگر قرار است به روال سالهای گذشته وبا حفظ شانیت سازمانی و اداری"ارزشیابی و نظارت"عمل شود،کار برای حاکم همیشه خندان سینمای کشور دشوار خواهد بود.چراکه اصولا مدیر مورد نظر در این اداره، آیینه ای تمام نما ازاستراتژی ها،سیاستها، راهکارها و در مجموع افکار و عقاید جناب ایوبی خواهد بود و این برای کسی که غیر از" پیام صلح و آرامش"تاکنون هیچ جمله صریحی در بیان چشم انداز و برنامه های کاربردی خود بر زبان نرانده است و ترجیح می دهد در فضایی بی حاشیه بر سینما مدیریت کند، کاری بس سنگین و به نوعی محال است.
اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه ای به دست چه کسی سپرده می شود و آن شخص به کدام جریان سینمایی گرایش دارد؟ آیا فردی خارج از حوزه تخصصی سینما بر این مسند می نشیند؟ آیا به رویه جواد شمقدری، از انتصاب مدیر جدید پرهیز می شود و این اداره تحت سرپرستی معاونت آثار سازمان سینمایی عمل خواهد کرد و یا نه، شاید هم جدا از همه گزینه های مورد اشاره، ایوبی تحت فشار جریان خاصی که در اقلیت بسر می برند و وبا ترفندهای مختلف همیشه خود را اکثریت سینما جلوه می دهند، کسی از میان آنها را برای این مسئولیت مهم در نظر دارد؟!
فرید یکتا
نظرات