یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳

گزارش سینماپرس از ساخت و ساز در قلب تئاتر کشور/

تقاضای علاقمندان نمایش از شهردار: لطفا بگذارید «تئاتر شهر» نفس بکشد!

ساخت و ساز در تئاتر شهر

تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان انقلاب و در مجاورت پارک دانشجو، یک ساختمان قرار گرفته است، ساختمانی که نام آن را قلب تئاتر کشور گذاشته اند، ساختمانی که امروز در هیاهو و ترافیک انسانی و ماشینی تهران باز هم همچنان از اعتبار زیادی میان اهالی تئاتر کشور برخوردار است، اینجا تئاتر شهر است و به قول یک دانشجوی تئاتر باید گفت: آقای شهردار لطفا بگذارید «تئاتر شهر» نفس بکشد!

سینماپرس/  بارها از ساخت و سازهای اطراف «تئاترشهر» سخن گفته شده است. اما از آنجا که گفتنی‌ها را هر اندازه که تکراری باشد، بازهم باید گفت پس بار دیگر نیز می‌خواهیم بگوییم، می خواهیم از ساختمانی بگوییم که دوستان تئاتری و مدیران و مسئولان مربوطه نام آن را قطب تئاتر کشور گذاشته اند. ساختمانی که حضور در آن و اجرای نمایش در آن آرزوی هر دانشجوی تئاتری محسوب می شود.

 

اینجا تئاتر شهر است، اینجا جایی است که ماه ها و شاید سالهاست که رنگ آرامش به خود ندیده است، در یکی از روزهای سرد پاییزی به سمت تئاتر شهر حرکت می کنم، حدود 200 متر مانده است که به ساختمان تئاتر شهر برسم، اما از این فاصله دیدن قطب تئاتری کشور کمی سخت است، زیرا حال دیگر این مجموعه با عظمت در حصاری از ساختمان ها و سر در مترو و به تازگی نیز سر در زیرگذر عابر پیاده محسور شده است.

 

با سختی هرچه بیشتر و با تلاش زیاد برای گذشتن از خاک و آجر و شن هایی که در پیاده رو تئاتر شهر قرار گرفته شده است، خود را بالاخره به محوطه مجموعه تئاتر شهر می رسانم، کمی قدم می زنم و به این بنای زیبا فکر می کنم، کمی آنطرف تر چند جوان در کنار یکدیگر ایستاده اند و در مورد یکی از کارهایی که در سالن اصلی تئاتر شهر به تازگی به روی صحنه رفته است با یکدیگر صحبت می کنند، نزدیکشان شده و سر صحبت را با آنها باز می کنم، مریم.م یکی از این جوان هاست که خود را دانشجوی تئاتر معرفی می کند، نظرش را  در مورد ساخت و سازهایی که در اطراف تئاتر شهر انجام  می شود، جویا شدم، پاسخ داد: اعتقادم بر این است که تئاتر شهر دیگر نمی تواند نفس بکشد، دود، سر و صدا، و این ساخت و سازهای فراوان دیگر جایی برای خودنمایی تئاتر شهر باقی نگذاشته است، در مورد اصولی بودن این ساخت و سازها نمی توانم نظری بدهم چون متخصص نیستم اما به عنوان یک دانشجوی تئاتر و علاقمند به این مجموعه تئاتری می خواهم به آقای شهردار بگویم، لطفا بگذارید تئاتر شهر نفس بکشد!

 

علی صادقی نیز جوان دیگری است، که در همین رابطه عنوان کرد: مجموعه تئاتر شهر جدای از اینکه برای اهلی تئاتر خیلی مهم است به نظرم جزء میراث فرهنگی ما محسوب می شود اما نمی دانم چرا ما و مسئولان فرهنگی ما نسبت به این مسئله بی تفاوت هستند، متآسفانه مشکل تنها به ساخت و سازهای اطراف تئاتر شهر ختم نمی شود، اگر سری به سالن های این مجموعه بزنید متوجه مشکلات عدیده آن می شوید، هر مدیری که می آید قول می دهد که مشکلات تئاتر شهر را در اولویت کارهایش قرار بدهد، اما نه تنها این مشکلات حل نمی شود بلکه هر روز بیشتر هم می شود.

 

ساخت و ساز در تئاتر شهر

در پایان باید گفت، ساختمان تئاتر شهر بارها مورد خطرات و آسیب های جدی قرار گرفته شده است، و این مسئله ای است که بر هیچ کس پوشیده نیست، انتظار می رود که مدیران و مسئولان مربوطه از جمله علی مرادخانی، اتابک نادری و ... با توجه به نزدیک شدن به ایام جشنواره بین المللی تئاتر فجر فکری اساسی برای این مجموعه با توجه به وجه بین المللی این جشنواره و نقش انکار ناشدنی تئاتر شهر در اجرای نمایش های جشنواره انجام بدهند. و در پایان امیدواریم که وعده های علی مرادخانی در نشست خبری خود برای بازسازی تئاتر شهر عملی شود.

 

شیما عسگری

 

نظرات

  • پاورقی ۱۳۹۲/۰۹/۱۷ - ۱۴:۵۷
    1 0
    آقایان وخانومهای ئتاتریهای شهرک غربی که با ماشینهای مدل بالا برای اجرا به چهارراه ولیعصر می روید اگر شما شهردار بودید از چهارراه جمهوری تا چهارراه طالقانی از شمال وازچهارراه کالج تا چهارراه فلسطین در شرق وغرب را منطقه ممنوعه اعلام می کردید تا هیچ جنبنده ای وارد خلوت شما عالیجنابان تئاتر همت عالی نشود.چرا چون شما مردمی هستید مثلا!!!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.