به گزارش خبرنگار سینماپرس در این نشست بعد از آمار قرائت شده ازسوی شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز درباره برنامه های هفت روزه جشنواره سینماحقیقت، طباطبایی نژاد بدون صحبت ترجیح داد تا پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشد.
وی در پاسخ به سوال علت موضوعی بودن جشنواره، گفت: عرف بینالمللی جشنوارهها شبیه این تقسیمبندی موضوعی نیست، اما از آنجایی که دوستان من در سالهای گذشته یعنی از دوره سوم به بعد سینما حقیقت را به صورت موضوعی برگزار کردند و فراخوان این دوره هم از قبل بود و فیلمها بر اساس آن آماده شده بود، ما هم به احترام این قوانین جشنواره را به شکل موضوعی برگزار کردیم اما از سالهای آینده آن را به شکل استاندارد بینالمللی خود برمیگردانیم و امسال تا آن جایی که با فراخوان از پیش تعیین شده مغایرت نداشت توانستیم تغییراتی را ایجاد کنیم.
وی در رابطه با آمار فیلمهای تهیه شده توسط مرکز گسترش، افزود: در حال حاضر آمار درصدی از مستندسازان مستقل و وابسته به مرکز را ندارم اما می دانم که درصد عمده فیلم های مسابقه جشنواره تولید مستقل از مرکز هستند و حجم کمی از فیلم ها تولید مرکز بوده است.
مدیر باید زیر ذره بین رسانه باشد
طباطبایینژاد با اشاره به این مهم که مدیر و عملکرد او باید زیر ذره بین رسانه ها باشد بیان کرد: این مسئله هیچ اشکالی ندارد اما برخی از نقدها درباره بعضی دوستان ما نه تنها منصفانه نبوده بلکه کاملا مغرضانه و از روی غرضورزی بوده است.
وی صراحتا به گزارش رجانیوز درباره فیلمهای توقیفی در زمان مدیریت آفریده و قائم مقامی طباطبایینژاد اشاره کرد و گفت: برای من جای تعجب است که دوستانی که دسترسی به اسناد آرشیوی محرمانه مرکز گسترش داشتند، چطور از ورود و خروج من بیخبر بودند و از فیلمهایی نام بردند که در آن زمان نه من قائم مقام بودم و نه آفریده مدیر. اما متاسفانه دروغ حناق نیست و در گلوی کسی گیر نمیکند. حتی اگر فرض کنیم که دادههای آنها درست باشد هم لازم است به تحلیلش بپردازیم، زیرا ارزش خبر صادق زمانی است که شما آن را تحلیل میکنید.
وی تاکید کرد: من وظیفه شرعیام میدانم از آفریده دفاع کنم زیرا آفریده در طول دوران مدیریت خود در سینمای جوان و مرکز گسترش بیش از 4 هزار فیلم کوتاه و 100 فیلم بلند جهانی را بطور مستقیم مدیریت کرد و حتی اگر فرض کنیم که از بین این آثار 10 فیلم بد هم وجود داشته باشد، منصفانه است که کارنامه این مدیر را سیاه بدانیم؟
مستند «خاطره نیاواران» را من متوقف کردم
وی با اشاره به مثالی گفت: ما به مناسبت سیامین سال انقلاب 30 فیلم با موضوع انقلاب ساختیم که 29 عدد از آنها عالی شد و در تلویزیون و جشنوارههای مختلف با استقبال خوبی روبرو شد و فقط فیلم «خاطره نیاوران» از نظر ما نیاز به اصلاحات داشت و من خودم آن فیلم را توقیف کردم تا با انجام اصلاحات مجددا به مرکز آورده شود. اما دوران مدیریت ما عوض شد و این فیلم که توقیفی ما بود بعد از ما بدون اصلاحات بارها پخش شد و چندین جایزه گرفت درحالی که در خبر رجا نیوز آمده بود که ما فقط همین یک فیلم را درباره انقلاب داشتیم و در زمان ما تولید شده و بعد از ما توقیف شده است.
دبیر هفتمین جشنواره سینماحقیقت افزود: هر مدیری اشکالهای مخصوص به خود را دارد اما منصفانه این است که همه فیلمها را کنار هم بگذاریم و کارنامه یک نفر را بررسی کنیم، متاسفانه همه این مشکلات ناشی از آن است که دوستان ما درک درستی از مدیریت فرهنگی ندارند درحالی که ما فکر میکنیم، اگر از 100 فیلم توقیف شده، 20 فیلم هم به آرشیو برود و با مشکل روبرو شود، هیچ اشکالی ندارد و این اتلاف بیتالمال نیست. اما نکته جالب اینجاست که خیلی از این فیلمها اساسا بیرون از مرکز وجود نداشتند و حتی برای یک اکران هم از آرشیو ما خارج نشدند. اینکه چه کسانی این فیلمها را در اختیار این رسانهها قرار دادهاند را هنوز نمیدانیم.
وی درباره پذیرش آثار جدید و ملاحظاتی درباره نمایش آنها، گفت: در بحث بینالملل فقط 3سه فیلم اضافه شده که انتخاب فیلمهای ایرانی به پیشنهاد و درخواست هیات انتخاب بوده و سپس در شورای سیاستگذاری جشنواره پذیرفته شده است.
دو فیلم را از مسابقه حذف کردم
طباطبایی نژاد درباره حذف دو فیلم از فهرست منتخبها، گفت: فقط دو فیلم توران و یک اسم دو کلمهای به درخواست شخصی من پس انتخاب هیات انتخاب از جشنواره خارج شده است و این خروج طبق معیار بینالمللی به این دلیل است که حریم خصوصی در آنها رعایت نشده بود و از قوانین حقوقی کشور خارج میشد و هیچ دلیل دیگری جز این ندارد.
طباطبایینژاد درباره بازگشت سینماگرانی که در سالهای گذشته از این مرکز گریزان شدند، گفت: هر فیلمسازی که طرحش را به ما ارائه بدهد و با قواعد ما همخوانی داشته باشد، در شورا مطرح میشود و مورد حمایت قرار میگیرد. در بخش دیگر ما طرحهایی داریم که برای آنها از فیلمسازان مطرح و متناسب با آن حوزه دعوت میکنیم و در بخش سوم که به نظرم از مهمترین کارهای دوره مدیریت بنده است، از مستندسازان معتبری که الان کاری در دست ندارند، بدون قید موضوع دعوت به عمل میآوریم و این برای ما افتخار است.
وی درباره ساخت فیلم اول سینمایی گفت: طبق اساسنامه مرکز تمرکز ما روی مستند حرفهای، انیمیشن حرفهای و کوتاه حرفهای است و فعلا دستوری برای ساخت فیلم سینمایی نداریم اما طبق پیشنهاد من به آقای ایوبی قرار شد این مرکز تمرکزش را روی مستند بگذارد، فیلمهای کوتاه حرفهای به انجمن سینمای جوان واگذار شود و انیمیشن حرفهای نیز یک مرکز مستقل پیدا کند و احتمالا فیلمهای اول هم به بنیاد فارابی منتقل شود.
مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره بزرگداشت ناصر تقوایی بیان کرد: امسال تصمیم گرفتیم به جای بزرگداشتهای مرسوم به یک فرد به یک منطقه جغرافیایی بپردازیم و وقتی منطقه جنوب را انتخاب کردیم نمی توانستیم از سید حسن بنی هاشمی و ناصر تقوایی به عنوان چهرههای فرهنگی شاخص آن منطقه یادی نکنیم. با اینکه هاشمی را نتوانستیم از محل زندگی اش که دبی است به تهران بیاوریم اما باید قدردان لطفی که در حق سینمای مستند کرد باشیم.
نظرات