سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳

جشنواره فیلم اشراق آغاز شد/

کمساری: روحانیت شیعه خیلی دیر به عرصه سینمای دینی وارد شد

اشراق

صبح امروز؛ سه‌شنبه هفتم آبان مراسم افتتاحیه دومین جشنواره فیلم اشراق در قم برگزار شد و این جشنواره رسما آغاز به کار کرد.

به گزارش سینماپرس، در ابتدای این برنامه حجت الاسلام علی کمساری رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم اشراق ضمن خوش آمد به شرکت کنندگان در این جشنواره گفت: امیدواریم جشنواره در ساحت دینی به یک جریان تاثیرگذار معتبر و بالنده تبدیل شود.

کمساری گفت: ورود به سینمای دینی سال ها است که در دنیا سابقه دارد و مسیحیت نزدیک به یک قرن است که از این زبان و رسانه استفاده می کند. مابه عنوان روحانیت شیعه خیلی دیر به این عرصه وارد شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد در شورای دوم واتیکان بیانیه‌ای تنظیم می‌شود که در این بیانیه تأکید شده است که کلیسا باید برای ترویج دین از ابزار نو استفاده کند و باید از بستر سینما مسیحیت بتواند استفاده مطلوب کند.

کمساری با اشاره به اینکه کلیسا و هالیوود یک ارتباط مستقیمی دارند ادامه داد: هالیوود از ترویج مسیحیت حمایت می‌کند و به اعتقاد کلیسا و مسئولان رسمی واتیکان 95 درصد سینما در اختیار ترویج دین مسیحیت است.

وی تأکید کرد: ورود به عرصه سینما برای ترویج دین سابقه دارد و ما در این مورد دیر اقدام کرده ایم و شاید به طور کامل زمینه‌ای برای استفاده از این ابزار فراهم نبوده است امروزه دفتر تبلیغات برای مسائل هنری سینمایی افرادی را پرورش می‌دهد.

وی ادامه داد: برخلاف بعضی از غربی‌ها و برخی از اندیشمندان ایرانی که اعتقاد به استفاده از هنر برای تبلیغ ندارند، ما اعتقاد داریم که رسانه یک محمل، ابزار و زبان انتقال پیام است آنچه که موضوعیت دارد، خود پیام است و اصالت ذاتی متعلق به پیام است.

کمساری افزود: ما در جشنواره اشراق دنبال ایجاد فضای دینی هستیم و باید موضوعات دینی را هم به معنای عام آن بپردازیم و هدف از سینمای دینی به کمال رساندن روحی مخاطب است.

وی در پایان گفت: هنرمندی می‌تواند مخاطب را به کمال برساند که خود اهل کمال و مراقبه باشد و الا قرار دادن ظواهر دینی در فیلم‌ها به ارتقای اخلاقی جامعه کمک نمی‌کند.

در ادامه «مهدی بنکدار» دبیر جشنواره فیلم اشراق ضمن خیر مقدم به میهمانان جشنواره با اشاره به سه بخش تجربی، اصلی و جنبی جشنواره گفت: در شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم حوزه به این نتیجه رسیدیم که فرصتی در اختیار طلابی که به صورت تجربی به حوزه سینما ورود کرده‌اند قرار دهیم تا بتوانند ساخته‌ها و آثار تجربی خود را به نمایش بگذارند که این بخش همان بخش تجربی و ویژه طلاب است.

وی ادامه داد: بخش اصلی جشنواره نیز مربوط به همه آثار است که با موضوع حوزه و روحانیت ساخته شده که البته آثار سینمایی طلاب نیز با موضوع آزاد در این بخش شرکت داده شده است.

بنکدار با بیان اینکه هیأت انتخاب آثار تصمیم گرفت پس از دیدن فیلم‌های ارسالی طلاب و روحانیون برخی از ساخته‌های فاخر طلاب را در بخش اصلی بگنجاند، ادامه داد: ممکن است در این بخش (بخش اصلی) فیلم‌هایی نمایش داده شود که با موضوع حوزه و روحانیت ارتباطی نداشته باشد ولی کارگردان و سازنده این آثار طلبه و روحانی هستند که به دلیل بالا بودن سطح آثار، به بخش اصلی راه یافته‌اند.

در این مراسم  ریاض خالد؛ کارگردان فلسطینی نیز شرکت داشت و از سلاح فرهنگی و سینمایی که ایران برای آن ها جهت مبارزه با فرهنگ غرب و اسرائیل صادر می کند تقدیر و تشکر کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.