دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۰

گزارشی از نشست فیلم «خاکستر و برف» /

کامبیز دیرباز: از تپل‌ها به شدت دفاع می‌کنم

 نشست فیلم «خاکستر و برف» در جشنواره فیلم فجر

سینماپرس-گروه سینما/ دیرباز در پاسخ به سوال سینماپرس مبنی بر ریسک اضافه کردن 15 کیلو به وزنش در فیلم، ضمن دفاع از تپل ها گفت: احسان اگر لاغر هم می بود در درآمدن فیلم تاثیری نداشت.

به گزارش خبرنگار سینماپرس در نشست خبری فیلم «خاکستر و برف» در برج میلاد، روح الله سهرابی؛ کارگردان، فرهاد گلی؛ تهیه کننده، نقی نعمتی؛ تدوینگر، کامبیز دیرباز، قربان نجفی و سیامک ادیب؛ بازیگران و حمدرضا شهیدی فر؛ مجری حضور داشتند.

 

روح الله سهرابی در ابتدای نشست گفت: بعضی از تعبیراتی را که از فیلم می شد قبول نداشتم که نگاه به این معلم باعث وهن شخصیت این شغل می شود. در حالی که ما در انتها او را به زلالی می رسانیم. با اینکه نتوانستیم صحنه های جنگی را بگیریم اما کسانی که فیلم را دیدند استقبال کردند که چقدر خوب بود که مثل فیلم های دیگر صحنه جنگی نداشتیم.

 

این کارگردان در مورد استفاده از کامبیز دیباز در نقشی بیشتر از سنش اینگونه توضیح داد: رنج سنی شخصیت های فیلم من 50 سال بود و شرایط کار طوری بود که من فکر کردم اگر شخصیت جوانتری در این نقش داشته باشم بهتر می تواند شرایط را تحمل کند.

 

کامبیز دیرباز درباره دلیل حضور در این نقش گفت: این نوع موضوعات و اختلاف بین دو نسل جنگ و بعد از جنگ دغدغه شخصی ام است. با اینکه سنم طوری ست که در آن دوران در حاشیه بودم اما انتخاب هایم نشان می دهد که پرداختن به این سوال ها را دوست دارم. در این کار به شدت دوست داشتم تپق بزنم اما خیلی سخت بود. بازی نکردن مشکل تر از بازی کردن بود و نمی توانستم بازی نکنم. وقتی خودم را با آن گریم در آینه دیدم هیبتم برای خودم هم غریب بود.

 

در ادامه قربان نجفی بازیگر دیگر فیلم اینگونه گفت: به من ابتدا نقش دیگری پیشنهاد شده بود در این فیلم ولی بعد از خواندن فیلمنامه خودم بازی در نقش ابراهیم را پیشنهاد کردم. من آخرین نفری بودم که انتخاب شدم. از طریق یکی دوستان به این مجموعه پیشنهاد شدم و خودم هم دوست داشتم این داستان را که مربوط به آدم هایی که هم در جنگ زخم خورده اند و هم بعد از جنگ بازی کنم.

 

نقی نعمتی؛ تدوینگر درباره تدوین فیلم گفت: من در سال 5-6 فیلم کوتاه و مستند را تدوین می کنم. چند فیلم سینمایی را هم تدوین کرده ام اما اصراری بر تدوین کارهایی که خودم آن ها را نساخته ام ندارم. این کار را هم با اکراه قبول کردم چون کسی که کارگردان است فیلم دیگری را به سختی تدوین می زند چرا که ممکن است حس خودش به عنوان یک کارگردان به فیلم لطمه بزند و نتواند مونیتور بی طرفی باشد.

 

فرهاد گلی؛ تهیه کننده فیلم در مورد نیاز جامعه سال 92 به چنین فیلمی توضیح داد: هنوز هم این دغدغه ها در جامعه ما وجود دارد. این درست نیست که هر مشکل سیاسی که به وجود می آید به آرمان هایمان آن را تعمیم بدهیم.

 

سهرابی در پاسخ به سوال خبرنگار سینماپرس درباره نداشتن لحجه اهالی شهر شمالی توضیح داد: ما در فیلم هیچ اسمی از هیچ شهری نمی آوریم. قرار بود داستان بی زمان و بی مکان باشد، گرچه زمان حدود 25 سال بعد از جنگ بود. بحث را نمی خواستیم به هیچ عنوان قومیتی کنیم تا هر کسی چه از بندرانزلی که لوکیشن فیلم بود، چه از چابهار یا شیراز یا هرجای دیگری با فیلم همدل شود.

 

سوال خبرنگار سینماپرس درباره نماهای زیاد فوکوس-فلو بود که سهرابی درمورد آن اینگونه بیان داشت: ما با فیلمبردار فیلم به یک ایده مشترک رسیدیم. این چیز متفاوتی بود که ریسک بالاتری داشت. احتمال می دادیم که در 85 دقیقه بیننده را کمی آزار بدهد اما می خواستیم فکوس را روی شخصیت های مهم تر بگذاریم.حتی در جایی که حرف های یک شخصیت چندان مهم نبود روی شخصیت ساکت فکوس داشتیم و خواستیم تصاویر هم به کمک مفاهیم فیلم بیایند.

 

دیرباز هم در پاسخ به سوال سینماپرس مبنی بر ریسک اضافه کردن 15 کیلو به وزنش در فیلم، ضمن دفاع از تپل ها گفت: احسان اگر لاغر هم می بود در درآمدن فیلم تاثیری نداشت. من در سریال «در چشم باد» هم این تجربه را داشتم که در سن 70 سالگی خودم بازی کنم. پژمان بازغی هم برای بازی در پیری نقش خودش در «دوئل» خیلی سختی کشید. شاید یکی از دلایل ناخودآگاه تغییر کردن بود.

حواشی نشست:

  • علت غیبت مهناز افشار از طرف کارگردان سینه پهلو اعلام شد. شهیدی فر از طرف افشار سلام رساند و سهرابی عذرخواهی کرد.
  • دیرباز در مورد سختی های اضافه کردن وزن گفت: هیچ سختی ای نداشت خیلی هم خوش گذشت، الان سخت است که دارم کم می کنم.
  • دیرباز در طول نشست به شدت از تپل ها دفاع کرد!
  • شهیدی فر از دیرباز پرسید: زن شما روس بود؟ دیرباز جواب داد: خیر! بعد شهیدی فر توضیح داد منظورش احسان کاراکتر فیلم بوده و گفت: می شود دیپلمات ها با اتباع یک کشور ازدواج کنند؟ نجفی پاسخ داد: دیپلمات ها هم دل دارند! شهیدی فر در واکنش گفت: بله ولی اجازه ندارند دلبری هایشان را ثبت کنند!
  • فیلم سهرابی از طرف خبرنگاران شبیه به سه فیلم «بوسیدن روی ماه»، «بیداری رویاها» و «پاداش سکوت» اعلام شد که سهرابی در واکنش گفت: دو تای اول را همین اواخربعد از ساخت فیلم دیده ام، آخری را هم اصلا ندیده ام.
  • سهرابی بهترین فیلم دفاع مقدسی را «آژانس شیشه ای» و در صورت دفاع مقدسی بودن «دیوانه از قفس پرید» اعلام کرد.
  • در انتهای نشست به دو بازی قربان نجفی در این فیلم و فیلم «او خوب سنگ می زند» اشاره شد که در هر دو دندان درد داشت!

 

انتهای پیام/ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.