یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲

اعجوبه تار ایران محمد رضا لطفی

ایرانیان بداهه نوازند و غربی ها ارکستر!

 محمدرضا لطفی

سینماپرس گروه هفت هنر: محمدرضا لطفی گفت:متاسفانه حوادثی در اصفهان رخ داد که نگاه تهرانی ها را وارد اصفهان کرد و آموزشگاه ها از سنت قبلی بیرون آمد و موسیقی اصفهان وحدت خود را از دست داد.

به گزارش سینما پرس محمد‌رضا لطفی ظهر شنبه در نشست خبری خود که به مناسبت کنسرت اصفهان خود که 15 و 16 تیر ماه در اصفهان برگزار می‌شود با اشاره به اینکه مکتب اصفهان مغایر با موسیقی دستگاهی ایرانی نیست، ادامه داد: نباید فراموش کرد که اصفهانی‌ها دارای ذوق بالای هنری هستند و در همین خصوص است که اعتقاد دارم این شهر باید به به عنوان مرکز هنر ایران به جهانیان معرفی شود.

وی در ادامه سخنان خود به تعدد هنرهای موجود در اصفهان اشاره نمود و اظهار داشت: این شهر از بزرگترین مراکز و شهرهای تولیدکننده فرهنگ به شمار می‌رود که دارای سابقه‌ای چهارصد ساله است و در این شهر هنرمندان بزرگی در عرصه مینیاتور، معماری، خوشنویسی و ... از بزرگترین تولید کنندگان هنر ایران به شمار می‌روند.

لطفی اصفهان را در عرصه شعر نیز دارای یدی طولانی دانست و گفت: در موسیقی دستگاهی نیز مکتب اصفهان نیز سابقه‌ای طولانی دارد.

این هنرمند و پیشکسوت در عرصه هنر ایران ادامه داد: هنرمندان اصفهانی باید جشنواره های سالیانه داشته باشد تا از همه جای دنیا با هنرهای اصفهان آشنا شوند و آن را بشناسند که متاسفانه تا کنون در این زمینه کم کاری شده است.

لطفی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیتی که به مکتب اصفهان می‌دهد و اینکه این مکتب مورد توجه اوست، اظهار داشت: موسیقی اصفهان تا دوره‌ای ادامه کارهای استادان تاج، کسایی و شهناز بود که از یک دوره‌ای به بعد متاسفانه حوادثی در اصفهان رخ داد که نگاه تهرانی ها را وارد اصفهان کرد و آموزشگاه ها از سنت قبلی بیرون آمد و موسیقی اصفهان وحدت خود را از دست داد.

این هنرمند با اشاره به اینکه اکنون در اصفهان زاینده رود خشک شده و خبری از درشکه‌های شهری نیست و ماشین جایگزین آن شده، ادامه داد: دیگر آن حال و هوای قدیم در اصفهان وجود ندارد و وقتی مشاهده می‌کنم اصفهان ویژگی‌های تهران را پیدا کرده غصه دار می‌شوم.


لطفی ویزگی‌های موسیقی ایرانی و را بالا دانست و ادامه داد: تفاوت میان موسیقی غربی و شرقی تابعی از ساختارهای فرهنگی، نژاد، زبان،اقلیم و حوادث و اتفاقات است چنانچه در موسیقی غربی به دلیل تفاوت در اندیشه، زبان و فرهنگ با موسیقی ما تفاوت دارد.


این نوازنده شهیر تار و سه تار در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ایرانیان در فرهنگ خود توجه بیشتری به بداهه نوازی دارند این در حالی است که در غرب بیشتر به کارهای ارکستری توجه می شود.

لطفی تصریح کرد: لذا باید با همین نگاه در موسیقی شرقی هنرمند خلاقانه در لحظه موسیقی خوب تولید کند.

وی ادامه داد: برای همین است که وقتی گفته می‌شود کسائی بزرگترین نی نواز بداهه نواز است چون ارزش این هنرمند در در بداهه نوازی وخلاقیت او نهفته بود.

باید از کودکی در عرصه موسیقی درک داشته باشیم

لطفی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: باید درک ما در عرصه موسیقی از کودکی موسیقی بالا برود و نباید فراموش کرد که هر موسیقی برای انسان مضرر نیست و موسیقی خوب در نهایت هوش و ذکاوت در ریاضی و علم و فراگیری خواهد شد.

وی اظهار داشت: مبانی موسیقی باید از دوره کودکی آموزش داده شود.

لطفی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استاد کسائی اظهار داشت: پیش از فوت استاد قرار بود کنسرتم در اصفهان را به استادان کسائی و شهناز تقدیم کنم و اکنون نیز به یاد آنها ساز خواهم زد.

این هنرمند همچنین در خصوص راه اندازی گروه شیدا نیز اظهار داشت: در آینده نزدیک نیز گروه موسیقی را که همه نوازندگان آن متعلق به اصفهان باشند را با همان نام گروه شیدا تاسیس خواهم کرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.