سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶

با ثبت ۱۳۰۰ ساعت تصویر؛

«شهرآورد سکوت» در سکوت کرونایی برگزار شد

فوتبال

سینماپرس: «شهرآورد سکوت» عنوان مستندی تلویزیونی به تهیه‌کنندگی پیمان یوسفی است که با روایتی از شهرآورد ۹۴ از شبکه یک سیما پخش شد.

به گزارش سینماپرس، «شهرآورد سکوت» عنوان فیلم مستندی است که در گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه اول سیما، تهیه و جمعه شب، سوم بهمن ماه ساعت ۲۳:۲۵ از رسانه ملی پخش شد.

تهیه کنندگی این مستند را پیمان یوسفی برعهده داشته و حمیدرضا مستوفی و حسین شکراللهی به طور مشترک کارگردانی و تدوین آن را انجام داده‌اند.

پیمان یوسفی تهیه کننده فیلم، درباره اهداف تولید این مستند گفت: برای به تصویر کشیدن حال و هوای مردم ایران در روز برگزاری شهرآورد ۹۴، همچنین انعکاس واکنش‌های طرفداران دو تیم در هنگام تماشای بازی و تاکید بر جایگاه و ظرفیت‌های ویژه فرهنگی و اجتماعی فوتبال در ایران، ۱۲ گروه تصویربرداری متشکل از یک تصویربردار و گزارشگر به مناطق مختلف پایتخت و دیگر شهرهای کشور از جمله مشهد، بندرعباس، فومن، فاریاب کرمان و رشت اعزام شدند.

یوسفی با اشاره به حضور چهار گروه تصویربرداری در تهران در مکان‌های مختلف بیان کرد: این گروه‌ها به بیمارستان خاتم الانبیاء، فروشگاه‌های خیابان جمهوری، شرکت خدمات شهری و پسماند تهران در محدوده ستارخان، استودیو ورزش شبکه سه و شبکه ورزش و سازمان اورژانس کشور رفتند تا حال و هوای کارکنان برخی از ارگان‌ها و واحدهای تجاری را در این کلانشهر به تصویر بکشند.

مجری برنامه «ورزش و مردم» درباره این میزان از تصویربردار تصریح کرد: برای من به عنوان تهیه کننده فیلم، نمایش تنوع و تکثر اقشار و اقوام مختلف مردم ایران که طرفداران پر و پاقرص این دو تیم به شمار می‌روند، از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.

یوسفی اضافه کرد: دوست داشتیم مخاطبان شبکه اول سیما ببینند که در ایران اسلامی، فوتبال از چه جایگاهی در بین مردم برخوردار است و علی رغم کری خوانی‌ها و شور و اشتیاق و هیجانی که شهرآورد ایجاد می‌کند، چگونه این رویداد ورزشی می‌تواند به افزایش همدلی، اتحاد، تحرک و شادابی در جامعه کمک کند.

در ادامه حمیدرضا مستوفی کارگردان و تدوینگر «شهرآورد سکوت» نیز توضیحاتی درباره این اثر بیان کرد و گفت: نود و چهارمین شهرآورد تهران در حالی برگزار شد که طرفداران دو تیم به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانستند برای تشویق بازیکنان به استادیوم بروند و برخلاف این سال‌ها، سکوت بر ورزشگاه صد هزار نفری آزادی تهران حاکم بود.

این کارگردان با بیان اینکه طرفداران دو تیم بزرگ پایتخت به ناچار دربی ۹۴ را در شهرها و روستاهای محل سکونت خود به نظاره نشستند، عنوان کرد: محدودیت‌های اعمال شده در خصوص ممنوعیت حضور تماشاچیان در استادیوم آزادی، باعث شد که مدیران برخی از سازمان‌ها، مراکز درمانی، تولیدی و خدماتی از جمله پالایشگاه نفت پاسارگاد بندرعباس، سازمان اورژانس کشور، استودیو برنامه گزارش ورزشی و فوتبال برتر، ایستگاه خدمات شهری و پسماند شماره دو تهران، بیمارستان خاتم الانبیاء تهران و پایگاه بسیج فاریاب با رعایت فاصله گذاری در چینش صندلی‌ها و درنظر گرفتن اصول و پروتکل‌های بهداشتی امکاناتی برای دورهمی کارکنان خود برای تماشای شهرآورد در کنار یکدیگر فراهم کنند. این موضوع کلید انگیزه ما برای ساخت فیلم بود.

وی بیان کرد: بیش از ۱۵ تصویربردار و ۷ گزارشگر در تولید این مستند نقش آفرینی کرده‌اند و بیش از ۱۳۰۰ ساعت فیلمِ ضبط شده، در اختیار گروه تدوین قرار داده شد.

این تدوینگر فیلم گفت: تمام هم و غم ما در مرحله تدوین، این بود که فیلم گویای تمامی زوایا، صحنه‌ها و ابعاد اجتماعی، فرهنگی و ورزشی این رویداد بزرگ باشد. همچنین عدالت و انصاف تصویری و محتوایی در پرداختن به این دو تیم محبوب و طرفدارانش رعایت شود که خدای نکرده مخاطبان بعد از پخش، احساس نکنند سازندگان فیلم به یکی از این دو تیم، گرایش بیشتری داشته‌اند.

همچنین حسین شکراللهی دیگر کارگردان و تدوینگر این مستند هم به ویژگی‌های این اثر اشاره و بیان کرد: «شهرآورد سکوت» پیش از آنکه یک مستند ورزشی باشد، یک فیلم اجتماعی و مردمی است و راوی بخشی از تاریخ شفاهی مردمان این سرزمین است.

این کارگردان افزود: این اثر، گویای همبستگی و ظرفیت بالای طرفداران استقلال و پرسپولیس است. متاسفانه در برخی از کشورها، طرفداران تیم‌های بزرگ حرکات و واکنش‌های زننده‌ای از خود نشان می‌دهند که حتی به درگیری فیزیکی و تلفات جانی هم ختم می‌شود. اما در این مستند اخلاق و منش طرفداران استقلال و پرسپولیس در شهرها و روستاهای کشور را می‌بینید و اینکه چگونه از این فرصت برای نشان دادن یکرنگی، مهر و محبت و همبستگی خود با هموطنانشان استفاده می‌کنند.

این مستندساز با اشاره به برخی صحنه‌ها اظهار کرد: در زمان تصویربرداری، صحنه‌های زیبا و عجیبی از هیجان و دوستی و تفاهم کم نظیر طرفداران دو تیم ثبت و ضبط کردیم که ممکن نیست به فراموشی سپرده شود.

مهدی شرفی مجری و گزارشگر ورزشی که نقش مشاور کارگردان را در این مستند دارد، درباره تصاویری که در مستند دیده می‌شود، گفت: ایرانیان مردم مهربان و شایسته ای هستند که از هر بهانه‌ای برای شادی بیشتر و همنشینی و همبستگی با یکدیگر استفاده می‌کنند.

مشاور کارگردان این فیلم در پایان بیان کرد: برای تدوین فیلم و رسیدن به موقع آن به پخش شبکه اول سیما، بیش از ۳۰۰ ساعت زمان صرف شد اما واکنش‌های مثبت و سازنده مردم بعد از پخش، باعث شد خستگی از تن عوامل تهیه و تولید فیلم بیرون برود و این دستاورد و هدیه بزرگی برای ما بود.

در این فیلم پرهام بیجان بیک مدیرتولید و سینا قدرتی مسئول هماهنگی بوده و محمدرضا نجف زاده، محمد شریفی، نعیم فرج پور، میلاد تلاوتی، علی عمویی، علی رفعتی، بابک نویسی، سیدجمشید مرتضوی، کاظم رئوف، امین رستگار، محمدرضا ابراهیمی، رضا رحمانی، مهدی فیروزی و حسین شکراللهی به عنوان تصویربردار همکاری داشته‌اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.