دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی:

کاهش بودجه قرآنی یعنی بی‌اهمیتی دولت به فعالیت‌های قرآنی

حجت‌الاسلام حمید محمدی

سینماپرس: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی بودجه قرآنی در سال ۱۴۰۰ گفت: زمانی که شما از همین مقدار کم هم می‌کاهید، معنی آن این است که نمی‌خواهید کار کنید.

به گزارش سینماپرس، ۴ هزار مؤسسه قرآنی نیمه تعطیل و تعطیل و مطالبات قرآنی رهبر انقلاب درباره تربیت ۱۰ میلیون می‌طلبید تا بودجه صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی بیشتر به چشم بیاید و بودجه قابل توجهی دریافت کند. آنچه امروز مؤسسات قرآنی را که بیشترین بارِ فعالیت‌های قرآنی را به دوش می‌کشند، سر پا نگه می‌دارد و آن را از بسیاری از مشکلات و معضلات امروز  عبور می‌دهد، حمایت مالی از آنها و طرح‌هایی است که لازمه اجرایش، توانایی مالی و اعتباراتی است که در صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی در اختیار دارد.

حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شب گذشته با حضور در برنامه مصباح شبکه قرآن درباره بودجه قرآنی کشور گفت: در سال ۱۳۹۲ برای صندوق منشور شورای توسعه بودجه ۳۰۰ میلیاردی در نظر گرفته شد اما در سال ۹۶ کاهش ۵۰ درصدی بودجه قرآنی را داشتیم. سال قبل ۸۰ درصد از بودجه حوزه قرآن کاهش یافته بود و نشان می‌داد که این موضوع برای دولت در اولویت نیست. همین کاهش ۸۰ درصدی در سال ۱۴۰۰ نیز در لایحه بودجه دولت دیده شد.

وی ادامه داد: اینکه سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند که افزایش بودجه قرآنی در سال ۱۴۰۰ در اعتبارات غیرمصرح وجود دارد این است که بودجه مصرح همان بودجه‌ای است که در صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی در نظر گرفته شده است و بودجه‌های غیرمصرح، اعتباراتی است که با عنوان ردیف فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها و سازمان‌ها در نظر گرفته می‌شود. مثلاً وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات، سازمان اوقاف و شورای توسعه فرهنگ قرآنی و یا کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از مجموعه دستگاه‌هایی‌اند که ردیف بودجه قرآنی دارند.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه در طول این سال‌ها بودجه حوزه‌های دیگر افزایش داشته اما بودجه قرآنی سال به سال کاهش می‌یابد، افزود: زمانی که شما از همین مقدار کم هم می‌کاهید، معنی آن این است که نمی‌خواهید کار کنید. چنانچه شما بخواهید در هر یک از حوزه‌های  آموزش، توانمندسازی و حمایتی کار کنید باید بودجه داشته باشید و بدون بودجه فعالیت در این حوزه‌ها شدنی نخواهد بود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه تاکنون حدود ۱۱ درصد از بودجه قرآنی سال ۱۳۹۹ به صندوق شورای توسعه فرهنگ قرآنی واریز شده است، گفت: دولت از همان بودجه ۴۰ میلیاردی سال گذشته که به ۱۰۰ میلیارد افزایش پیدا کرد، حدود ۳ میلیارد تومان  تاکنون تخصیص داده است.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش ۸۰ درصدی بودجه و انتقاداتی که به لایحه بودجه قرآنی وارد شده است، شورای توسعه فرهنگ قرآنی به میدان آمد و  جلسات متعددی با حضور حجت‌الاسلام عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد و پیشنهاد ۲۰۰ میلیارد تومانی از سوی شورای توسعه مطرح شد و امیدواریم این بودجه برای فعالیت‌های قرآنی در سال ۱۴۰۰ به تصویب برسد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.