یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸

در شورای شهر تهران؛

فوریت طرح «بهبود فضای عمومی کسب و کارهای فرهنگی و هنری شهری در تهران» رای آورد

شورای اسلامی شهر تهران

سینماپرس: طرح «بهبود فضای عمومی کسب و کارهای فرهنگی و هنری شهری در تهران» توسط الهام فخاری رییس کمیته هنر شورای شهر تهران به صحن شورا ارائه و فوریت این طرح در جلسه امروز رای آورد.

به گزارش سینماپرس، صبح امروز یکشنبه ۵ بهمن ماه الهام فخاری رییس کمیته هنر شورای اسلامی شهر تهران طرح «بهبود فضای عمومی کسب و کارهای فرهنگی و هنری شهری در تهران» را در صحن شورای مطرح کرد. فوریت این طرح  با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید تا به تفصیل در جلسات آینده شورا مطرح و مصوب گردد.

این طرح در پی جلسات کمیته هنر شورای اسلامی شهر تهران با انجمن‌های مختلف هنری و طرح مسایل و مشکلات این حوزه با الهام فخاری رییس کمیته هنر شورای شهر تهران،   نوشته شده است.

در این جلسات به این مسایل اشاره شد که با شیوع بیماری کرونا، بسیاری از فعالیت‌های هنری با تعطیلی مواجه شده‌اند و از پی محدود شدن فعالیت‌ها، اقتصاد هنر نیز در شهر تهران با آسیب‌هایی روبه‌روست.

مساله دیگری که در این طرح بدان اشاره شده، این است که هم‌اکنون نگارخانه‌ها با عنوان عوارض «تابلو فروشی، گالری‌های نقاشی و هنری» به شهرداری تهران عوارض کسب و پیشه پرداخت می‌کنند که هنرمندان خواستار مساعدت در این زمینه شده اند.

از نکات دیگری که به عنوان مطالبه هنرمندان شهر تهران با کمیته هنر شورای شهر تهران مطرح شده، این است که پیرو برگزاری جلسات کمیته هنر شورای اسلامی شهر تهران با انجمن های تخصصی و با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره نظارت بر اماکن عمومی حضور کسب و کارهای فرهنگی و هنری در فضاهای مسکونی را تایید می‌کنند، اما همکاری نکردن و صادر نشدن مجوزهای لازم توسط شهرداری باعث بروز مشکل شده است.

طرح «بهبود فضای عمومی کسب و کارهای فرهنگی و هنری شهری در تهران» دو ماده و سه تبصره دارد که طبق تبصره اول نگارخانه‌های هنری می‌توانند با رعایت ضوابط و قوانین مربوط به سازمان زیباسازی شهر تهران، به نصب تابلوی نگارخانه و یا تابلوهای راهنما در شریان‌های اطراف اقدام کنند.

در تبصره دوم آمده است که چنانچه هر کدام از این فضاها به تغییرات ضروری در مکان مورد نظر خود مانند آکوستیک کردن و یا پوشاندن بخش‌هایی از ساختمان به‌منظور برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی نیاز داشته باشند، با رعایت موازین قانونی و منوط به هماهنگی با شهرداری محل استقرار نگارخانه قابل انجام است.

تبصره سوم این طرح گالری‌ها را موظف می‌کند در ازای امکان فعالیت در کاربری مسکونی برای هنرجویان و دانشجویان رشته‌های هنری فضای فعالیت حرفه‌ای و یا کارآموزی فراهم کنند.

در صورت اجرایی شدن این طرح به ویژه در شرایط کرونا، اختصاص ساختمان جدید به مراکز فرهنگی می‌تواند جایگزین پرداخت یارانه به آن‌ها شود.

همچنین استقرار مکان‌های فرهنگی در ساختمان‌ها و عمارت‌های دارای ارزش و قدمت می‌تواند از تخریب ساختمان‌ها جلوگیری کرده و باعث حفظ این ساختمان‌ها ‌شود که استقرار و فعالیت گالری ها و کسب و کارهای فرهنگی در سراسر شهر به ویژه مناطق مرکزی بر سرمایه فرهنگی و اجتماعی شهر خواهد افزود.

بر اساس ماده یکم این طرح؛ نگارخانه‌ها، آتلیه‌های هنری، شامل آتلیه نقاشان، گرافیست‌ها، مجسمه‌سازان، عکاسان، تصویرگران، خوشنویسان، سرامیست‌ها، دفاتر انجمن‌های صنفی و تخصصی هنری، تماشاخانه‌ها، مراکز، موسسات، کافه موسسه‌های فرهنگی و هنری، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و هنری و فضاهای اختصاص‌یافته به اجرای موسیقی، به عنوان فضای فعالیت فرهنگی و هنری شناخته می‌شوند.

همچنین در این مصوبه فضایی که دارای امکانات نمایش و عرضه آثار هنری در رشته‌های گوناگون از قبیل عکاسی، نقاشی، مجسمه سازی، گرافیک، تصویرگری، خوشنویسی و هنرهای جدید از قبیل ساوندآرت، ویدئوآرت و پرفورمنس باشد به عنوان نگارخانه شناخته می‌شود.

مراکز، موسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و هنری نیز تشکیلاتی است که با هدف و مقاصد فرهنگی اعم از انتفاعی یا غیرانتفاعی توسط افراد واجد شرایط برای فعالیت در یک یا چند قلمروی فرهنگی، هنری، سینمایی و مطبوعاتی با سرمایه ایرانی تشکیل می‌شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز تاسیس، نظارت بر فعالیت‌ها و انحلال آن‌ها را صادر می‌کند.

آتلیه‌های هنری نیز به معنای استودیوی هنرمند است؛ فضایی مانند آتلیه‌های نقاشان، گرافیست‌ها، مجسمه‌سازان، عکاسان، تصویرگران، خوشنویسان و سرامیست‌ها که هنرمندان معمولا در بخشی از منازل مسکونی خود، با رعایت ملاحظات لازم و مطابق با قواعد قانونی با رعایت کلیه مفاد بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها مبنی بر «عدم ایجاد مزاحمت و حفظ آرامش ساکنین پیرامونی و با رعایت تمامی موازین اخلاقی و حفظ حقوق همسایگان» و با اخذ تمامی مجوزهای قانونی ایجاد می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.