شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷

نادر مقدس:

نمی‌فهمم بودجه‌های این حجم فیلم اولی از کجا تامین شد!

نادر مقدس

سینماپرس: نادر مقدس نسبت به اتفاقات این دوره از جشنواره فیلم فجر، واکنش نشان داد.

به گزارش سینماپرس، نادر مقدس کارگردان «شاه ماهی» که با این اثر در بخش سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان درباره حرف و موضوع فیلم گفت: فیلمم بحث رفاقت و دوستی و همدلی را به مخاطب عرضه می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با فیلم کم هزینه به نسبت فیلم‌های به شدت پر هزینه می‌توان در جشنواره و اکران موفق بود یا خیر، بیان کرد:  هزینه‌های بالا، بودن بازیگران درجه یک و حرفه‌ای و... ملاکی برای بالا بودن کیفیت یک فیلم نیست. بارها در سینمای ایران و جهان دیدیم فیلم‌هایی بودند که بازیگران شناخته شده نداشتند، اما خوب و مطرح بودند. همین اواخر فیلم سینمایی «انگل» که برنده اسکار شد، مگر چه بازیگر مطرحی داشت. این اثر به نسبت دیگر فیلم‌ها پرهزینه نبود، اما موفق شد. در گذشته و در سینمای خودمان هم چنین اتفاقی افتاده است.

این کارگردان در رابطه با کارگردان‌های بازیگر پرور اظهار کرد: بخشی از حضور بازیگران جوان در فیلم‌ها به کارگردان‌ها بستگی دارد. بعضی از کارگردان‌ها زیاد حوصله تربیت بازیگر جدید و حاشیه سازی و دردسرهای سر صحنه را ندارند؛ به این علت از بازیگران حرفه‌ای بهره می‌برند، اما دسته دیگری از کارگردان‌ها که در این سال‌ها بیشتر دیده‌ می‌شوند، بازیگر تربیت می‌کنند و در اختیار سینما قرار می‌دهند. سود این کار را کارگردان‌های بعدی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، خواهند برد. بماند که برخی بازیگران هم پس از اینکه مطرح شدند گذشته خود را فراموش می‌کنند.

کارگردان «شور عشق» درباره حضور بیشمار کارگردان‌های کاراولی در جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: امسال در شرایط کرونا، دچار بحران‌های اقتصادی فراوانی بودیم؛ کارگردان‌های باسابقه که بیکار ماندند و نمی‌فهمم بودجه‌های این حجم فیلم اولی از کجا تامین شد. چطور این فیلم‌ها را تولید کردند و به جشنواره رساندند!؟ ‌ ای کاش عدالتی برقرار می‌شد و بخشی از این بودجه‌ها هم به کارگردان با سابقه می‌رسید. قطعا فیلم‌های خوبی می‌ساختند، در جشنواره حضور پیدا می‌کردند، باعث می‌شد جشنواره رونق بیشتری بگیرد. البته این را بگویم که اصلا منکر حضور فیلم اولی‌ها نیستم، چون سینما به کارگردان‌های جوان، کاربلد و پرانرژی مانند خود ما که زمانی جوان بودیم و وارد شدیم، نیاز دارد.

وی با بیان اینکه کم و زیاد بودن بودجه فیلم در این کارگردان برای استفاده از بازیگران غیر حرفه‌ای تاثیری ندارد، گفت: سابقه حرفه ایم نشان می‌دهد که در تمام آثارم از بازیگرانی که فرصت حضور در سینما را پیدا نکردند در کنار بازیگران حرفه‌ای بهره بردم. این علاقه کاملا شخصی است که همیشه داشتم و آن ادامه خواهم داد.

این کارگردان در مورد یکی از ویژگی‌های فیلمش تصریح کرد:  سنی که برای یکی از شخصیت‌های فیلم مد نظرم بود یعنی بین هجده تا بیست سال در بین بازیگران حرفه‌ای پیدا نکرم. به همین علت از بازیگران تئاتری علاقه‌مند با این رده سنی استفاده کردیم که خوشبختانه خروجی خوبی داشت. این بازیگران اگر بتوانند اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنند ماندگار خواهند شد.

مقدس در پایان درباره الگو قرار گرفتن نبود هیئت انتخاب جشنواره امسال فجر برای سال‌های آینده این فستیوال عنوان کرد: به نظرم این اتفاق می‌تواند الگو برای برگزاری جشنواره در سال‌های آینده قرار بگیرد؛ چراکه جشنواره‌های معتبر دنیا هم این کار را می‌کنند. در کل برگزاری جشنواره اتفاق خوبی بود، چون امیدواری‌هایی ایجاد می‌کند که شاید بتوانیم مردم را در آینده به سینما بکشانیم و سینما را از وضعیتی که درگیر آن شده رها رها کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.