سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳

غلامرضا آزادی:

در سینما چون تکنولوژی و شرایط مساعدی نداریم، نمی‌توانیم به قهرمان‌ها و قصه‌های شاهنامه بپردازیم

غلامرضا آزادی در اختتامیه چهل و سومین جشنواره فیلم رشد

سینماپرس: غلامرضا آزادی درباره آخرین وضعیت تولید فیلمش و چرایی ساخته نشدن فیلم سینمایی بر اساس قصه‌های شاهنامه توضیح داد.

غلامرضا آزادی کارگردان سینما، درباره آخرین وضعیت تولید «حماسه آرش کمانگیر» در گفت و گو با خبرنگاران جوان، گفت: چرخه تولید رئال انیمیشن «حماسه آرش کمانگیر» که به علت کرونا یک سال متوقف شده بود، به صورت محدود و با نفرات کم (به علت خطرات کرونا) از سر گرفته شد. هم اکنون روی بخش انیمیشن آن کار می‌کنیم و همزمان تدوین را پیش می‌بریم.

وی با اشاره به قصه فیلمش بیان کرد: داستان آرش کمانگیر به روایت خانم معلمی است که وقتی سر کلاس در حال حضور غیاب است، با یک شاهنامه روبرو می‌شود؛ همه بچه‌ها اسامی شخصیت های شاهنامه‌ را دارند و در همین حین، یکی از شاگردان وارد کلاس می‌شود و می‌گوید دیشب خدا یک برادر به من داد و نامش را آرش گذاشتیم. این موضوع باعث می‌شود معلم برای بچه‌هایی که در محدوده الوند زندگی می‌کنند و آرش را نمی‌شناسند، تمام حماسه‌های آرش کمانگیر را تعریف کند.

او ادامه داد: کار زیبایی که در «حماسه آرش کمانگیر» اتفاق می‌افتد، این است که با شعر سیاوش کسرایی قصه را آغاز می‌کنیم و به نوعی ادبیات نو را به خدمت گرفتیم. داستان شاهنامه‌ای است، ولی کسرایی آن را مدرن کرده و جدیداً در موردش صحبت می‌کند که ما هم آن را دستمایه قرار دادیم.

آزادی درباره چرایی ساخته نشدن فیلم‌ بر اساس شاهنامه عنوان کرد: متاسفانه ملت ما اهل ادبیات و کتاب نیستند و تاریخ، حماسه، افسانه، شعر و داستان لا به لای همین کتاب‌هاست. درست است که این حماسه ها هیچ وقت از بین نمی‌روند، ولی طالب می‌خواهد که آن‌ها را بخواند. زمانی فضای کلی جامعه و بخصوص مدارس به گونه‌ای بود که این ادبیات و تاریخ تعلیم داده می‌شد، ولی الان اینگونه نیست. در سینما هم چون تکنولوژی و شرایط مساعدی نداریم، نمی‌توانیم به قهرمان‌ها و قصه‌های شاهنامه بپردازیم و درد آور اینجاست که دیگر کشورها بر اساس قصه‌های شاهنامه فیلم ساخته اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.