جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴

میکائیل شهرستانی:

متاسفانه اهالی تئاتر در بازه زمانی اخیر به تنگناهای شدید مالی برخورده‌اند

میکائیل شهرستانی

سینماپرس: کارگردان نمایش «لبخند باشکوه آقای گیل» با اعلام اینکه از ۳۰ دی‌ماه اجرای این نمایش را در سنگلج آغاز می‌کند، گفت: تئاتر طی ماه‌های اخیر علنا تعطیل است و از حقوق بیکاری یا کمکی به هنرمندان هم خبری نیست اما به قول معروف کک کسی هم نمی‌گزد.

به گزارش سینماپرس، میکائیل شهرستانی در گفتگو با آنا با اعلام اینکه «لبخند باشکوه آقای گیل» اجرایش را از سه‌شنبه هفته آینده آغاز می‌کند، توضیح داد: فعلا منتظرم بلکه پس از بازبینی مجوز قطعی اجرا صادر شود تا بالاخره پس از دو سال زمان از تدارک این اثر نمایشی آن را به صحنه ببرم.

وی افزود: برای اجرای این نمایش البته قبلتر مجوز گرفته‌ام و تمدید هم شده اما گفته‌اند دوباره باید کار بازبینی شود. هرچند دلیل این نامه‌نگاری‌ها را نمی‌فهمم اما ناچارم به این شرایط تن بدهم.

اصلا گیشه تئاتر با فروش بلیت، آن هم در شرایط محدود کنونی ممکن نیست. بنابراین اگر حمایت یاد شده مالی محقق نشود، واقعا دیگر کار نمی‌کنم یعنی نمی‌توانم کار کنم.

وی با اشاره به وعده‌های مالی داده شده برای حمایت از نمایش «لبخند باشکوه آقای گیل» تأکید داشت:  امیدوارم این قول‌ها و وعده‌ها بابت حمایت مالی از این نمایش در واقعیت نیز عملی شود و البته هرچه زودتر هم اتفاق بیفتد.

شهرستانی با تأکید بر اینکه نمی‌توان با فروش بلیت به هیچ‌وجه برگشت سرمایه داشت، گفت: اصلا گیشه تئاتر با فروش بلیت، آن هم در شرایط محدود کنونی ممکن نیست. بنابراین اگر حمایت یاد شده مالی محقق نشود، واقعا دیگر کار نمی‌کنم یعنی نمی‌توانم کار کنم.

به دفعات با لطمه مالی مواجه شده‌ام

این کارگردان اشاره داشت: برای به سرانجام رساندن یک نمایش مثل همین «لبخند باشکوه آقای گیل» با دردسرهای زیادی مواجه می‌شویم و به واقع با یک گروه آماتور دست به تولید یک تئاتر حرفه‌ای می‌زنیم؛ به نحوی که خروجی‌مان چه مادی و چه معنوی، کمتر از گروه‌های حرفه‌ای هنر نمایش نیست.

این مدرس تئاتر در عین حال توضیح داد: متأسفانه هر زمان کاری را به اجرا برده‌ام، با مشکلات خاص خود همراه شده و به دفعات هم با لطمه مالی مواجه شده‌ام.

برای به سرانجام رساندن یک نمایش مثل همین «لبخند باشکوه آقای گیل» با دردسرهای زیادی مواجه می‌شویم و به واقع با یک گروه آماتور دست به تولید یک تئاتر حرفه‌ای می‌زنیم؛ به نحوی که خروجی‌مان چه مادی و چه معنوی، کمتر از گروه‌های حرفه‌ای هنر نمایش نیست.

شهرستانی ادامه داد: اجرای «لبخند باشکوه آقای گیل» در سالن دولتی سنگلج هم یک استثناست چرا که قول‌هایی برای حمایت داده‌اند؛ اما باید دید در عمل چقدر عملیاتی می‌شود. متأسفانه اهالی تئاتر در بازه زمانی اخیر به تنگناهای شدید مالی برخورده‌اند و حتی آموزشگاه‌ها را هم به طور علنی باید تعطیل‌شده دانست بنابراین فعالیت دیگری برای کار نمی‌ماند.

دو سال است با این نمایش چالش دارم

کارگردان آثاری همچون «آگوست در اوسیج کانتی» اضافه کرد: تئاتر طی ماه‌های اخیر علنا تعطیل است و از حقوق بیکاری یا کمکی به هنرمندان هم خبری نیست اما به قول معروف کک کسی هم نمی‌گزد.

میکائیل شهرستانی با اعلام اینکه ساعت ۱۸ سه‌شنبه هفته آینده اجرای  «لبخند باشکوه آقای گیل» را آغاز می‌کند، گفت: برای اجرای این اثر نمایشی دو سال وقت صرف کرده‌ام و دچار چالش شده‌ام. قرار بود مهرماه در سنگلج به اجرا برود اما کرونا اجازه نداد.   دکورها آماده است و طی این مدت نیز به شکل آنلاین یا فیزیکی تمرین‌ها را ادامه دادیم تا بازیگران امادگی اجرا را داشته باشند.

گفتنی است؛ نمایش «لبخند باشکوه آقای گیل» از جمله آثار مشهور زنده‌یاد اکبر رادی است که میکاییل شهرستانی آن را از ۳۰ دی‌ماه روی صحنه تماشاخانه سنگلج خواهد برد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.