شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳

هنرمندان ایرانی نشان شوالیه های فرانسوی خود را باز گردانند؛

پیشنهاد مهم «رهبر اسبق ارکستر سمفونیک تهران» برای مواجهه عملی با توهین کنندگان به ساحت گرامی حضرت محمد (ص)

ارکستر سمفونیک تهران به رهبری «علی رهبری»

سینماپرس: رهبر اسبق ارکستر سمفونیک تهران در واکنش به حمایت رییس جمهور فرانسه از اهانت به ساحت گرامی پیامبر(ص) از هنرمندانی که نشان شوالیه این کشور را دریافت کرده‌اند خواست تا این نشان را باز گردانند.

به گزارش سینماپرس، علی رهبری مدیر هنری و رهبر اسبق ارکستر سمفونیک تهران که طی سال‌های اخیر فعالیت‌های متعددی را در کشورهای مختلف اروپایی به عنوان مدیری هنری یا رهبر ارکستر انجام داده در گفتگو با مهر ضمن انتقاد از حمایت اخیر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه از اقدامات ضد اسلامی و توهین به ساحت گرامی حضرت محمد (ص) در نشریه شارلی ابدو به مهر گفت: من به این دلیل درباره اتفاقات کشور فرانسه حرف می‌زنم چون اولاً در آنجا توانسته‌ام به عنوان یکی از هنرمندان شرکت‌کننده در رویدادهای موسیقایی نفر برگزیده باشم، کما اینکه در همین راستا این شرایط را داشته‌ام که در بسیاری از ارکسترهای این کشور به عنوان رهبر حضور داشتم و چندین سال هم در این کشور زندگی کرده‌ام. من به خوبی مردم فرانسه را می‌شناسم پس وقتی درباره این شرایط صحبت می‌کنم، از روی هوا و برخی حرف‌های احساسی نیست.

وی افزود: من همان طور که گفتم تقریباً در تمامی شهرهای بزرگ کشور فرانسه با ارکسترهای سمفونیک متعددی کار کرده و در این زمینه دوستان زیادی هم داشته و دارم. اما امروز می‌توانم بگویم که به شدت از این اقدام آقای ماکرون تعجب می‌کنم، زیرا هیچ سیاستمداری کاری که او انجام داده را نمی‌کند. من مردم فرانسه را می‌شناسم و اطمینان دارم «مردم معمولی» فرانسه آن‌طوری که آقای ماکرون فکر می‌کند، فکر نمی‌کنند. چون آن‌ها می‌دانند اقدامات و تفکرات این چنینی جان خیلی‌ها را به خطر انداخته و همزمان به شخصیت طیف وسیعی از مردم دنیا توهین می‌شود. به هر حال در همین کشور فرانسه تعداد مسلمانان زیاد است و این درست نیست که به نام آزادی، آزادی دیگران را اذیت کنند.

من بر این باورم موضوع توهین به مسلمانان دربرگیرنده جمعیتی بالغ بر یک میلیارد نفر مسلمان است که نباید این چنین غیرحرفه‌ای در برابر آنها با کلید واژه «آزادی بیان» ایستاد. «آزادی بیان» قطعاً موضوع خوشایندی است، اما وقتی من بدانم حرفی که می‌زنم، کاری که می‌کنم ممکن است به چند نفر دیگر لطمه وارد کند، دیگر اسم آن آزادی نیست این رهبر ارکستر باسابقه کشورمان بیان کرد: من شخصاً عقیده دارم که آقای ماکرون بدون فکر این کار را انجام داده، زیرا هیچ سیاستمداری درباره یک اتفاقی که منجر به خدشه‌دار شدن باور و ایمان مسلمانان شده، این چنین واکنش نشان نمی‌دهد. اصلاً من کاری به شرایط انسانی ماجرا ندارم که چقدر می‌تواند پیامدهای منفی داشته باشد ولی از نظر سیاسی کاری که رئیس جمهور فرانسه انجام داد، لطمه اقتصادی فراوانی هم به دولت فرانسه می‌زند. به هر حال خیلی از کشورهای عربی هستند که بعد از این اقدام ماکرون محصولات فرانسوی را تحریم کردند و همین موضوع لطمه بزرگی را به فرانسوی‌ها زده است. به هر ترتیب وقتی شما در شهرهایی چون لئون، پاریس نگاه کلی داشته باشید می‌بینید که در هر کوچه و محله‌ای حداقل چند عرب زبان و مسلمان هم وجود دارند پس این اقدام می‌تواند تبعات منفی فراوانی به بار داشته باشد.

رهبری درباره اقدامات و واکنش هنرمندان در پی اعلام مواضع رئیس جمهور فرانسه گفت: به نظر من هنرمندان باید دست به دست به هم دهند و به آقای رئیس جمهور فرانسه تاکید کنند که چنین اظهارات و واکنش‌هایی اصلاً درست نبود و این لج بازی به هیچ عنوان به کسی کمکی نمی‌کند. قطعاً این موضوع روشنی است که وقتی فردی چون آقای ماکرون این چنین در برابر توهین‌هایی که به حضرت محمد (ص) شده است واکنش نشان می‌دهد، از فرآیند یک خشم می‌آید. در عین حال واکنش‌هایی چون کشتن و قتل هم در تلافی چنین مواضعی درست نیست و من فکر می‌کنم سیاستمداران کشور ایران هم خواهان این نیستند که با چنین اقداماتی چنین اظهاراتی را محکوم کنند. من بر این باورم موضوع توهین به مسلمانان دربرگیرنده جمعیتی بالغ بر یک میلیارد نفر مسلمان است که نباید این چنین غیرحرفه‌ای در برابر آنها با کلید واژه «آزادی بیان» ایستاد. «آزادی بیان» قطعاً موضوع خوشایندی است، اما وقتی من بدانم حرفی که می‌زنم، کاری که می‌کنم ممکن است به چند نفر دیگر لطمه وارد کند، دیگر اسم آن آزادی نیست.

وی افزود: من بر اساس آشنایی که با مردمان فرانسه دارم می‌دانم همیشه برای مسلمانانی که در کشورشان زندگی می‌کنند، احترام خاصی قائل بودند و هستند و اکنون متعجبم که چرا در چنین شرایطی چنین بی احترامی اتفاق افتاده است. البته من یک خوشحالی هم دارم از اینکه مدتی قبل آقای حسین علیزاده از دوستان نزدیک من در عرصه موسیقی به دلیل عقاید خود و بعد از نگارش آن نامه سرگشاده نشان «شوالیه» کشور فرانسه را قبول نکرد و شاید الان زمانی باشد که دیگر مسلمانانی هم که این نشان به آن‌ها اهدا شده به نشانه اعتراض این نشان را به کشور فرانسه پس بدهند. به اعتقاد من این اقدام از سوی هنرمندان ایرانی می‌تواند یکی از مؤثرترین اقدامات اعتراضی و هنرمندانه به حساب آید. به طور حتم اگر دوستان هنرمندم چنین کاری را انجام دهند گویی یک بمب خبری ترکیده خواهد شد.

این آهنگساز در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در همین کشورهای اروپایی که بنده و بسیاری از مردم زندگی می‌کنند، درست است که آزادی بیان وجود دارد ولی اینجا هم قواعدی برای خودشان دارند که اگر به شرایطی مرتبط با ادیان مسیحی و یهودی توهینی شود بدترین برخوردها با شخص توهین کننده انجام می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.