شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷

مدیر تماشاخانه سنگلج:

تعطیلات ضربه جبران‌ناپذیری به پروسه طولانی تولید تئاتر وارد کرده است

پریسا مقتدی

سینماپرس: پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه «سنگلج» ضمن مخالفت با استمرار تعطیلی سالن‌های تئاتر در شرایط بحران کرونا، برگزاری جلسه‌ای از جانب مدیران تئاتری با اعضای ستاد مقابله با کرونا را ضروری دانست.

به گزارش سینماپرس، پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج درباره آسیبی که تعطیلی مقطعی فعالیت‌های تئاتری به گروه‌ها و سالن‌های نمایشی وارد می‌کند به مهر گفت: جدا از مخالفتم با تعطیلات مقطعی که این روزها در جریان است، معتقدم مساله این روزهای تئاتر فراتر از تعطیلی دو هفته یا چند ماه است و با توجه به این شرایط تعطیلی تصمیم مناسبی نیست به خصوص که شاهد هستیم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سالن‌های تئاتری و مراقبت از مخاطبان و گروه‌های نمایشی در این دوران کنترل شده و مطابق با پروتکل‌های جهانی در حال انجام است. مهم این است که ما با اطلاعات جهانی که درباره چگونگی مراقبت‌های بهداشتی کسب کرده‌ایم، پروتکل‌ها را به درستی رعایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر معتقدم مساله معیشت مردم در کنار حفظ سلامتشان اهمیت زیادی دارد و حتی معیشت آسیب‌دیده می‌تواند سلامت فرد را هم به خطر بیندازد. هنر تئاتر که جزو هنرهای جمعی و گروهی محسوب می‌شود با وضعیت در حال آسیب دیدن است. تا امروز نزدیک به ٩ ماه است که با بحران کرونا روبرو هستیم که در این مدت ۴ ماهِ آنکه کلاً تئاتر تعطیل بود و در ۴ ماه بعدی هم تا گروه‌ها و سالن‌های نمایشی خودشان را با شرایط وفق دهند و سرپا شوند و بخواهند کاری را برای اجرا آماده کرده و شروع به تبلیغات و اطلاع‌رسانی کنند، با تعطیلات مقطعی روبرو شدیم. از این رو تعطیلی وضعیت کرونا به شکلی است که می‌دانیم قرار نیست تا دو سه ماه آینده ریشه کن شود پس با این وضعیت مگر می‌شود تئاتر را تعطیل کرد.

مقتدی یادآور شد: وضعیت یک اثر نمایشی اینگونه است که از سه ماه قبل از اجرا مراحل تمرین و آماده سازی آن آغاز می‌شود و حداقل از دو هفته پیش از شروع اجرا نیز نیاز به اطلاع رسانی و تبلیغات دارد تا مخاطبان از زمان و چگونگی اجرای یک اثر نمایشی آگاه شوند. بنابراین این تعطیلات ضربه جبران‌ناپذیری به پروسه طولانی تولید تئاتر وارد کرده است، پس تعطیلی چاره کار نیست. به علاوه اینکه در کنار تعطیلی فعالیت‌های تئاتری شاهد هستیم مشاغل دیگری که پرخطرتر و غیرقابل کنترل‌تر از تئاتر هستند، به فعالیتشان ادامه می‌دهند و اگر قرار باشد چرخه بیماری ادامه داشته باشد با این وضعیت همچنان در جریان است چون فعالیت‌ها و مشاغل دیگر کنترل نمی‌شوند.

وی درباره لزوم آگاهی رسانی بیشتر به مخاطبان درباره چگونگی رعایت موارد بهداشتی عنوان کرد: شاید قبل از اینکه برخی از مشاغل را تعطیل کنیم باید آگاهی مردم را نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بیشتر از چیزی که هست، کنیم و در مرحله بعد موانع قانونی و جریمه برای افرادی که این موارد را رعایت نمی‌کنند، بگذاریم. حتی معتقدم می‌توان اتاق فکرهایی تشکیل داد تا چگونگی برخورد با متخلفان در آن بررسی و همچنین از تجربیات کشورهای دیگر در کنترل بیماری نیز استفاده شود. البته معتقدم در زمینه رعایت اصولی دستورالعمل‌های بهداشتی و کنترل شیوع بیماری در تئاتر ما به درجه‌ای رسیده‌ایم که کشورهای دیگر می‌توانند به ما استناد کرده و از تجربیاتمان استفاده کنند.

این بازیگر تئاتر متذکر شد: نهایتاً من فراتر از تعطیلی مقطعی تئاتر کلاً با تعطیل شدن آن مخالف هستم چون این راهکار، راهکاری غیر معقول، غیر منطقی و آسیب زا است و معتقدم با فرهنگسازی و موظف کردن مردم به رعایت درست پروتکل‌های بهداشتی باید به زندگی ادامه دهیم. هرچند با از سرگیری فعالیت‌های تئاتری با روزهای قبل از این بحران فاصله زیادی خواهیم داشت اما باز هم این اقدام برای بهبود وضعیت اقتصادی هنرمندان بهتر از هیچ است.

مقتدی در پایان درباره پیشنهادی که برای برون رفت از این مسئله وجود دارد، بیان کرد: این روزها مخالفت هنرمندان با تعطیلی تئاتر، رسانه‌ای شده است و مدیرکل هنرهای نمایشی هم با این قضیه مخالف است از این رو معتقدم شاید بهتر باشد مدیرعامل خانه تئاتر به عنوان نماینده صنوف و مدیرکل هنرهای نمایشی به عنوان نماینده بخش دولتی به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه‌ای با اعضای ستاد مقابله با بیماری کرونا داشته باشند و حتی اگر لازم بود بازرس‌هایی از طرف ستاد در سالن‌های نمایشی حضور یابند و شرایط را تحت نظر داشته باشند تا تصمیم‌گیری مناسبی در این شرایط برای فعالیت جامعه تئاتر صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.