سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹

مجموعه تلویزیونی «پیکی بلایندرز»؛

ارضای طبع خبیث انگلیس با به تصویر کشیدن نحوه فریب خوردن ملت‌ها

سریال «پیکی بلایندرز»

سینماپرس: انگار بازی با سرنوشت ملت‌ها یک سرگرمی مفرح برای استعمار پیر است و نمایش افشاگرانه فریب خوردن ملت‌ها سازندگان این آثار را ارضا می‌کند!

به گزارش سینماپرس، «پیکی بلایندرز» یک مجموعه تلویزیونی انگلیسی در ژانر درام جنایی- تاریخی است که استیون نایت آن را پیرامون زندگی توماس شلبی نظامی سابق ارتش انگلستان ساخته است؛ رزمنده‌ای که به دلیل اعمال متهورانه‌اش در جنگ جهانی اول نشان شجاعت بریتانیا را دریافت کرده است. توماس شلبی با خانواده‌اش در بیرمنگهام زندگی می‌کند، وی با عطش سیری‌ناپذیری که به کسب ثروت دارد با خلافکاران متعددی درگیر می‌شود و خودش نیز به انواع جرائم مبتلا می‌شود و برای نجات خود با تکیه بر افتخارات جنگی‌اش، به دامن دولت پناه می‌برد، دولت هم ظاهراً دست و دلبازانه از او حمایت می‌کند، اما قصد اصلی به کار گرفتن توماس شلبی در راه مقاصد کثیف سیاسی است. شلبی که به همراه خانواده‌اش در دست حکومت گروگان است، بارها مجبور می‌شود به رغم میل باطنی‌اش جنایات مورد نیاز دولت را لاپوشانی کند. برای نمونه یک دستور قتل از شخص وینستون چرچیل (با بازی اندی نایمن) می‌گیرد که مقتول سفارش شده برای ترور، یک مبارز سیاسی ضداستالین است که به بریتانیا پناهنده شده و استعمار پیر قصد دارد با نسبت دادن ترور به اتحاد جماهیر شوروی در جهت هر چه بدنام‌تر شدن حکومت استالین و فروپاشی هر چه سریع‌تر شوروی راه را هموار کند؛ یک نمایش دقیق از سیاست ماکیاولیستی که در چارچوب آن هدف وسیله را توجیه می‌کند.

پیکی بلایندرز یک کارگردانی بی‌نقص دارد؛ از همان سریال‌های انگلیسی است که روی تک‌تک نماها کار شده است.

تک‌تک نماها عمق و دکوپاژ حساب شده دارند و به اصطلاح مخاطب را می‌بلعند و با خود به درون ماجرا می‌کشند.

تعلیق داستان مناسب است، نه آنقدر نفسگیر است که مخاطب را چنان درگیر خود کند که پشت هم به تماشا بنشیند و از کار و زندگی بیفتد، نه چنان کم است که برای دنبال کردن داستان کششی احساس نکند.

تمام شخصیت‌های داستان حتی شخصیت‌های فرعی جذاب و غافلگیرکننده هستند، مثلاً پالی (با بازی هلن مک کروری) عمه تام شلبی در شخصیت‌پردازی دست‌کمی از خود توماس ندارد و اعجوبه‌ای به تمام معنی است.

هر فصل از سریال یک محور واحد دارد و می‌توان گفت هر فصل که سپری می‌شود بر جذابیت قصه افزوده می‌شود.

آمیزه‌ای از عشق و اعمال خلاف قانون و گاه اخلاقمدار تقابل‌های بسیاری را در این سریال به تصویر می‌کشد.

مضاف بر اینها، این داستان‌های واقعی از جهات دیگری هم جذاب هستند، از یک سو برای ما بسیار آشنا هستند و از سوی دیگر اعتراف انگلستان به اعمال پلیدش با این همه صراحت ممکن است بسیار عجیب باشد! همان طور که می‌دانید انگلیس به طور معمول پس از گذشت نیم‌قرن سیاست‌های موذیانه اش درباره دخالت در کشورها را فاش می‌کند، مثلاً چندی پیش از نقش خود در کودتا علیه مصدق پرده برداشت و اسناد آن را افشا نمود، این رویه را در مورد دخالت‌ها و سیاست‌های ضدملی در سایر کشورها نیز در دستور کار دارد، انگار بازی با سرنوشت ملت‌ها یک سرگرمی مفرح برای استعمار پیر است و افشای فریب خوردن مردمان در دوره‌های پیشین، حس بزرگمنشی و انتقامجویی سران این کشورها را بیش از خودِ فریب تاریخی ارضا می‌کند! البته شکی نیست که برنامه‌های مداخله‌جویانه قدرت‌ها فقط در سایه جهل و نادانی ملت‌ها درست کار می‌کند و ساری و جاری می‌شود و افسوس که اغلب مردمان آسان فریب می‌خورند و حرکت‌ها و جنبش‌های آزادی‌خواهانه‌شان با دخالت این کشورها بارها و بارها از راه درست و ثمربخش منحرف شده و به بیراهه می‌رود.

پیکی بلایندرز در عین سرگرم‌کننده بودن، یک اثر هنری تمام‌عیار برای نقد قدرت‌های رنگ و وارنگ است. کمونیست‌های مدافع حقوق کارگران که خیلی زود شعارهایشان را فراموش می‌کنند و به قهقرا می‌روند. توماس شلبی سیاستمداری است که با این همه اعمال خلاف قانون و جنایت‌هایش باز بین سیاستمداران بی‌اخلاق و خودپرست، بیشتر از دیگران به فکر مردم است.

سریال پیکی بلایندرز با بازی‌های درخشان و فضاسازی‌های دراماتیک ارزش تماشا را دارد.

*جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.