شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳

منصور لشگری قوچانی:

پول کثیف به محض ورود به سینما استراتژی دارد/سینما ابزاری است که می‌تواند پول های آلوده را تطهیر کند

منصور لشگری قوچانی

سینماپرس: شب گذشته دو تهیه‌کننده سینما، درباره ورود پول‌های کثیف به این هنر صحبت کردند.

به گزارش سینماپرس، شب گذشته هفتاد و ششمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با حضور منصور لشگری قوچانی و امیر سمواتی (تهیه‌کننده)، مهدی میرتیموری (دبیر اجرایی جشنواره مستند تلویزیونی)، فرزاد خوش دست و رامتین شهبازی (کارگردان خط باریک قرمز و کارشناس مستند) روی آنتن رفت.

میزگرد اول این هفته برنامه سینمایی هفت، با حضور دو تهیه کننده سینما در مورد پول‌های آلوده و معایب آن سپری شد. امیر سمواتی در این باره گفت: به نظر من پول کثیف کلمه درستی نیست. پول‌هایی که در حوزه سینما وارد شده باعث شده، عده‌ای خانه‌های آنچنانی بخرند، هوس جزیره داشتن بکنند و دستمزدهایی طلب کنند که نتوانیم پرداخت کنیم. به نظر من این شرایط هیچ وقت تغییر نمی‌کند. فرق ندارد در ایران زندگی کنید یا خارج از کشور، چون این پول‌ها وجود دارد.

وی افزود: در برخی مواقع در تهیه کنندگی وارد یک فرایندی می‌شویم که شغل خود را می فروشیم. اینکه ما به عنوان تهیه کننده چه قوامی داریم و چه شرایطی، اصل است. تقریباً این خطا را بیشتر کارگردانان ما داشتند که یک بار تهیه کنندگی را تجربه کرده اند.

سمواتی ادامه داد: در این سالها بلبشویی در فضای تهیه کنندگی به وجود آمد، ولی دو هفته‌ای است که تهیه کنندگان منسجم شده اند. اتحاد تهیه کنندگان باید تولید قدرت کند. تهیه کننده باید درس بخواند و تجربه کرده باشد. به نظر من اگر یک کارگردان خوب بخواهد ترقی کند، به یک تهیه کننده خوب تبدیل می‌شود. برخی فکر می‌کنند تهیه کننده یعنی حسابدار؛ ولی این طور نیست. تهیه کننده هر فیلمی را نمی‌سازد. من به عنوان تهیه کننده امانت دار سرمایه گذار هستم.

منصور لشگری قوچانی هم ادامه داد: ما در سینما استراتژی نداشتیم، ولی برخی افراد صاحب این سرمایه ها داشتند. پول کثیف به محض ورود به سینما استراتژی دارد. اولین کار این سرمایه‌ها این است که افراد و پول سالم را فراری می‌دهند. منافع این پول‌ها به شخص می‌رسد. این پول کثیف سینما را فلج کرده است. سینما ابزاری است که می‌تواند پول های آلوده را تطهیر کند. رابطه هابیل و قابیل را می‌توان در سینما عوض کرد.

تهیه‌کننده «خط ویژه» افزود: وزارت ارشاد به عنوان متولی سینما در برابر پول‌هایی که وارد سینما می‌شوند، هیچ دستور العملی ندارد. پس باید مجلس به آن رسیدگی کند. معتقدم که تهیه کنندگان به عنوان یک صنف باید راه حل به مجلس ارائه دهند. باید این پول‌ها مدیریت شود. متاسفانه ما در شرایطی هستیم که پول سالم هم وارد سینما شود، ناسالم می‌شود. باید دولت و مجلس درباره ورود پول به جریان سینما شفافیت‌سازی و برنامه ریزی کنند.

وی ادامه داد: یکی از آسیب‌های پول کثیف، ایجاد اختلاف طبقاتی بین بچه‌های خانه سینماست. سینما قرار بود باعث رشد باشد، ولی الان حتی دیگر سرگرمی هم نیست.

میزگرد دوم برنامه هفت، به جشنواره مستند تلویزیونی اختصاص داشت. مهدی میرتیموری دبیر اجرایی این جشنواره درمورد وضعیت امسال این رویداد گفت: جشنواره مستند تلویزیونی تنها جشنواره‌ای است که کرونا روی آن اثر نگذاشت. الان فقط برای اختتامیه این رویداد تصمیم گیری نشده است. واقعیت این است که موضوع جشنواره آزاد است و افراد هر حوزه‌ای می‌توانند در سال‌های آینده آثار خود را ارسال کنند. امسال از تمام نقاط کشور مستند به جشنواره رسید. مسئولان کشوری ما اگر وقت بگذارند خیلی راحت می‌توانند با این مستندها با مشکلات کشور آشنا شوند.

میز مستند این هفته هم به بررسی «خط باریک قرمز» ساخته فرزاد خوش دست پرداخت.

رامتین شهبازی منتقد درمورد این فیلم گفت: جامعه آماری در مستند «خط باریک قرمز»، بچه‌های دارالتأدیب هستند. سپس یک بازیگر به فیلم اضافه می‌شود و ما با موضوع سایکو درام آشنا می‌شویم. جذابیت این فیلم آن است که ما اصلا نمی‌دانیم چه خواهد شد. فیلم موضوع فروشی نمی‌کند و حتی ریسک شکست در پایان کار را هم به جان می‌خرد.

فرزاد خوش دست در ادامه افزود: برای خود من دغدغه بود که آیا سایکو درام می‌تواند باعث کاهش جرم شود؟ فیلم و پیشنهاد آن برای خیلی از مسئولان قضایی مفید بود و از آن استقبال کردند. این فیلم می‌تواند بخشی از بزهکاری اجتماعی را کاهش دهد. این اتفاق واقعاً برای یکی از کاراکترهای فیلم افتاد. او زمانی که در جایی قصد دعوا داشت، از آن منصرف شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.