چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷

امیر دژاکام:

«هنر دفاع مقدس» قربانی سلیقه شخصی مدیران هنری شده است

امیر دژاکام

سینماپرس: کارگردان نمایش «پنجره‌ای رو به آسمان» گفت: متاسفانه سینمای دفاع مقدس درگیر شعارزدگی و تکرار شده است، از طرفی شاهد آن هستیم که بازیگران و کارگردان قوی ما در این عرصه کمتر حضور دارند، ما باید بستری فراهم کنیم تا این کارگردانان بتوانند به راحتی در این عرصه فعالیت کنند.

به گزارش سینماپرس، امیر دژاکام در گفت‌وگو با میزان، پیرامون وضعیت سینما و تئاتر دفاع مقدس طی سالهای گذشته گفت: وقتی از دفاع مقدس حرف می‌زنیم از مردان و زنانی می گوییم که به مدت هشت سال با دستان خالی در برابر توپ، تانک، سلاح های سنگین و شیمیایی ایستادگی کردند و هنوز هم درگیر آن هستند، تاریخ این بزرگان پر از رنج و درد، شجاعت و ایثار است پس نمی توانیم به سادگی از آنها بگذریم.  

وی در همین راستا ادامه داد: مدافعان دوران دفاع مقدس از تمامی داشته‌های خود گذشتند تا یک ذره از این خاک کم نشود، احترامی که باید به این عزیزان و به کل تاریخ دفاع مقدس گذاشته شود به هیچ وجه تمامی شدنی و تاریخ مصرف دار نیست.  

کارگردان نمایش «پنجره‌ای رو به آسمان» ضمن تاکید بر دفاع اثر بخش مردم در دوران هشت سال جنگ تحمیلی اضافه کرد: اگر ایثار و فداکاری مردان و زنان این سرزمین در دوران دفاع مقدس نبود، بعید بود که من امروز بتوانم در این جایگاه با شما صحبت کنم، بدون شک ما هر چه امروز داریم مدیون شهدا و مردمی است که جانانه جلوی دشمنان ایستادند. مطمئن باشید اگر ایستادگی آن دوران نبود دشمنان تمامی ثروت این کشور را به غارت می بردند.  

وی درباره هنر دفاع مقدس اظهار کرد: گونه هنر دفاع مقدس در دو حالت رخ داده است، هنر اول در همان زمان جنگ بود، در آن دوران هنر دفاع مقدس وظیفه اش تبلیغ و تشویق بود، آن هنر باید ایثار و شجاعت رزمندگان را به تصویر می کشید. بعد از پایان دوران دفاع مقدس این هنر به جنبه تحلیلی تغییر جهت داده است و بدون شک این گونه از هنر نیازمند تحلیل درست، صادقانه و همچنین براساس مستندات دقیق است.  

این نویسنده و کارگردان سینما در همین رابطه تاکید کرد: متاسفانه وظیفه اصلی هنر دفاع مقدس طی سالهای گذشته فراموش شده است، هنر دفاع مقدس به دلیل فراموش کردن بحث تحلیلی به شعارزدگی دچار شده، این شعارزدگی را متاسفانه مدیران فرهنگی و هنری به این قالب اصلی تزریق کردند و به نوعی هنر دفاع مقدس را به بیراهه بردند.

وی برخورد واقع بینانه با وقایع دوران دفاع مقدس را واجب دانست و اظهار کرد: دوران دفاع مقدس دارای زوایا و ابعادی متفاوت است، متاسفانه طی سالهای سال ما تنها به بخش‌های تکراری آن دوران پرداخته ایم، این دوران پر از سوژه‌هایی است که می‌توان سالها و سالها از آنها فیلم ساخت، اما متاسفانه بخش عمده‌ای از پتانسیل بالای تاریخی دوران دفاع مقدس مغفول مانده است.  

دژاکام با اشاره به لزوم ورود کارگردانان صاحب نام به عرصه سینمای دفاع مقدس اظهار کرد: متاسفانه سینمای دفاع مقدس درگیر شعارزدگی و تکرار شده است، از طرفی شاهد آن هستیم که بازیگران و کارگردان قوی ما در این عرصه کمتر حضور دارند، ما باید بستری فراهم کنیم تا این کارگردانان بتوانند به راحتی در این عرصه فعالیت کنند تا شاهد آثار فاخر و حق طلبانه باشیم. ما باید در زمینه هنر دفاع مقدس از سلایق شخصی خود دست برداریم، این هنر قربانی سلیقه شخصی مدیران هنری شده است و متاسفانه از نگاه خود کوتاه هم نمی آیند.  

وی با اشاره به اشغال و آزادسازی خرمشهر اضافه کرد: به عنوان مثال ماجرای اشغال خرمشهر مسئله ای است که من بارها می خواستم نمایشنامه اش را کار کنم اما همیشه با دهن کجی مسئولین فرهنگی روبرو شده ام، چرا که به سلیقه آن مدیر خوش نمی آید و به نظرش تلخ است، من به دنبال بیان واقعیت ها هستم، وقتی در آن زمان به واقع خرمشهر اشغال شده و بسیاری تا پای جان برای آزادسازی آن ایستاده اند چرا نباید آن تاریخ را به درستی روایت کنیم.

دژاکام با اشاره به دور شدن برخی فیلمسازان از سینمای دفاع مقدس خاطرنشان کرد: اگر کارگردانان جرات حرکت به سمت سینمای دفاع مقدس را ندارند به دلیل این است که مدیران فرهنگی هیچگاه از آنها حمایت نکردند، نه تنها حمایت نکردند که اکثریت مواقع جلوی پای آن سنگ انداخته اند، آنها درگیر همان شعارزدگی خودشان هستند، مدیرانی که می ترسند و جسارت حرکت به سمت هنر واقعی دفاع مقدس را ندارند.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.