سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲

روح‌الله برادری:

هیچ چیز برای سینمای دفاع مقدس نمانده/بضاعت شهرک سینمای دفاع مقدس خیلی کم شده است

روح‌الله برادری

سینماپرس: روح‌الله برادری تهیه‌کننده سینمای دفاع مقدس درباره مشکلات عدیده ساخت فیلم‌های سینمایی این حوزه گفت که تجمیع نهادهای متولی فرهنگی و انقلابی می‌تواند کمک شایانی به تسریع ساخت فیلم‌های جنگی بکند.

به گزارش سینماپرس، اصلی‌ترین مشکل سینمای دفاع مقدس در کشور ما نبود حمایت مالی درست و صحیح ارگان‌ها و نهادهای مختلفی است که هر کدام وظیفه دارند برای تولید هنری ارزشی و انقلابی کار بکنند.

ارگان‌های و نهادهای گوناگونی مانند روایت فتح، حوزه هنری، سازمان هنری اوج، صداوسیما و سازمان سینمایی دفاع مقدس باید برای ساخت و تولید این آثار پیش‌قدم باشند، اما با وجود این، تعداد فیلم‌های ساخته‌شده در حوزه سینمای دفاع مقدس بسیار کم است به‌طوری که در سال گذشته به‌طور روشن تنها ۲ فیلم در حوزه سینمای دفاع مقدس ساخته شد که البته یکی از آن‌ها نیز بیشتر در زمینه فضای نقد جنگ و مسائل مربوط به آن بود.

بنابراین باید به نقد و بررسی چرایی کم‌کاری سینمای دفاع مقدس پرداخت و این‌که صاحب‌نظران و تهیه‌کنندگان سینمای دفاع مقدس که سال‌ها است به تولید فیلم در این وادی دست زده‌اند مشکل و گرفتاری را ناشی از چه می‌دانند.

روح‌الله برادری از تهیه‌کنندگانی است که از دهه ۱۳۶۰ تا به امروز کارنامه سینمایی دفاع مقدس و حتی اجتماعی دارد و فیلم‌های بسیاری را ساخته است، آثار ماندگاری مانند رنجر، سجاده آتش،  تیرباران،  حمله به اچ۳،  شهابی از جنس نور و...، همین‌طور وی مجری طرح سریال «یوسف پیامبر» بوده است. با او درباره مشکلات این حوزه گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم.

از دولت تا بخش خصوصی سینمای دفاع مقدس را تنها گذاشتند

برادری در ابتدا درباره نقش احتمالی بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در حوزه ساخت فیلم‌های جنگی و دفاع مقدس بیان کرد: زمانی که دولت با این عظمت پای کار نمی‌آید و دأب و دغدغه‌اش این نیست که در پروژه‌های استراتژیک خصوصاً پروداکشن‌های سنگین کار کند، چه انتظاری از بخش خصوصی که برای فیلم‌های اجتماعی فرهنگی و دردمند هم پای کار نمی‌آید و تنها برای  فیلم‌های کمدی هزینه می‌کند که باید صحنه‌های جنسی و اروتیک داشته باشد،  داریم؟ بله، سرمایه‌گذاری در سینما هست اما در چنین آثاری و البته اشتیاق وسیعی هم برای ساخت چنین آثاری نشان می‌دهند، این امری متأسفانه طبیعی و بدیهی شده است.

یکپارچه‌شدن نهادهای فرهنگی انقلابی، امری که باید میسر بشود

این تهیه‌کننده سینما در ادامه در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره تجمیع نهادهای فرهنگی گوناگون برای ساخت فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در این که اگر این نهادهای فرهنگی گوناگون تجمیع بشوند و تشکیلات یکپارچه‌ای برای سینمای دفاع مقدس ایجاد شود شکی نیست که آثار  و برکات بسیار خوبی را می‌تواند به‌بار بگذارد. با توجه به اینکه رئیس ستادکل نیروهای مسلح جناب سردار باقری است و نسبت به این مسائل دغدغه دارند، اگر روی این موضوع تمرکز و سیاست‌گذاری بکنند خیلی اتفاقات خوبی می‌تواند رخ بدهد. امیدوارم این اتفاق رخ بدهد تا شاهد ساختی سریع‌تر و حمایت‌شده‌تر از سینمای مهجور دفاع مقدس باشیم.

این مطلب را اضافه می‌کنم؛ دیشب با یکی از کارگردانان دفاع مقدس حرف می‌زدم که قرار است فیلمی را در شهرک سینمایی دفاع مقدس بسازند.  او گفت "حتی یک قایق سالم در شهرک سینمایی دفاع مقدس نیست؛ هیچ وسیله‌ سالمی در شهرک نیست فقط خاکریز دارد"! این شوخی نیست یک واقعیت است. کارگردان دیگری خواسته است کاری را در سنندج بسازد تقاضای ارسال وسایل از شهرک سینمایی دفاع مقدس کرده بود که از شهرک به آنجا برود. بعد از سه روز کار عقب افتاد آخرش هم گفتند "ناظر نداریم که ارسال بکنیم. "، دست آخر عوامل گشتند از محل چند اسلحه برای فیلمبرداری از نهادهای نظامی آنجا گرفتند.

شهرک دفاع مقدسی که دیگر شهرک نیست

زمانی آقای سعید سعدی مدیرعامل شهرک سینمایی دفاع مقدس بود و واقعاً عموم وسایل شهرک کامل و بی‌نقص بود و در کل شهرک از مشکل خاصی رنج نمی‌برد اما الآن اگر از ۲۰ بخواهیم نمره بدهیم ۱۰ هم نیست. بضاعت شهرک سینمای دفاع مقدس خیلی کم شده است و این برای سینمای دفاع مقدس فاجعه است.  هیچ چیز برای سینمای دفاع مقدس نمانده است، یعنی اگر ۴ تا کلاشینکف در این شهرک باشد می‌توان اسمش را شهرک سینمای دفاع مقدس گذاشت؟

شهرک باید این عظمت را داشته باشد که بتوان اسمش را شهرک سینمایی دفاع مقدس گذاشت اما الآن چنین وضعیتی ندارد.

وی ادامه داد: سال گذشته مصاحبه‌ای از سردار باقری خواندم که در آن گفته بود "۹ ماه از سال گذشته است اما تنها بودجه یک ماه ما را دادند. "، این یعنی خیانت به نیروهای مسلح؛ در این صورت کار فرهنگی و مهمی در حوزه سینمای دفاع مقدس انجام نمی‌شود. واقعاً شرایط تولید و تهیه در سینمای دفاع مقدس بسیار فشل و فاجعه‌بار است. بچه‌های نیروهای هنری ارتش نیز خیلی کمک می‌کنند اما آنها نیز از بودجه برخوردار نیستند و مشکل آنها نیز یکی دو تا نیست.

پس تا حمایت مالی تجمیع‌شده و یکپارچه برای این حوزه نشود کار حسابی در سینمای دفاع مقدس رخ نخواهد داد.

کربلای۵ هنوز بهترین عملیات برای سینما است

برادری در ادامه باتوجه به حضورش در جبهه‌های جنگ، درباره اینکه کدام عملیات‌ها ضرورت بیشتری برای ساخت در سینما دارد، ضمن بیان خاطرات خود از حضور در سینمای دفاع مقدس ابراز کرد: خدا لطفی به من داشت توانستم به جبهه بروم. آن ایام بسیج را دو یا سه ماهه به منطقه می‌بردند ما هم از پایگاه شمیرانات اعزام شدیم. گفتند "شما باید ۶ ماه بمانید"، ما گفتیم "بسیار خوب، حالا که این‌طور شد تا ۱ سال می‌مانیم. "، گفتند "زرهی باید بروید" و ما هم قبول کردیم و رفتیم به اهواز.

آنجا سؤال کردند که "چه‌کاری بلدید؟ "، ما هم گفتیم که "کار هنری"، چون از سال‌های قبل در تئاتر و بازیگری مشغول بودم. اولین کارم تئاتر میلاد بود که برای اولین بار خانم‌های چادری به سالن مولوی پا گذاشتند؛ کارگردانش آقای «علاءالدین رحیمی» که برای اولین بار سریال مذهبی در تلویزیون کار کرد که با این کار قدم اولیه ساخت سریال امام حسن(ع) و امام رضا(ع) گذاشته شد. تئاتر میلاد تنها تئاتری بود که تم مذهبی قبل از انقلاب داشت و غیر از کارهایی که بچه‌های حسینیه ارشاد ساخته بودند در این زمینه پیشرو بود.

خلاصه گفتند "برو شهر «کیان‌پارس» قرارگاه کربلا. "، رفتیم پیش سردار نیکخواه که آنجا مسئولیت داشتند و صحبت کردیم. به‌تعبیر خودم از لشکر زرهی رفتیم به گرهی (با خنده) که گرهی از کار فرهنگی باز بکنیم. آنجا اقیانوسی از نیروهای تبلیغی بود که از قم می‌آمدند، نیروهای طلبه و تبلیغی که در خطوط تقسیم می‌شدند.

برای همین واقعاً به آن صورت در عملیات‌ها به‌صورت رزمنده و بسیجی حضور زیادی نداشتم اما در عملیات‌هایی مانند کربلای۵ و فجر مقدماتی و مرصاد بودم.  به‌نظرم از میان این عملیات‌های معروف فکر می‌کنم هنوز کربلای۵ بیشتر از باقی ظرفیت فیلم‌شدن را داشته باشد.

در این عملیات مانند باران آتش می‌ریخت. دوستی داشتم به‌نام مرحوم «رسول احدی» که فیلمبردار سریال حضرت یوسف بود. زیر این باران آتش بدون ترس ایستاد. آنجا بود که فهمیدم واقعاً  ترس معنی ندارد. در عملیات فجر مقدماتی هم دیدم که بچه‌های خوزستان همین‌طور که آتش می‌ریخت بلند می‌شدند می‌دویدند. این صحنه‌ها خیلی کمتر در سینمای ما کار شده است.  با اینکه در سجاده آتش عملیات کربلای۵ را کار کردم، باید بار دیگر بتوانیم این حماسه‌ها را کار بکنیم.

از عملیات‌های جنگی آنچه کار شده است؛ جزیره مجنون،  عملیات بدر و فتح خرمشهر بوده است. اینها عظمت‌هایی است که باید در برقراری شرایط کار بشود. فکر کنم ۳۰ سال قبل فیلم گرگ و میش قرار بود درباره حصر آبادان کار بشود یا آقای درویش قرار بود درباره فتح خرمشهر کاری بسازند که باز نشد. خوب، اینها کارهای بزرگی است که ساخته نشده است و امیدواریم با مجلس انقلابی و دولت انقلابی آینده بشود کار کرد.

**تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.