دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷

جشنواره فیلم مقاومت از منظر سینماگران/۶

الماسی: برخی مدیران سنت و ارزش ها را در سینما از بین برده و به جای آن ابتذال و غرب زدگی جایگزین کرده اند/ تولید آثار دفاع مقدسی یک وظیفه همگانی است!

جهانگیر الماسی

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما گفت: جشنواره فیلم مقاومت، سینمای انقلاب و دفاع مقدس جزئی از مسائل استراتژیک هستند که باید در ذیل پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران به آن ها پرداخته شود اما متأسفانه برخی مدیران سنت و ارزش ها را در سینما از بین برده و به جای آن ابتذال مفرط و غرب زدگی را جایگزین کرده اند که این اتفاق مایه شرمساری است!

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: علیرغم اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد فیلم های ایرانی با حمایت و سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم نهادهای مختلف دولتی و حکومتی تولید می شود و فیلمسازان و سینماگران به هر نحوی بهره کوچکی از امکانات ملی در اختیارشان قرار می گیرد اما موجی شوم از سال ها قبل شروع شد مبنی بر اینکه فلان فیلمساز که فیلم دفاع مقدسی یا ارزشی تولید می کند دولتی است! و این مسأله ای بود که میان سینماگران تفرقه و فاصله انداخت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر عملکرد مسئولان حوزه فرهنگ و مسئولان حوزه های دیگر که مرتبط با هنر هستند فاجعه بود! آن ها کاری کردند که انگار دفاع مقدس برای حکومت بوده نه برای یک امت و ملت! آن ها عامدانه مردم را در سینمای دفاع مقدس حذف کردند، عقبه مردمی سپاه و بسیج را حذف کردند به نوعی این تصور را به وجود آوردند که کسانی که در جبهه حضور داشتند جنگ را راه انداختند!

الماسی سپس با تأکید بر اینکه فقدان دغدغه مندی و توجه به مسائل بنیادین و استراتژیک باعث مهجوریت سینمای دفاع مقدس شده اظهار داشت: این سینما به حال خود رها شده؛ اصولاً عرصه مهم فرهنگی و هنری کشور به صورت باری به هر جهت جلو می رود. بسیاری از افراد با اینکه به صورت مستقیم در سینما مدیریت ندارند از دور سایه شوم خود را بر سینما انداخته و برای سینما تصمیم گیری می کنند و این در حالی است که تصمیم گیری های آن ها به ضرر جدی سینمای مقاومت و دفاع مقدس است.

این سینماگر تصریح کرد: فقدان مدیریت در سینمای ایران باعث شده تا امروزه ارزش ها در هنرهفتم کاملاً از بین بروند. این یک حرکت عامدانه و شوم است! ما در جبهه های نبرد حق علیه باطل جوانانی را داشتیم که با نان خشک روزها و شب های شان را سر می کردند اما کدام سرباز آمریکایی است که بتواند چنین کاری بکند؟

بازیگر فیلم های سینمایی «دیگه چه خبر؟» و «افسانه آه» یادآور شد: ما در زمان جنگ شاهد عزم ملی میان مردم بودیم. مردم به صورت هیأتی برای رزمندگان غذای گرم تهیه می کردند با جبهه ها می فرستاند. این ها است که قواعد جنگ ما را از جنگ با سایر کشورها جدا می سازد.

وی تأکید کرد: وقتی مردم این چنین عاشقانه در زمان ۸ سال دفاع مقدس در کنار هم بوده و با یکدیگر اتحاد داشتند باید بگوییم که تولید آثار دفاع مقدسی یک وظیفه همگانی است! مدیران فرهنگی و سینمایی باید تمام اهتمام خود را صرف کنند تا تنها آثار ارزشمند دفاع مقدسی در کشورمان تولید شود.

الماسی در خاتمه اظهاراتش افزود: در سینمای غرب به نقش خانواده توجه می شود اما ما امروزه فیلم هایی تولید می کنیم که تیشه به ریشه بنیان خانواده می زنند؛ فیلم های ما همه اش سرشار از آرایش های زننده و تصاویر کاذب از زندگی ایرانی شده و عموم مردم تصویر خود را در سینما نمی بینند. این ها همه درد است که مسئولان سینما مسبب این درد هستند و باید هرچه سریع تر چاره ای اندیشه کرد تا این دردها کهنه نشوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.