سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳

عبدالرحمن شلیلیان خبر داد؛

«کوچه نقاش‌ها» سریال می‌شود

عبدالرحمن شلیلیان

سینماپرس: عبدالرحمن شلیلیان طراح، نویسنده و کارگردان به دنبال ساخت فیلمی درباره دریادار غلامعلی بایندر اولین فرمانده نیروی دریایی ارتش، فیلمنامه شدن خاطرات مجروحیتش و ارائه طرح فیلمنامه "کوچه نقاش‌ها" برای ساخت سریالی تلویزیونی است.

به گزارش سینماپرس،  عبدالرحمان شلیلیان کارگردان سینما و تلویزیون علاوه بر مستندهایش بیشتر با کارگردانی سریال‌هایی همچون زمین‌آسمانی، بچه‌های گروهان بلال و برخی از آثار دهه هفتادی‌اش شناخته می‌شود. او در این روزهای کرونایی بیکار ننشسته و کارهایی را برای ساخت آثاری در تلویزیون و سینمای ایران آماده کرده است.

سریال شدن "کوچه نقاش‌ها"

شلیلیان درباره سریال شدن ماجرای "کوچه نقاش‌ها" به تسنیم گفت: طرح کلی درباره "کوچه نقاش‌ها" به گروه فیلم و سریال شبکه یک ارائه داده‌ام تأییدیه اولیه را گرفتم اما بدلیل برگزار نشدن جلسات شورای فیلمنامه شبکه یک کار به مراحل بعدی نرسید. این کار را به سیمافیلم هم پیشنهاد دادم و دست‌اندرکاران امر گفتند بیشتر وزن کتاب خودش را نشان می‌دهد و بایستی طرح فیلمنامه‌ای را آماده و به دوستان ارائه بدهم. هم‌اکنون با چند فیلمنامه‌نویس در حال مذاکره‌ام که در صورت تمایل، این طرح به فیلمنامه درآید.

"کوچه نقاش‌ها" سریال می‌شود/ مذاکره برای ساخت زندگی فرمانده ضدانگلیسی ارتش

این کارگردان در پاسخ به این سؤال که چقدر این طرح براساس کتاب "کوچه نقاش‌ها" بوده، تأکید کرد: چیزی که تا الان مدنظر بوده کتاب است. برای خودم جای سؤال داشت از کدام مقطع شروع کنم.چون کتاب به سه مقطع قبل از انقلاب، انقلاب و دفاع‌مقدس می‌پردازد. با مدیریت گروه فیلم و سریال سیمافیلم صحبت کردم پیشنهادشان شروع از مقطع انقلاب و جنگ بود. چرا که پرداختن به قبل از انقلاب و زمان اشغال ایران توسط متفقین، کار را در ردیف آثار الف ویژه قرار می‌داد و آن فضا و بودجه خاص خودش را می‌طلبد. 

خاطرات مجروحیت؛ ابراز علاقه بهروز افخمی و امرالله احمدجو

او درباره نوشتن خاطرات مجروحیتش در دوران کرونایی، خاطرنشان کرد: این روزها خاطرات دوران مجروحیتم را نوشتم و جالب است که بهروز افخمی به من گفت این خاطرات جذابند و چقدر خوب است از درون آن فیلمنامه‌ای خوب دربیاید. امرالله احمدجو نویسنده و کارگردان صاحب‌نام نیز ابراز علاقه کرد که با وجود مشغله‌های سریال "سلمان فارسی" این خاطرات را همزمان ویراستاری و فیلمنامه‌اش را شروع کند. این خاطراتِ دوران نوجوانی و مجروحیتم است. حتی بهروز افخمی پیشنهاد داده از این خاطرات می‌توان فیلمنامه فیلم سینمایی دربیاورد اما تمایل احمدجو بیشتر به ساخت سریال تلویزیونی از ماحصل این خاطرات است.

طرح قدیمی ساخت زندگی فرماندهی ضدانگلیسی

شلیلیان درباره دغدغه طرح قدیمی دریادار "غلامعلی بایندر" و پیگیری از ارتش و چند اسپانسر و سرمایه‌گذار، توضیح داد: طرح قدیمی ساخت فیلمی درباره زندگی دریادار غلامعلی بایندر را دارم که معمار و بنیانگذار نیروی دریایی ارتش معاصر بوده است. اندیشمندی بزرگ و وطن‌پرستی واقعی؛ تنها کسی که جرأت اجرای حدود مرزی مشخص شده امیرکبیر در منطقه اروندرود و خرمشهر را داشته و اجرایش می‌کند. فرماندهی ضدانگلیسی که در مسیر مبارزه‌اش با استعمار به شهادت رسید و در خرمشهر به خاک سپرده شد. آنقدر گمنام است که می‌خواستند مزارش را تخریب کنند، چون فکر می‌کردند یک یادمان است. خدمات بزرگی همچون بازپس‌گیری جزیره قشم از انگلیسی‌ها و جزایر سه گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی و احقاق حقِ حاکمیت ایران بر آبراه‌های اروندرود را از خودش به جای گذاشته است.

وی تأکید کرد: چند جلسه‌ای با فرمانده نیروی دریایی و مسئولین عقیدتی کل ارتش داشتم و ابراز علاقه و تمایل کردند اما فقط می‌توانند ما را به لحاظ لجستیکی پشتیبانی کنند. یا به جهت کُرد بودن این شخصیت به سراغ استاندار کردستان رفتم و با ایشان مذاکره‌ای داشتم. استاندار هم ابراز تمایل کردند اما گفتند ما را در بحث نگارش یاری می‌دهند. بخاطر بازتاب‌های این اثر، مدنظر ما ساخت فیلم سینمایی است اما تلویزیونی‌ها هم طرح را پسندیده‌اند که سریالی ساخته شود مشروط بر اینکه اسپانسر پشت کار باشد. 

این کارگردان در پایان درباره مذکره با بخش خصوصی برای ساخت این فیلم، گفت: با بخش خصوصی صحبت‌هایی کرده‌ام اما قابل حدس بود ورود نمی‌کنند. چون شخصیت معاصر نیست و فضای فیلم اجازه نمی‌دهد محصولات تولیدی‌شان را در قالب تصویر به نمایش بگذارند. البته با امیر سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش نیز جلسه داشتم ایشان هم نسبت به ساخت این فیلم ابراز علاقه کردند و حتی با آقای شمخانی و رئیس منطقه آزاد اروند نیز صحبت‌ها و مذاکراتی داشته‌ام اما همه این رایزنی‌ها و جلسات در مرحله عمل نتیجه‌ای تاکنون به دنبال نداشته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.