چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰

احمد معظمی:

در سریال «خانه امن» به موضوع داعش و شستشوی مغزی پرداخته ایم

احمد معظمی

سینماپرس: این روزها عوامل و بازیگران سریال «خانه امن» در تهران مشغول تصویربرداری هستند.

به گزارش سینماپرس، در سال‌های اخیر ابوالفضل صفری تهیه کننده جوان تلویزیون به همراه احمد معظمی در مقام کارگردان و مرتضی متولی در مقام مشاور تهیه و تولید، سه گانه‌ای را با موضوعات امنیتی برای تلویزیون تولید کرده اند.

آن‌ها در اولین پروژه که «سارق روح» نام داشت، سراغ فرقه‌های انحرافی رفتند. این اثر ژانر مهیج و معمایی داشت و برگرفته از یک ایده پژوهش محور بود. این مجموعه به موضوع امنیت نرم و آسیب‌های اجتماعی می‌پرداخت. دانیال حکیمی، محمود پاک نیت، نگین معتضدی، علیرام نورایی و کمند امیرسلیمانی از جمله بازیگران این سریال بودند.

در ادامه خبرهایی مبنی بر شروع نگارش فصل دوم این سریال تلویزیونی به میان آمد؛ اما پس از مدتی شاهد تولید سریال «ترور خاموش» بودیم. در این سریال مافیای موادمخدر به تصویر درآمد. این سریال چند آسیب اجتماعی جدی را همزمان مورد بحث و بررسی قرار داد؛ معضلات و ناهنجاری‌هایی مثل کودک همسری، طلاق، مواد مخدر و حاشیه‌نشینی.

حمید عطایی، امیرمحمد زند، پرویز فلاحی‌پور، پریوش نظریه، ستاره اسکندری، رضا مولایی، سامیه لک، مهدخت مولایی، ژیلا آل ارشاد، مریم بوبانی، نازنین فراهانی، رویا میرعلمی و حمید شریف‌زاده در «ترور خاموش» به ایفای نقش پرداختند.

حالا در سومین همکاری، این گروه دست روی ماجرای داعش گذاشته اند و «خانه امن» با محوریت جاسوسی و امنیتی، سوژه داغ خاورمیانه را هدف گرفته است.

گفتگو با ماموران امنیتی سریال خانه امن /

حسین تراب‌نژاد نویسنده خوشنام این ژانر در سینما و تلویزیون شناخته می‌شود. قصه این مجموعه که این روزها در تهران تصویربرداری می‌شود، طرحی از مرتضی اصفهانی است که به عنوان ناظر پروژه در کنار عوامل این سریال تلویزیونی قرار دارد. کامیاب متولی مدیریت تولید را برعهده دارد و احمد گودرزی نیز مدیر تصویربرداری «خانه امن» است.

این سریال به تهدیدات داعش و حمایت کشورهای غربی و کمک‌های مالی منطقه‌ای به این گروه تروریستی می‌پردازد. این سریال امنیتی و جاسوسی، خط اصلی قصه‌اش سناریوی آمریکا برای ناامنی خانه امن ما، ایران است. همان طرح آمریکایی- عربی که در حقیقت برای ناامن کردن ایران در دستور کارشان قرار داده شده و جزو اهداف شوم و شیطانی‌شان بود.

گفتگو با ماموران امنیتی سریال خانه امن /

«خانه امن» از تولیدات گروه فیلم و سریال مرکز سیما فیلم است. این مجموعه جزو آثار پرلوکیشن تلویزیون محسوب می‌شود که در چند شهر تصویربرداری آن انجام گرفته است. بیش از ۵۰ بازیگر جلوی دوربین احمد معظمی رفته اند.

روزهای گذشته با هماهنگی روابط عمومی سریال به پشت صحنه این مجموعه امنیتی و جاسوسی رفتیم تا گفت و گویی با عوامل آن داشته باشیم. عوامل سریال «خانه امن» با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و حضور پزشک سر صحنه در حال تصویربرداری هستند. امین زندگانی، حمیدرضا پگاه، پرویز فلاحی پور و حسین سحر خیز سکانس‌های مربوط را بازی می کردند.

گفتگو با ماموران امنیتی سریال خانه امن /

معظمی کارگردان این اثر درباره ساخت سریال «خانه امن» گفت: بعد از سریال «سارق روح» که به موضوع فرقه‌ها پرداخت، در سریال «ترور خاموش» به حوزه مواد مخدر و مافیا پرداختیم و حالا خانه امن تکمیل شده دو سریال قبلی است.

وی افزود: ما در سریال «خانه امن» به موضوع داعش و شستشوی مغزی بیشتر پرداخته ایم و نیروهای امنیتی درگیر ماجراهای داعشی هستند.

معظمی عنوان کرد: «خانه امن» سریالی پربازیگر و پر لوکیشن است و به شدت میزانسن‌های سختی دارد؛ متنی که توسط آقای تراب نژاد نوشته شده با میزانسن خاصی نگارش شده است. اگر در اجرای صحنه‌ها مقدار کوچکی اشتباه شود، حق مطلب کلیتی که در ذهن نویسنده و طراح بوده، به هیچ وجه ادا نمی‌شود.

گفت‌وگو با مأموران امنیتی سریال معمایی تلویزیون/ «خانه امن» از چه حرف می‌زند؟

این کارگردان توضیح داد: به همین خاطر ساخت این نوع قصه‌ها نیاز به تفکر و مشورت فراوان با نویسنده و طراح دارد. معظمی بیان کرد: همیشه دنبال کارهای سخت هستم و سعی می‌کنم اثری که می‌سازم از کار قبلی یک پله بهتر باشد. "خانه امن" از دو سریال قبل سخت‌تر است، البته بازیگران این سریال بسیار حرفه‌ای و بدون حاشیه هستند.

پرویز فلاحی‌پور پیرامون چگونگی حضورش در سریال «خانه امن» گفت: پیش از این پروژه در سریال «ترور خاموش» با احمد معظمی همکاری داشتم. سریال «خانه امن» ادامه «ترور خاموش» در حوزه امنیتی و جاسوسی است و من با خواندن فیلمنامه و همین طور تجربه همکاری با معظمی حضور در این سریال را پذیرفتم.

گفتگو با ماموران امنیتی سریال خانه امن /

وی ادامه داد: این نخستین بار است که نقش یک قاضی را ایفا می‌کنم. این نقش چالش‌ها و سختی‌های خودش را دارد؛ اما من به دلیل همین تفاوت و دغدغه‌ها این نقش را پذیرفتم.

فلاحی پور درباره سایر فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری اظهار کرد: به تازگی پیشنهاداتی داشتم، اما به دلیل همزمانی تصویربرداری با «خانه امن» آن‌ها را قبول نکردم. همیشه سعی می‌کنم فقط در یک کار حضور داشته باشم تا اینکه چند نقش را همزمان بازی کنم.

بازیگر سریال «ترور خاموش» درباره شیوع بیماری کرونا و تصویربرداری «خانه امن» اضافه کرد: در پشت صحنه تمامی عوامل پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. همه عوامل پشت دوربین ماسک می‌زنند و خوشبختانه هر روز تب ما چک و نکات بهداشتی رعایت می‌شود.

حمیدرضا پگاه هم درباره سریال «خانه امن» توضیح داد: من شبیه این نقش را بازی کرده بودم، اما در «خانه امن» روابط خانوادگی این مامور امنیتی که نقش آن را ایفا می‌کنم پررنگ‌تر است و با ماجرای داعش مواجه می‌شود.

گفتگو با ماموران امنیتی سریال خانه امن /

وی افزود: با توجه به تیم و عوامل سریال «خانه امن» امیدوارم کار قابل قبول و مورد توجهی برای مخاطب باشد.

این بازیگر درباره آخرین کار خود ادامه داد: آخرین کارم سریال «هست و نیست» آقای سهیلی زاده بود، پیشنهاداتی داشتم، اما جذاب نبودند. چند بار قرار بود با آقای معظمی همکاری داشته باشم، اما شرایط مهیا نشد و اولین همکاری ما در خانه امن شکل گرفت.

گفتگو با ماموران امنیتی سریال خانه امن /

پگاه درباره ساخت آثاری با موضوعات امنیتی اظهار کرد: کارهای امنیتی جذابیت و پیچیدگی خاص خود را دارند. البته به خاطر محدودیت‌ها نمی‌توانیم در بخش‌هایی ورود کنیم و به همین خاطر این آثار کمتر ساخته می‌شود.

گفتگو با ماموران امنیتی سریال خانه امن /

بازیگر سریال «آوای باران» درباره جذابیت سریال‌های امنیتی گفت: قصه‌های پلیسی و معمایی همیشه جذابیت خودش را دارد و بخش اکشن و معمایی آن باعث می‌شود مخاطب با آن ارتباط برقرار کند.

امین زندگانی بازیگر سریال خانه امن، درباره حضورش در این مجموعه گفت: زمانی که مشغول بازی در سریال «ملکاوان» به کارگردانی آقای معظمی بودم، ایشان درباره ادامه فاز تولید سریال «ترور خاموش» با من صحبت کردند و توافقاتی برای حضور در این مجموعه انجام شد که اگر سر کار دیگری نباشم با یکدیگر همکاری کنیم.

گفتگو با ماموران امنیتی سریال خانه امن /

وی ادامه داد: دی ماه ۹۸ من به پروژه ملحق شدم و فیلمنامه را مطالعه کردم. البته من سال‌ها برای چنین نقشی پیشنهاد داشتم، اما هیچ وقت فیلمنامه من را جذب نمی‌کرد. نویسنده این سریال متبحر است و در این زمینه کارنامه درخشانی دارد و سریال‌های قبلی او نیز با استقبال مخاطبان همراه شده است. برای همین حضور در این پروژه را پذیرفتم.

گفتگو با ماموران امنیتی سریال خانه امن /

بازیگر سریال «پناه آخر» درباره نقش خود در سریال «خانه امن» اظهار کرد: فقط می‌توانم در این حد بگویم که نقش یک مامور امنیتی را بازی می‌کنم که وارد یکسری مسائل خاص می‌شود.

زندگانی درباره استقبال مخاطبان از سریال‌های امنیتی توضیح داد: کارهای پلیسی و امنیتی در تمام دنیا همیشه مخاطب داشته و جذاب بوده اند. در ایران هم تولیداتی داشتیم که جنبه معمایی و پلیسی داشته و مردم با آن‌ها ارتباط برقرار کردند.

گفتگو با ماموران امنیتی سریال خانه امن /

وی افزود: البته محدودیت‌هایی برای ساخت این آثار وجود دارد؛ چرا که نگاه ها، نگاه‌های خاص و متفاوتی است. بعضی اوقات این محدودیت‌ها کار را برای سازنده سخت می‌کند. همچنین برخی از ارگان‌های نظامی و انتظامی تمایل ندارند قهرمان پروری در آن‌ها اتفاق بیفتد که یکی از ویژگی‌های این ژانر کاری است و خیلی دوست دارند حقیقت قصهِ ماموران امنیتی حفظ شود. درصورتی که اگر به یک زبان مشترک برسیم، بعضی اوقات این قهرمان بازی‌ها برای دراماتیک کردن یک اثر نیاز است.

گفتگو با ماموران امنیتی سریال خانه امن /

زندگانی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی سر صحنه فیلمبرداری بیان کرد: با شیوع اولیه کرونا به تصمیم تهیه کننده و عوامل یک توقف کوتاه در تصویربرداری داشتیم. پس از مدتی با آغاز دوباره تصویربرداری، تیم «خانه امن» تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. گروه مدام در حال ضدعفونی کردن صحنه هستند و فقط ما بازیگران به سبب ایفای نقش ماسک نمی‌زنیم.

گفتگو با ماموران امنیتی سریال خانه امن /

وی درباره اینکه برخی ها عنوان کردند کار تولید سریالها باید متوقف شود، ادامه داد: عرضه و تقاضا در شغل ما به روز است. اگر تولید نداشته باشیم در کنار آن خوراک فرهنگی نداریم؛ چون ما ذخیره‌ای نداریم. اگر سریال و فیلم‌های تولید شده و آماده پخش از سال‌های قبل داشته باشیم، شرایط متفاوت می‌شود.  حتی سال گذشته به دلیل شرایط اقتصادی و هزینه تولید، فیلم و سریال‌های کمی ساخته شد و بسیاری از عوامل و بازیگران در کاری حضور نداشتند و با شیوع کرونا تولیدات کمتر از سال‌های گذشته شد.

* خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.