چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴

بازی با سلامت مردم در شرایط کرونایی کشور؛

باز و بسته شدن سینما وسط دعوای شهرداری و دولت

کرونا

سینماپرس: سینماها تعطیل است، این دستوری بود که شهرداری تهران دیروز اعلام کرد و کمی بعد استانداری تهران در بیانیه‌ای تند، با ردصلاحیت شهرداری برای تصمیم‌گیری درباره تعطیلی‌ها، محدودیت‌های اعلام شده از سوی شهرداری را ملغی اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، دعوای تعطیلی یا باز بودن سینماها میان دولت و شهرداری با تأکید وزارت ارشاد بر ادامه فعالیت سینماها ختم شد ولی مشخص نیست با افزایش میزان ابتلا به کرونا در تهران، دولت محدودیت‌هایی، چون تعطیلی سینماها را مجدداً اعمال نکند! تعطیلی کتابخانه ملی، یکی از نشانه‌هایی است که به زودی امکان گسترش مجدد تعطیلی مراکز فرهنگی را در ذهن تداعی می‌کند.

شهرداری: سینماها را تعطیل کنید

ابتدا سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در اطلاعیه‌ای از اعمال محدودیت‌ها در کلانشهر تهران خبر داد. در محدودیت‌هایی که شهرداری اعلام کرد، مراکزی مانند دانشگاه‌ها، مدارس، کتابخانه‌ها، سینما، تئاتر، موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، کافه‌ها و باشگاه‌های ورزشی به مدت یک هفته تعطیل اعلام شد. در این نامه از واحدهای تابعه شهرداری تهران خواسته شده بود بر اجرای این دستورالعمل نظارت داشته باشند.

ابلاغیه شهرداری با واکنش انوشیروان بندپی، استاندار تهران روبه‌رو شد. محسنی بندپی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل نیستند و جزو مصوبات ستاد کرونا نیست. بی‌تردید مصوبات ستاد تنها باید از طریق مراجع رسمی یعنی خود ستاد کرونا یا استانداری اعلام شود.

وی افزود: بر اساس بررسی علمی در ستاد کرونای استان و تأیید در کمیته اجتماعی و امنیتی ستاد ملی، برخی فعالیت‌ها در استان تهران به مدت یک هفته ممنوع شده است، از جمله فعالیت باشگاه‌های ورزشی به ویژه بدنسازی و ورزش‌های پربرخورد، شهربازی، مراکز آبی از جمله استخرهای سرپوشیده، هر گونه تجمع عمومی از جمله مراسم عروسی، ترحیم و همایش‌ها. محسنی بندپی تأکید کرد: نظارت جدی نسبت به نحوه اجرای این مصوبات صورت می‌گیرد تا روند رو به رشد شیوع کرونا در استان تهران کنترل شود.

وزارت ارشاد: مراکز فرهنگی فعلاً باز است

در پی موضع‌گیری استانداری در برابر تعطیلی‌هایی که شهرداری اعلام کرده بود، وزارت ارشاد نیز از ادامه فعالیت مراکز فرهنگی خبر داد. همایون امیرزاده مدیر روابط عمومی وزارت ارشاد درباره تعطیلی مراکز فرهنگی و از جمله سینماها گفت: تا به این لحظه مصوبه‌ای از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ نشده است، تاکنون فرآیند مربوط به محدودیت فعالیت‌ها و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری مربوطه یا با استعلام و پیشنهاد این وزارتخانه یا با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده است.

وی ادامه داد: اطلاعیه جدید استانداری تهران در خصوص مصوبه تعطیلی مراکز مربوطه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال نشده است. همانطور که پیوسته تأکید شده است سلامت جامعه خط قرمز سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این موضوع نسبت به سایر مسائل ارجحیت دارد. امیرزاده خاطرنشان کرد: در خصوص اطلاعیه استانداری تهران در حال پیگیری از طریق ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم تا چنانچه مصوبه‌ای در این زمینه وجود دارد به این وزارتخانه ابلاغ شود تا تعطیلی فعالیت‌ها و مراکز فرهنگی و هنری از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاع‌رسانی شود.

سازمان سینمایی: سینماها همچنان دایر است

مسعود نجفی مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی در واکنش به موضع شهرداری برای تعطیلی سینماها، گفت: هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی سینماها در سراسر کشور از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به استانداری‌ها تفویض اختیار شده است و تصمیمات از این طریق اعلام می‌شود. نجفی ادامه داد: بلیت‌فروشی در درگاه‌های اینترنتی ادامه دارد و سینماها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعال هستند.

کتابخانه ملی ۱۰ روز تعطیل شد

در شرایطی که سینماها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، کتابخانه ملی تعطیل شد. به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پیرو ابلاغیه استانداری تهران و به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تالارهای کتابخانه ملی از چهارشنبه ۲۵ تیرماه تا جمعه سوم مردادماه به مدت ۱۰ روز تعطیل اعلام شد. بر همین اساس به اطلاع اعضای کتابخانه ملی می‌رساند که تالارهای کتابخانه ملی در این مدت هیچ گونه خدماتی ارائه نخواهند داد. بدیهی است اطلاعیه بازگشایی کتابخانه ملی ایران متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وقتی هالیوود تعطیل می‌کند اما تهران باز است

شیوع کرونا در ایالات متحده باعث شد تا مسئولان کالیفرنیا، قطب فیلمسازی امریکا، دستور به تعطیلی سینماها بدهند. گوین نیوسام، فرماندار ایالت کالیفرنا در فرمانی همه سینماهای این ایالت را تعطیل اعلام کرد. اهمیت تعطیلی سینماها در کالیفرنیا به این دلیل است که هالیوود قطب فیلمسازی امریکا در این ایالت است و دفاتر کمپانی‌های فیلمسازی در آنجا فعالیت دارند. تعطیل شدن سینماها در کالیفرنیا و باز بودن آن در تهران به یک تناقض بزرگ در مسئله مبارزه با کرونا تبدیل شده است. قطب فیلمسازی هالیوود که مهم‌ترین رخدادهای سینمایی نیز در آن برگزار می‌شود به خاطر جلوگیری از افزایش شمار مبتلایان به کرونا تعطیل شده است، ولی در تهران که سینماها با نیمی از ظرفیت فعال هستند و همان نیمه‌فعال نیز تقریباً خالی است، خبری از تعطیلی نیست! مهدی فخوری مدیر پردیس سینمایی اریکه ایرانیان درباره خالی بودن سینماها بعد از بازگشایی در روزهای شیوع کرونا می‌گوید: «هیچ‌گاه میزان مخاطبان سانس‌های ما به ۵۰ درصد سالن نرسید و معمولاً به طور میانگین نهایتاً ۱۰ درصد سالن پر می‌شد. ما همه نکات لازم و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردیم و برای اینکه تجمعی در محوطه سینما صورت نگیرد، فاصله بین سانس‌ها را به شکلی تنظیم کرده بودیم که وقت برای ضدعفونی کردن و رعایت فاصله‌گذاری باشد. در سینمای ما عملاً به جای یک صندلی در میان در بسیاری مواقع هر ۱۰ صندلی یک نفر می‌نشست.» به نظر می‌رسد در شرایطی که حتی باز بودن سینماها از نظر اقتصادی برای صاحبان سالن‌های سینما به‌صرفه نیست، اصرار برای باز ماندن آن‌ها نمی‌تواند ناشی از یک تدبیر درست برای عبور از بحران کرونا و رسیدن به شرایط عادی باشد. شاید اگر شهرداری تهران پیشقدم نمی‌شد و تعطیلی سینماها را اعلام نمی‌کرد، استانداری این کار را انجام می‌داد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.