سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳

در آستانه سالروز تولد زنده یاد داوود رشیدی؛

افتتاح «گنجینه داوود رشیدی» در موزه سینما

گنجینه داوود رشیدی

سینماپرس: گنجینه زنده یاد «داوود رشیدی» در آستانه سالروز تولد این هنرمند در موزه سینما افتتاح شد.

به گزارش سینماپرس، در آستانه سالروز تولد زنده یاد داوود رشیدی گنجینه این هنرمند با حضور خانواده وی در موزه سینمای ایران رونمایی شد. این گنجینه شامل جوایز، اسناد، مدارک، یادگاری ها، وسایل شخصی و ...است که توسط احترام برومند همسر این هنرمند به موزه سینمای ایران اهدا شده است.

گزیده ای از اقلام اهداشده آن مرحوم به شرح زیر است: تندیس خانه سینما، تندیس بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، تندیس و کارت چهره‌های ماندگار از صدا و سیما، گواهینامه درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یادمان پانزدهمین جشن خانه سینما، تندیس دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی، لوح دیپلم افتخار از سازمان میراث، مدال عبدالحسین نوشین، کتاب «کاپیتن قراگز» از آثار ترجمه شده داود رشیدی و جلال ستاری، تندیس چوبی بزرگداشت هنرمند داود رشیدی در فرهنگسرای استاد شهریار، کارت خانه سینما(انجمن بازیگران)، لوح بزرگداشت در سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر، کارت انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران، کارت عضویت طلایی انجمن بازیگران سینمای ایران، حکم استخدامی داود رشیدی در سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران در سال ۱۳۵۲، تمبر اختصاصی داود رشیدی، کارت دعوت پنجاهمین سالگرد اجرای نمایش چشم به راه گودو.

همچنین  قرارداد فیلم‌هایی همچون «کمال الملک» در سال ۱۳۶۲، «هزار دستان» در سال ۱۳۶۴، «گل پامچال» در سال ۱۳۶۴، نامه داود رشیدی به پدرش، نامه داوود رشیدی به دخترش لیلی، نامه داوود رشیدی به همسرش احترام برومند،  گواهینامه ۶ ساله ابتدایی همراه با عکس در ۱۳۲۶، کارنامه کلاس چهارم دبستان همچنین مجموعه‌ای از وسایل شخصی وی شامل انگشترعقیق، خودنویس، عینک طبی، ساعت مچی و... از دیگر یادگاری‌های اهداشده ای است که در ویترین وی قرار گرفته است.

داوود رشیدی در سال ١٣٣۵ در آکادمی ژنو در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر تحصیل کرد و هم زمان در دانشگاه ژنو در رشته علوم سیاسی نیز درس خواند و از همان زمان به طور مستمر با گروه‌های حرفه‌ای به عنوان بازیگر و کارگردان در ژنو کار کرده بود. وی در سال ١٣٣٨ از آکادمی ژنو در رشته کارگردانی و بازیگری فارغ التحصیل شد و در سال ۱۳۴۱ مدرک کارشناسی علوم سیاسی گرفت.

این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایران ۲۵ تیر سال ۱۳۱۲ در تهران متولد و در ۵ شهریور ۱۳۹۵ چشم از جهان فروبست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.