یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲

لزوم بازیابی هویت اصناف سینمایی/۳

فرحبخش: برخی رانتخواران که سال هاست به عنوان مسئول در خانه سینما فعالیت می کنند باید اخراج شوند/ بقایای مدیران دهه ۶۰ خانه سینما را اداره می کنند

حسین فرح بخش

سینماپرس: محمدحسین فرحبخش تهیه کننده و کارگردان سینما در پی اقدام انجمن سینماداران ایران برای جدایی از خانه سینما، در خصوص لزوم بازیابی هویت اصناف سینمایی گفت: وجود خانه سینما ضروری است اما تمامی رانت خوارانی که سال ها است به عنوان مدیر و مسئول در آن فعالیت می کنند باید اخراج شوند؛ این ۲۰-۳۰ نفری که سال ها است با لابی گری جزو متولیان خانه سینما هستند و دست به لابی گری و دروغگویی می زنند هرچه سریع تر باید از خانه سینما حذف شوند تا شاید از این رهگذر بتوان امیدی برای بازیابی هویت اصناف سینمایی داشت.

کارگردان فیلم های سینمایی «آبنبات چوبی» و «زندگی خصوصی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه در خانه سینما از برخی صنوف مانند انجمن سینماداران به عنوان سیاهی لشگر استفاده می کنند و انجمن سینماداران هم به همین دلیل و برای اینکه بازیچه دست لابی گران خانه سینما نشود از خانه سینما خارج شد.

وی سپس با بیان اینکه تفاله های مدیران دهه ۶۰ خانه سینما را اداره می کنند تصریح کرد: مدیران دهه ۶۰ که سینمای کشور را به کجراهه و بیراهه کشاندند از بیرون بر خانه سینما و مدیران آن اشراف دارند و بر اساس سیاست ها، امیال و خواسته های خود این نهاد را اداره می کنند. این افراد بی تردید هیچ دغدغه ای برای رفع معضلات و مشکلات متعدد اهالی سینمای کشور و صنوف سینمایی ندارند و تنها به فکر دستیابی به منافع شخصی شان هستند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: بنده بار دیگر تأکید می کنم وجود خانه سینما برای سینماگران امری ضروری است اما این نباید به آن معنا باشد که مدیران خانه سینما زیر بار دولتی ها بروند و از دولت دستور بگیرند. اینکه خانه سینما مستقیماً بودجه خود را از دولت دریافت می کند امری بسیار بد و ناپسند است چرا که همین مسأله باعث می شود تا نتواند آنچنان که شایسته است به صورت مستقل برای اهالی سینما گام بردارد.

فرحبخش خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین خیانت های مدیران فعلی خانه سینما که به واسطه هدایت مدیران دهه ۶۰ سینما اتفاق افتاد اجبار صنوف برای ثبت در ذیل وزارت کار است. این بدترین رفتاری بود که مدیران خانه سینما می توانستند با سینماگران انجام دهند. آن ها شأن هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر را بسیار پایین آورند. خانه سینما به عنوان یک نهاد فرهنگی بی تردید می بایست در ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شود؛ وزارت ارشاد وظیفه دارد به سینماگران سرویس ارائه کند. من نمی دانم سینما چه ربطی می تواند به وزارت کار داشته باشد که مدیران بی تدبیر خانه سینما صنوف را مجبور به ثبت در ذیل وزارت کار کردند؟

تهیه کننده فیلم های سینمایی «رز زرد» و «آواز قو» متذکر شد: برخی از افراد از زمان مدیریت آقای شمقدری که می خواست خانه سینما را قانونی کند دست به حقه بازی هایی زدند که این حقه بازی ها تا امروز ادامه دارد. این افراد با فرافکنی و اعمال و رفتار به دور از شأن سینماگران و هنرمندان نگذاشتند خانه سینما شکلی قانونی به خود بگیرد و به همین علت است که امروزه بعد از گذشت سال ها از آن اتفاق این نهاد همچنان به صورت غیرقانونی مشغول فعالیت است.

وی تصریح کرد: برخی افراد به جای آنکه به فکر اجرای عدالت در سینما باشند و دغدغه ای برای رفع معضلات متعدد زندگی اهالی سینما داشته باشند تنها به فکر منافع سیاسی و جناحی و شخصی خودشان هستند. دروغگویی و فرافکنی یکی از مهمترین کارهای این افراد است؛ نمونه اش همین رئیس هیأت مدیره خانه سینما که اخیراً به دروغ گفت جامعه صنفی تهیه کنندگان در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد ۱۰ میلیارد تومان پول گرفته که ما از ایشان شکایت کردیم و ثابت می کنیم که ایشان دروغ می گویند.

فرحبخش در خاتمه این گفتگو افزود: من امیدوارم خانه سینما بتواند به زودی شاهد حضور افرادی باشد که دغدغه رفع بحران از زندگی هنرمندان را دارند؛ امیدوارم کسانی در خانه سینما کار کنند که از دروغ و دروغگویی به دور باشند و خانه سینما بتواند بعد از سال ها مرکز و مأمنی امن برای اهالی سینمای کشور باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.