دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴

صدا و سیما پیشگام در عرصه ولنگاری؟

از شوق دیده شدن در تلویزیون تا دریافت های نجومی در فصل کرونا/ سود سلبریتی ها از خودنمایی در تبلیغات چقدر است؟!

آگهی بازرگانی

سینماپرس: برخی از چهره‌های سینمایی که از قضا هیچ ارتباطی با تلویزیون ندارند به تازگی برای حضور در آیتم‌های تبلیغی سیما، راضی به دریافت رقم‌های نجومی شده‌اند تا چندثانیه‌ای خود را در ترازوی تبلیغات بگذارند.

به گزارش سینماپرس، روند استفاده از سلبریتی‌ها در تبلیغات بازرگانی هرچند پدیده تازه‌ای نیست اما وقتی وارد فضای تلویزیونی شود، ممکن است تأثیرات خاص خودش را بر جامعه مخاطب بگذارد.

«اقناعِ» درست و عمدتا کاذب مخاطب، با استفاده از ابزارهای پروپاگاندا همانند بکارگیری بازیگران، چندوقتی است که روی آنتن سیما بیشتر و روز به روز نیز این حجم از آگاهی‌ها اضافه‌تر می‌شود.

این روزها به وفور تبلیغاتی دیده می‌شود که پیام‌رسانی‌شان را به دست سلبریتی‌ها داده‌اند و این تنها شامل بازیگران نیست بلکه در این بین خوانندگان و اینفلوئنسرهای اینستاگرامی هم فعالیتی جدی دارند.

افراط پشت افراط

شکل‌گیری این روندهای تجاری بالذات ایرادی ندارد، خاصه اگر در صفحات مجازی این قشر پرفالوئر باشد. کما اینکه با رجوع به صفحات هر یک از این چهره‌ها می‌توان روزانه پیام‌های تبلیغی متعددی را مشاهده کرد.

با این حال ورود به آنتن سیما با مخاطبان متعدد که اتفاقا ممکن است بی‌تفاوت یا بی‌خیال از فضای مجازی باشند، در یک بی‌قاعدگی مفرط قابلیت توجیه ندارد؛ چرا که اینجا هدف نه صرفا فروش بلکه ایجاد یک سبک زندگی متعارف هم خواهد بود.

به تازگی نیز سر و کله چهره‌های معروف و گاه محبوب بازیگری در تبلیغات تلویزیونی وفور دوچندانی یافته و کار به جایی رسیده که حتی با دستمزدهای چندصدمیلیونی شرکت‌ها، برخی که هیچ ارتباطی با تلویزیون ندارند را قانع به این تبلیغات کرده‌اند.

رقم دستمزدها چند؟

حتی گفته می‌شود قرارداد برخی از این بازیگران مثل نوید محمدزاده و کمی قبل‌تر امین حیایی با تبلیغات مطروحه، چیزی معادل بازی آنان در برخی فیلم‌هایی سینمایی است؛ یعنی رقم دریافتی از یک تیزر چندثانیه‌ای مساوی است یا چندماه بازی جلوی دوربین سینما، با یک «سود میلیاردی آنی»! کما اینکه به نظر نقش‌آفرینی تبلیغی محمدزاده در تبلیغات یک نوشیدنی، حکایت از این مساله دارد.

حال اینکه اداره کل تبلیغات بازرگانی سیما در کنار رویه همیشگی خود مبنی بر تجاری‌سازی سیما، ورودی به این نوع قراردادها دارد و یا اینکه می‌تواند داشته باشد و البته سود احتمالی بیشتری از این ماجرا خواهد برد؟ مشخص نیست!

متأسفانه فعلا قانون مصرحی برای تخطئه تبلیغات بازرگانی چه در سیما و حتی تبلیغات محیطی وجود ندارد و این آشفته بازار همچنان ادامه دارد.

*آنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.