سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹

لزوم بازیابی هویت اصناف سینمایی/۱

سیدزاده: صنوف سینمایی باید جدا از خانه سینما برای خود هویت مستقل صنفی داشته باشند/ خانه سینما هویت مستقلی ندارد!

سیدامیر سیدزاده در نشست خبری فیلم سینمایی «تعارض»

سینماپرس: سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما در پی اقدام انجمن سینماداران ایران برای جدایی از خانه سینما، در خصوص لزوم بازیابی هویت اصناف سینمایی گفت: صنوف سینمایی باید جدا از خانه سینما برای خود هویت مستقل صنفی داشته باشند و این هویت مستقل برای آن ها دستاوردهای مثبتی در پی خواهد داشت که مهمترین آن ممانعت از ایجاد رانت و قبیله پروری است!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «تعارض» و «پاسیو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اصولاً تشکل ها هرچه بزرگ تر می شوند رسیدگی به آن ها سخت تر می شود! همانطور که رسیدگی به اعضای یک خانواده کوچک بسیار ساده تر از رسیدگی به یک خانواده بزرگ و پرجمعیت است در سینما نیز وضعیت به همین منوال پیش می رود.

وی ادامه داد: اگر هر کدام از تشکل ها، هویت صنفی خود را پیدا کنند و رو به رشد و ارتقا بروند همه چیز بر مدار قانون قرار خواهد گرفت. یک نهاد نظارتی هم می تواند به عنوان حلقه و پلی میان اصناف سینمایی و بدنه نظام شود و صنوف را برای پیشبرد اهداف سینمایی و هنری کمک کند.

سیدزاده با تأکید بر اینکه خود خانه سینما هیچ گونه هویت مستقلی ندارد تصریح کرد: طی تمامی سال هایی که از عمر خانه سینما می گذرد ما هیچ گونه رویکرد و هویت مستقلی را از این نهاد شاهد نبودیم؛ از وزارت ارشاد هم شاهد هیچ گونه رسیدگی درست و جامع به اهالی سینما نبودیم! متأسفانه طی همه این سال ها جامعه اصناف سینمای ایران (خانه سینما) برخلاف شعارهای زیبای شان رسالت اصلی و ذاتی خود را فراموش کردند و بعضاً دست به رفتارهایی زدند که هیچ گونه منافع صنفی و سینمایی در آن دیده نمی شد و بیشتر منافع حزبی و جناحی در آن حاکم بود!

این سینماگر تأکید کرد: حالا که انجمن سینماداران با جرأت و شهامت سردمدار این حرکت زیبا شده سایر صنوف سینمایی نیز باید به سمت پیدا کردن یک هویت مستقل رفته و از خانه سینما جدا شوند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خانوم» و «ناخواسته» خاطرنشان کرد: خانه سینما در این سال ها هیچ رسیدگی درستی به وضعیت رفاهی و معیشتی چندین هزار عضو خود نداشت. این در حالی است که وظیفه اصلی این نهاد که عنوان صنفی را با خود به یدک می کشد رسیدگی به امور معیشتی و هنری و فرهنگی اهالی سینما است. حالا که دیگر برای همه ثابت شده این نهاد به رسالت ذاتی خود درست عمل نمی کند صنوف در پی جدا شدن از آن برآمده اند.

سیدزاده در خاتمه این گفتگو متذکر شد: بی شک هر صنفی باید هویت مستقل صنفی خودش را داشته باشد. اگر این اتفاق رخ بدهد صنوف می توانند به وظایف ذاتی و اصلی خودشان که رسیدگی به امور روزمره و گذران زندگی اعضای شان است توجه ویژه تری داشته باشند و به دور از لابی بازی های رایج بهترین خدمات را به اعضای شان ارائه نمایند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.