شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳

همزمالن با شانزدهمین جشنواره بین‌المللی مقاومت؛

رونمایی از دست‌خط دیده نشده مرحوم «رسول ملاقلی‌پور»

 « رسول ملاقلی پور» کارگردان سینمای ایران

سینماپرس: دو یادداشت دیده نشده از زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور کارگردان فقید سینمای ایران در اختیار دبیرخانه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی مقاومت قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، فرهاد قائمیان ۲ یادداشت از زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور کارگردان فقید سینمای ایران از مجموعه شخصی یادگاری‌های سینمایی‌اش را در اختیار دبیرخانه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی مقاومت قرار داد.

یکی از این یادداشت‌ها پس از پایان نگارش فیلمنامه «قارچ سمی» خطاب به قائمیان بازیگر نقش سلیمان در این فیلم نوشته شده و دیگری قبل از نمایش فیلم در جشنواره فجر درباره سلیمان یکی از شخصیت‌های اصلی این فیلم نوشته شده است. جمشید هاشم‌پور نقش دومان را در این فیلم بازی کرد.

قائمیان درباره این یادداشت به ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» گفت: من و زنده یاد ملاقلی‌پور جدا از سینما و روابط کاری، رفاقت و صمیمت داشتیم. گاهی با هم کوه می‌رفتیم. زمان نگارش فیلمنامه «قارچ سمی» از ابتدا در جریان قصه و مضمون فیلمنامه بودم و ساعت‌ها با آقا رسول درباره شخصیت‌ها صحبت کردیم. «قارچ سمی» یکی از فیلم‌های خوب آقای ملاقلی‌پور است که ارزش‌های محتوایی و جنبه‌های بصری‌اش درک نشد. این فیلم در جشنواره فجر نادیده گرفته شد، موضوعی که برای من و آقا رسول تازگی نداشت، اما ناراحتمان کرد.

وی بیان کرد: یکی از روزهای قرارمان برای کوه رفتن، که پر از حرف و خنده و درد دل بود، آقا رسول با خودش فیلمنامه تمام شده «قارچ سمی» را آورد. ابتدای فیلمنامه روی آن نسخه، یادداشتی برایم نوشته بود که بسیار باارزش و به یادماندنی است. او نوشته بود: «به نام آفریدگار هستی. برای فرهاد. برای تو که ماه ها صبوری کردی با سلیمان و دومان. حالم خوب بود زنگ می‌زدم. حالم بد بود، زنگ می‌زدی. حال دادی در طول این مدتی که بدترین دوران زندگی‌ام را گذراندم. در بهترین لحظات سلیمان و دومان زندگی کردیم مثل هر دو آنها. شیشه‌ها شکستیم مثل آنها. اما بیش از هر زمان دیگری در این ماه ها شکستم. اما کمک کردی تا خرده‌هایم از هم نپاشد. امیدوارم در زندگی به قله‌های کمال که مستحق آن هستی برسی و همیشه با معرفت بمانی.»

مراسم اهدای جایزه «نشان رسول» (یادمان زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور) قرار بود اسفندماه سال گذشته برگزار شود، اما شیوع ویروس کرونا این رویداد را به تاخیر انداخت. این مراسم امسال همزمان با شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» شهریورماه برگزار و «نشان رسول» به هنرمند خلاق اهدا می‌شود.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» در دو زمان ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه مقارن با هفته دفاع مقدس در بخش‌های «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنواره‌ها» و انتخاب استانیِ بخش «فیلمسازان بسیجی» و یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار می‌شود.

رونمایی از ۲ دست‌خط دیده نشده زنده یاد رسول ملاقلی‌پور

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.