یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱

صدای ماندگار و خاطره ساز رادیو؛

تجلیل و اهدای نشان درجه یک هنری به استاد «بهروز رضوی»

بهروز رضوی

سینماپرس: مراسم تجلیل و اهدای مدرک درجه یک هنری کشور به بهروز رضوی گوینده پیشکسوت رادیو امروز با حضور مسئولان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم تجلیل و اهدای مدرک درجه یک هنری کشور به بهروز رضوی نویسنده و گوینده پیشکسوت رادیو امروز با حضور حمید شاه آبادی معاون صدا، محمد طباطبایی مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت و جمعی از مدیران شبکه‌های رادیو  برگزار شد.

بهروز رضوی متولد دی ماه ۱۳۲۶ است؛ فعالیت خود را از موسیقی و ساز دهنی شروع کرد، بعدها به تهران آمد و وارد رادیو شد، جنس صدایش او را در گویندگی و دوبله بسیار به شهرت رساند.

او در سال ۱۳۴۷، همکاری خود را با رادیو، با نویسندگی آغاز کرد و دیری نگذشت که یکی از صداهای دلنشین و جذاب رادیویی، در حنجره او کشف شد. ویژگی خاص او به عنوان گوینده رادیو همچون بسیاری از گویندگان هم دوره ای خود به دلیل دانش ادبی بالا، داشتن کمترین تپق در اجرا و برخورد فروتنانه وی با دیگر همکاران، به خصوص کوچکترها و افراد کم تجربه‌تر مورد توجه است.

تجلیل و اهدای درجه یک هنری به بهروز رضوی، صدای ماندگار و خاطره ساز رادیو

او بازی در ۱۰ فیلم سینمایی و تلویزیونی مانند ردپایی بر شن، محموله، آب را گل نکنید، جستجوگر، دادستان، شانس زندگی، یکباربرای همیشه، آبادانی ها، شعله‌های خشم و نجات یافتگان را در کارنامه حرفه‌ای خویش دارد.

شاه آبادی: رادیو به واسطه چهره‌های فرهیخته تاثیر گذار است

شاه آبادی درباره بهروز رضوی گفت: برای رادیو توفیق است که امروز یکی از فرزندان خود را تجلیل می‌کند، در طول ۸۰ سال رادیو، شخصیت ارزشمندی مانند استاد بهروز رضوی را در درون خودش پرورش داده و رادیو به وجود آن‌ها افتخار کرده است.

وی افزود: اگر رادیو در عرصه رسانه، زندگی، آموزش، سرگرمی، مهارت و ... در کشور تاثیر گذار است، به واسطه چهره‌های فرهیخته رادیو مانند بهروز رضوی است.

معاون صدا عنوان کرد: واقعیت این است که استاد را به صدای او می‌شناسیم و جامعه هم با صدای او آشناست. صدا فقط ظرفی است که دانش، خرد، ادیب بودن، تسلط به شعر و ادبیات کهن را در کنار آن دریافت می‌کنیم. توانایی، مهارت، سواد ویژگی‌های خاصی است که در استاد وجود دارد و چنین شخصیتی در عرصه فرهنگی در کشور تاثیر گذار است.

در بخشی از مراسم دوستان و همکاران بهروز رضوی درباره این هنرمند صحبت کردند.

صادق رحمانیان مدیر سابق رادیو فرهنگ درباره بهروز رضوی گفت: بهروز رضوی گویندگی را هم دوره پیش از انقلاب و هم دوره بعد از آن طی کرده است. هنرشان تمام شدنی نیست و بسیار در رادیو و تلویزیون از او بهره‌مند شده ایم، هیچ گاه رادیو را فراموش نکرده است؛ اگر چه در سینما و تلویزیون نیز فعالیت داشته، اما همیشه بر رادیو تاکید داشت.

علیرضا حبیبی مدیر فعلی رادیو فرهنگ درباره بهروز رضوی گفت: بهروز رضوی مقام و جایگاه والایی دارد. شاید خیلی‌ها اطلاع نداشته باشند که او سید و پیرو مکتب اهل بیت (ع) است. عشق به رادیو در بهروز رضوی وجود دارد و آقای رضوی صدای ماندگار رادیو هستند. این روز برای ما نیز در خاطره‌ها می‌ماند.

مریم نشیبا گوینده پیشکسوت رادیو با اشاره به خاطره‌ای از بهروز رضوی گفت: اولین بار که من با میکروفن بسته قرار بود خلاصه خبر را بخوانم، بهروز رضوی جوان و زیبا پشت میکروفن نشسته و گویندگی می‌کرد. به من گفت شما که هستید؟ گفتم تازه کار هستم و میخواهم خبر بخوانم. بهروز رضوی کنار من نشستند و اعلام کردند که خبرها را با گویندگی خانم مریم نشیبا بشنوید. من با تمام استرسی که داشتم قادر نبودم خبر را بخوانم؛ این خاطره را هیچ وقت فراموش نمی‌کنم، بهروز رضوی همتا ندارد، بسیار آدم بامعرفت و آگاه و بدون تظاهر کردن است.

تجلیل و اهدای درجه یک هنری به بهروز رضوی، صدای ماندگار و خاطره ساز رادیو

طباطبایی: امیدوارم بهروز رضوی‌ها پرورش داده شوند

سیدمحمد طباطبایی مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت گفت: به عنوان نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور، این توفیق نصیبم شد در این مسئولیت گواهینامه درجه یک هنری کشور را به ایشان بدهم. بدون اغراق می‌گویم این مدرک دیر به آقای رضوی اهدا می‌شود و در طول این سال‌ها نه الان و نه هیچ زمان دیگری برای این مدرک درخواست ندادند. وقتی اسم ایشان در شورا اعلام شد، اعضا گفتند هیچ بحثی در این موضوع نیست و عین واقعیت است.

طباطبایی افزود: بهروز رضوی فرهمند است و ادبیات را خوب می‌شناسد. وقتی شعر می‌خواند جان کلام را منتقل می‌کند چرا که پشت آن دانش و مطالعه است. ایشان از معدود افرادی هستند که کتاب برایش ارزشمند است. اگر قرار باشد نریشن کتابی را اجرا کند بحث قیمت را مطرح نمی‌کنند. امیدوارم در نسل‌های بعدی نیز بهروز رضوی داشته باشیم. دست ما نباید خالی باشد و امیدوارم بهروز رضوی‌ها پرورش داده شوند. رادیو خانه بهروز رضوی است.

تجلیل و اهدای درجه یک هنری به بهروز رضوی، صدای ماندگار و خاطره ساز رادیو

رضوی: رادیو با من عجین است 

بهروز رضوی ضمن تشکر از مدیران و دوستانش گفت: من در عمرم به جدم قسم نخوردم، برای همین دوستان نمی‌دانند سید هستم. هیچ وقت سعی نکرده ام از امکانات بهره برداری شخصی کنم.

وی افزود: منیّت در صدای من وجود ندارد و همیشه فکر کردم متن را به گونه‌ای بخوانم که جور دیگری نتوان خواند. الان خوشحال هستم مدیران به نکاتی توجه می‌کنند و انگار این نکات دیده می‌شوند. من از آذر ۴۷ بدون وقفه در رادیو هستم، زمانی که وارد رادیو شدم، چون عاشق رادیو بودم همه را می‌شناختم. رادیو با من عجین است و علاقه مندی ام به رادیو دست من نیست. اهل خانه از دست من در عذاب بودند.

رضوی عنوان کرد: رادیو گرم‌ترین رسانه است. شما می‌توانید همزمان با کار، رادیو گوش کنید و رادیو مزاحم دیگر فعالیت‌ها نیست.

در پایان مراسم با حضور شاه آبادی معاون صدا مدرک درجه یک هنری کشور تقدیم بهروز رضوی شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.