شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹

خاطره‌بازی سینمایی اسکورسیزی در قرنطینه؛

وقتی «کیارستمی» به «اسکورسیزی» درباره غیرقابل اعتماد بودن زمان گفت

عباس کیارستمی

سینماپرس: مارتین اسکورسیزی با یک فیلم کوتاه که در دوران قرنطینه در خانه ساخته در شبکه بی‌بی‌سی ۲ دیده شد و یادی هم از عباس کیارستمی کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از گاردین، فیلم کوتاه مارتین اسکورسیزی پایان بخش مجموعه «فرهنگ قرنطینه با مری بِرد» در شبکه بی‌بی‌سی ۲ شد.

اسکورسیزی در این مجموعه با یک فیلم کوتاه شخصی که توسط گوشی همراهش در ایام قرنطینه ساخته است، ظاهر شد. وی در این فیلم گاهی به صورت عمودی و گاهی درحالی که گوشی را به صورت یک چهارم چرخانده تا به شکلی حرفه‌ای تر چشم‌انداز مورد نظرش را نشان دهد، درباره مسایل مختلف صحبت کرد.

در این فیلم مختصر می‌توان نشاط وی در زندگی‌اش را در آپارتمانش در نیویورک در روزهای قرنطینه دید. ما می‌بینیم که اسکورسیزی در حالی که در خانه است در بعضی از لحظات با چهره‌ای بسیار درخشان دیده می‌شود. گویی با آنچه دارد اتفاق می‌افتد هیچ ارتباطی ندارد. گاهی لبخندی همه چهره‌اش را می‌پوشاند و او را سال‌ها جوان‌تر نشان می‌دهد.

ما می‌توانیم در این فیلم قفسه‌های کتاب را ببینیم با عکس‌های خانوادگی و مجسمه‌ای از آسیای شرقی که شاید مربوط به فیلم «کوندان» یا شاید هم «سکوت» باشد و البته که اسکورسیزی چند کلیپ از فیلم‌های دیگر را به مخاطبان نشان می‌دهد؛ کلیپی از «مرد عوضی» هیچکاک که به ما اجازه می‌دهد تا به ماهیت زندانی شدن فکر کنیم و وی با مهربانی روی موسیقی پس زمینه به صحبت‌هایش ادامه می‌دهد.

همچنین در بخشی از فیلمِ «آدمکش‌ها» سیودماک می‌بینیم برت لنکستر در اولین فیلمش در سال ۱۹۴۶ و یک زندانی دیگر از لای میله‌ها به ستاره‌ها خیره می‌شوند و از بیگ بنگ صحبت می‌کنند و این را یکی از زندانیان از کتابی که از کتابخانه گرفته یاد گرفته است. آیا گرفتار شدن آنها بینشی درباره جهان به آنها بخشیده است؟ غیرممکن است که برخی از صحنه‌های فیلم‌های خود اسکورسیزی را به یاد نیاوریم؛ جایی که جیک لاموتا در فیلم «گاو خشمگین» به دیوارهای سلولش مشت می‌زند، یا پوئولی در فیلم «دوستان خوب» غذا را مزه می‌کند و راسل پا به سن گذاشته در فیلم «ایرلندی» که بولینگ بازی می کند.

اما آن تازگی دیگر وجود ندارد و می‌توان دید که اسکورسیزی می‌خواهد دوباره به کارش برگردد. شما می‌توانید با انرژی یک اسپرسو دوباره شروع به کار کنید. در همین حال اسکورسیزی یادی از آخرین دیدارش با کیارستمی فیلمساز فقید ایرانی می‌کند و آنچه را که کیارستمی به وی درباره غیرقابل اعتماد بودن زمان گفت، یادآور می‌شود؛ هیچوقت وقت کافی وجود ندارد حتی وقتی خودت هستی و به نظر می‌رسد زمان همه آن چیزی است که داری.

اسکورسیزی ۷۷ ساله یادآوری می‌کند او نیز از ۱۳ مارس در این آپارتمان زندانی شده و در ادامه درباره تولید فیلم جدیدش «قاتلان ماه کامل» هم صحبت می‌کند و می‌گوید این پروژه در حال جلو رفتن است، گرچه او نمی‌داند چه موقع می‌تواند آن را شروع کند.

وی در بخشی از این فیلم می‌گوید: ما داشتیم سخت روی پروژه‌های مختلف کار می‌کردیم. همه چیز داشت می چرخید و می‌چرخید و ناگهان یک حادثه و توقف. اولش یک کم حس آرامش بود. لازم نبود جایی بروم یا کاری بکنم. یعنی باید کارهایی می‌کردم اما مجبور نبودم. یک جور آرامش بود.

وی تاکید می کند که آنچه در آینده بر آن تاکید خواهد داشت به کار بستن چیزهایی است که از قرنطینه یاد گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.