شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲

مهدی نصرتی:

اوج خلاقیت یک هنرمند در کار گروهی رقم می‌خورد

نشست خبری فیلم سینمایی «لباس شخصی»

سینماپرس: نصرتی گفت: معرفی‌ نکردن بازیگران جدید در درازمدت لطمه فراوانی به سینما می‌زند.

به گزارش سینماپرس، مهدی نصرتی بازیگر تئاتر و سینما، درباره جدیدترین فعالیت هنری خود به خبرنگاران جوان، گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا پیشنهادهایی در سینما و تلویزیون داشتم که ترجیح دادم کار نکنم. امیدوارم با رد شدن از بحران کرونا شرایط برای فعالیت در تئاتر و سینما مساعد شود. هم‌اکنون هم به صورت مجازی و از طریق ویدئو چت، در حال گفتگو در مورد تمرین یک نمایش هستیم. به زودی متن نمایش کامل می‌شود و دورخوانی کار را شروع می‌کنیم.

او در خصوص همکاری چند ساله خود با یک گروه تئاتر بیان کرد: جدی‌ترین کارهای تئاترم را سال‌ها با گروهی که هم‌اکنون در حال تمرین هستیم، انجام دادم. البته از کار کردن با دیگر گروه‌های تئاتری و سینمایی نیز استقبال می‌کنم، ولی ترجیح هر بازیگری این است که با گروه‌هایی همکاری کند که در کنار کار حرفه‌ای و شناخت نقاط ضعف و قوت همدیگر، به لحاظ فنی روابط دوستانه و همدلانه داشته باشند. در این حالت است که بازیگر به اوج خلاقیت و توانایی خود می‌رسد و می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

این بازیگر در خصوص اهمیت کار گروهی عنوان کرد: کار در یک گروه در طولانی مدت منجر به شناخت دقیق آدم‌ها از یکدیگر، یکدست شدن افکار و نظرها، شناسایی نقاط ضعف و قوتشان و به طور قطع روند رو به رشد تمام اعضای آن می‌شود. از سویی کیفیت کار بالا می‌رود و ماندگاری به وجود می‌آید. با نگاه به نسل بازیگران دهه‌های قبل می‌بینیم افرادی که سال‌های زیادی در کنار یکدیگر کار کردند، همگی رشد کرده و در مهمترین آثار تاریخ سینما و تئاتر درخشیدند. البته اعضای یک گروه برای رسیدن به رشد حتما باید فاکتورهایی را داشته باشند و از قوانین نانوشته‌ای تبعیت کنند.

نصرتی در خصوص ایفای نقش کُنت بودوفن در نمایش «می‌سی سی پی» که در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا و منجر به کاندیدا شدن وی به عنوان بازیگر سال تئاتر شد، گفت: این نمایش مثل خیلی از نمایش‌های موفق دیگر که ما در سالن‌های مختلف شاهد درخششان هستیم، حاصل تلاش تقریبا ۸ ماهه یک گروه ۵۰ نفری بود. گروه‌های زیادی هستند که با کمترین بودجه شرافتمندانه‌ترین کارها را روی صحنه می‌برند که احتمالا با ادامه وضعیت بد فعلی از تعدادشان کاسته می‌شود.

بازیگر فیلم «لباس شخصی» در خصوص دلیل معرفی نشدن بازیگران جدید به سینما با توجه به اینکه این حوزه به ورطه تکرار افتاده و بازیگران مستعد فراوانی هم وجود دارند که پشت در مانده اند، بیان کرد: یک حرفه یا یک صنف وقتی نتواند به موقع فعالان مستعد خود را بشناسد و از آن‌ها به نفع پویایی و زنده نگه داشتن همان صنف بهره ببرد، حتما بیمار است. همه هنرمندان فعال و تثبیت شده حوزه تئاتر و سینما می‌توانند بخشی از انرژی و توانایی خود را همواره به کشف استعدادهای تازه و جلوگیری از هدر رفتن آن‌ها اختصاص دهند. هنرمندان قدیمی‌تر در این زمینه بهتر کار می‌کردند. بدین علت بازیگران متعدد و فراوان تری به حوزه تئاتر و سینما معرفی می‌شدند. از طرفی قدرت ریسک بالاتری داشتند و تنها دغدغه شان برگشت سرمایه و بردن سود زیاد نبود. آن‌ها عزت نفس بیشتری خرج می‌کردند و به همین دلیل بود که برای مخاطبانشان تصمیم می‌گرفتند و خوراک فرهنگی و هنری متنوعی فراهم می‌کردند.

بازیگر «مجبوریم» افزود: اغلب نگاه می‌کنیم تا ببینیم کدام بازیگر مخاطب بیشتری دارد و بدون ریسک سراغ آن رفته و به اصطلاح خوراک تکراری به خورد مخاطب می‌دهیم. این عدم ریسک پذیری برخی، در دراز مدت لطمه فراوانی به سینما خواهد زد. در این بین هنرمندانی هم هستند که در کنار فعالیت هنری و خلق اثر، نیم نگاهی به معرفی استعداد و احیای هنرمندان قدیمی و فراموش شده دارند.

وی گفت: بازیگر و به طور کلی فعالان رشته‌های هنری همواره تنها هستند. اینجا فرهنگ نگهداری و حفظ هنرمند در مسیر رشد وجود ندارد. کسی که کار هنری می‌کند، از ابتدای شکل گیری علاقه و همچنین ادامه مسیرش تا رسیدن به نتیجه، هیچ نوع راهنما و مشاوری ندارد.

نصرتی درباره همکاری خود با رضا درمیشیان در فیلم سینمایی «مجبوریم» گفت: تجربه خوبی بود؛ رضا درمیشیان هم کارگردان کاربلدی است و هم اخلاق فوق العاده‌ای دارد. به نظرم اگر این فیلم را نا عادلانه از جشنواره فجر حذف نمی‌کردند، یکی از بهترین فیلم‌های امسال بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.