شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۹

با اضافه شدن فیلم «کشتارگاه» به چرخه نمایش؛

آیا فیلم‌های ضعیف «سینماآنلاین» را به رکود می‌کشند؟!

فیلم سینمایی کشتارگاه

سینماپرس: هم اکنون شش فیلم سینمایی بر بستر «سینماآنلاین» در حال اکرانند که به جز یک فیلم، سایر آثار محصولات متوسط و ضعیفی هستند که در شرایط رقابتی اکران سینماها، شاید هیچ گاه فرصت حضور بر پرده سینماها را پیدا نمی‌کردند، بالا بودن حجم چنین آثاری در سبد سینماآنلاین نشانه‌ای از رغبت نداشتن بدنه سینما برای پذیرش ریسک دیده شدن آنلاین و بالا رفتن ریسک «سینماآنلاین» است.

به گزارش سینماپرس، اکران آنلاین یکی از متداول‌ترین روش‌های نمایش فیلم است، از غول سرگرمی جهان «نتفلیکس» گرفته تا سایت‌های پرطرفداری مانند «آمازون»، همگی سامانه اکران آنلاین دارند. اینکه در ایران سینماآنلاین بعد از دو ماه فعالیت هنوز نتوانسته است جایگاه خود را به دست آورد، بخشی به انتخاب‌های غلط فیلم‌ها بازمی‌گردد که برخلاف سامانه مشهور بین‌المللی که بهترین فیلم‌ها را انتخاب می‌کنند، در ایران فیلم‌هایی به اکران آنلاین آمده‌اند که از بعد اقتصادی، امیدی به موفقیت آن‌ها نیست. این کار می‌تواند با دلزدگی مخاطب، طرح نوپای اکران آنلاین را با خطر ریزش بیننده مواجه کند.

طرح «سینماآنلاین» از هفته آخر فروردین ماه آغاز شده است. در این طرح که از سوی دو سامانه ویدئو درخواستی دنبال می‌شود، فیلم سینمایی «خروج» با قبول ریسک اکران آنلاین، بدون اینکه در سینماها اکران شود، به صورت مستقیم بر بستر آنلاین، اکران شد.

آمارهای امیدوارکننده فیلم خروج باعث شد تا چند فیلمساز دیگر نیز درخواست استفاده از ظرفیت سینماآنلاین را ارائه دهند.

فیلم‌های «طلا»، «زیر نظر»، «مهمانخانه ماه نو» و «تیغ و ترمه» چهار فیلم دیگری هستند که به ترتیب وارد چرخه اکران آنلاین شده‌اند و اکنون با اضافه شدن فیلم «کشتارگاه» بر تعداد فیلم‌های درحال اکران افزوده شده است. تفاوت آشکار میان «خروج» و دیگر فیلم‌های اکران شده، نشان می‌دهد به رغم اکران فیلمی مهم برای شروع سینماآنلاین، در ادامه کار مسیر سینماآنلاین را فیلم‌هایی در سطوح پایین‌تر اشغال کرده‌اند.

با گذشت بیش از یک ماه از شروع این طرح و در ادامه روند اطلاع‌رسانی از تعداد بلیت‌های فروش‌رفته، حدود نیم‌میلیون بلیت در مجموع دو پلتفرم فیلیمو و نماوا تاکنون خریداری شده است. این آمار که به صورت مستقیم به ازای هر خرید ثبت و به صورت تجمیعی از دو پلتفرم میزبان این طرح یعنی نماوا و فیلیمو اعلام می‌شود، خبر از گردش مالی حدود ۵/ ۷ میلیارد تومانی برای سینمای ایران می‌دهد. در طرح اکران آنلاین که بلیت آن ۱۵هزارتومان قیمت‌گذاری شده و هر بلیت تا هشت ساعت پس از خرید اعتبار تماشا دارد، متناسب با متغیرهای بازدید در شبکه نمایش خانگی، برای هر بلیت حداقل ۵ /۲ تماشاگر در نظر گرفته می‌شود. به همین ترتیب می‌توان بیش از یک‌میلیون‌و۲۵۰هزار تماشاگر را در مدت یک ماه از شروع طرح اکران آنلاین برای این پنج فیلم برآورد کرد. همچنین به دلیل تعلق گرفتن بدون واسطه ۷۰درصد از درآمد فروش به صاحب اثر، در مجموع بیش از ۵۰ فیلم متقاضی اکران آنلاین هستند و تصمیم بر این است که این طرح با اکران هفتگی حداقل دو فیلم ادامه پیدا کند.

ناامیدها سراغ اکران آنلاین می‌روند!

با استثنا دانستن فیلم «خروج» که در صورت شیوع نیافتن کرونا در نوروز ۹۹ اکران می‌شد و فیلم سینمایی «زیر نظر» که هفته‌های آخر اکرانش با تعطیلی سینماها مصادف شد، چهار فیلم دیگر شرایط تقریباً مشابهی را دنبال می‌کنند؛ فیلم‌هایی بی‌مخاطب که کمتر دفتر پخش فیلمی سراغ آن‌ها می‌رفت و به نظر نمی‌رسید سینماداری حاضر شود سانس‌های مهم اکران را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

فیلم سینمایی «تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد در سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. کیفیت پایین این فیلم باعث شد تا انتقادهای زیادی از آن به وجود آید و حتی منتقدان با زیر سؤال بردن هیئت انتخاب جشنواره، از حضور فیلمی با این وضع در جشنواره ملی فجر انتقاد کردند، برای نمونه مسعود فراستی در برنامه «هفت» گفت: «چرا باید فیلمی مثل تیغ و ترمه در جشنواره وجود داشته باشد!؟» نقدها باعث شد تا با حذف برخی از سکانس‌ها، فیلم با پنج دقیقه اصلاح به سینما بیاید. تلاش تهیه‌کننده «تیغ و ترمه» برای اکران آن در پاییز ۹۸ بی‌نتیجه ماند و در آخر با معرفی آثار جدید در جشنواره سی‌وهشتم، شانس اکران این فیلم به صفر نزدیک شد. با وجود این، تغییر شرایط و معرفی «سینماآنلاین» برای خروج سینما از بن‌بست باعث شد این فیلم ناگهان سر از اکران آنلاین دربیاورد!

دیگر فیلمی که تصور اکران آن در سینماها پایین بود، فیلم «مهمانخانه ماه نو» به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی بود. مهناز افشار بازیگر اصلی فیلم مدت‌هاست در خارج از کشور به سر می‌برد ولی این بازیگر در پیامی از حضور در فیلم «مهمانخانه ماه نو» رسماً ابراز پشیمانی کرد! فیلمی که شاید در بهترین حالت یکی از بی‌شمار آثار اکران شده در «هنر و تجربه» به شمار می‌رفت، به لطف اکران آنلاین در وسعتی لاغر در حال دیده شدن است. نوروزبیگی که سال گذشته در سینما پرکار بوده، هنوز فیلم اکران نشده «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی را در اختیار دارد. برخی از کارشناسان حضور «خون شد» در سینماآنلاین را عاملی برای موفقیت این طرح می‌دانستند که هنوز محقق نشده است.

فیلم‌های «طلا» و «کشتارگاه» نیز شرایط بهتری از «مهمانخانه ماه نو» ندارند، هیچ کدام از فیلم‌ها ظرفیت فروش بالا را نداشته‌اند. در این میان فیلم «زیر نظر» که کمدی سطحی و مبتذلی به کارگردانی مجید صالحی است با آنکه روزهای آخر اکران را پشت سر می‌گذاشت با کرونا روبه‌رو شد. اینکه چطور فیلمی که در انتهای اکران بود دوباره به چرخه اکران بازگشته است جای سؤال دارد. این فیلم با رده‌بندی سنی ۱۷+ سال در سینماآنلاین قرار گرفته است و از آنجا که مخاطب سینماآنلاین خانواده‌ها هستند، حضور فیلمی که دست‌کم فرزندان یک خانواده اجازه تماشای آن را ندارند، بحث‌برانگیز است!

*جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.