شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱

سریال های ماه رمضان از منظر اهالی سینما/۳

قرایی مقدم: سریال ها واقعیات اجتماعی را بیان نمی کنند و پیام مردمی ندارند/ غم و اندوه در سریال ها باعث گریزان شدن مخاطب می شود

دکتر امان الله قرایی مقدم

سینماپرس: دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص سریال های ماه مبارک رمضان سال جاری گفت: سریال ها واقعیات اجتماعی را بیان نمی کنند و پیام مردمی ندارند؛ اصولاً نه تنها سریال ها که عموم هنرها در کشور دارای چنین وضعیتی هستند به نحوی که می توان بر این امر صحه گذاشت که هنر ایران در خدمت جامعه نیست و از این رو مردم وقتی تصویری از خودشان در آثار هنری نمی بینند از آن گریزان می شوند.

این جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مهمترین مسائلی که گویا مدیران رسانه ملی آن را به فراموشی سپرده اند این است که نیازهای فرهنگی و سنی جامعه را در نظر بگیرند؛ قطعاً تکرار کهنه کلیشه های نخ نماشده و فاقد جذابیت نمی تواند مخاطبان انبوه را پای برنامه های رسانه ملی بنشاند.

وی ادامه داد: دردها، شادی ها و کلاً زندگی روزمره آحاد افراد جامعه باید در سریال ها به تصویر کشیده شود اما ما اغلب شاهد به تصویر کشیده شدن غم و اندوه در جامعه هستیم که این غم و اندوه حاکم بر سریال ها باعث گریزان شدن مخاطب شده است!

قرایی مقدم خاطرنشان کرد: این اتفاق در حالی است که مردم امروزه دسترسی شان به شبکه های ماهواره ای، فضای مجازی و... به راحتی صورت می گیرد و آن شبکه ها با مطرح کردن برخی مسائل جنسی، فضای شاد و موسیقایی و... مخاطبان را به سمت خود جذب می کنند.

این جامعه شناس متذکر شد: مدیران و سیاست گذاران رسانه ملی باید درصدد آن باشند تا رنگ شادی را به آثار تلویزیونی برگردانند؛ ما باید نسل جوان را به سمت تلویزیون جذب کنیم تا از ماهواره ها و فضای مجازی آموزه هایی مغایر با اهداف ملی، فرهنگی و دینی مان دریافت نکند. هجوم فرهنگ و تمدن غربی به جامعه ما بسیار فراتر از آن چیزی است که تصور می کنیم و اگر این هجوم ادامه پیدا کند تا چند سال آینده هیچ اثری از هویت ملی برای ما باقی نخواهد ماند و مدیران رسانه ملی باید به این اخطار توجه ویژه داشته باشند.

وی تأکید کرد: امروزه ما شاهد یک ابتذال فکری نخ نما شده در رسانه ملی هستیم؛ سفارشی بودن آثار هم مزید بر علت شده و انجام کارها به صورت دستوری باعث می شود تا به نوعی سیاست زدگی بر هنر چیره شود و همه این اتفاقات منجر به آن می شود تا مخاطب هیچ رغبتی برای تماشای سریال های تلویزیونی از خود نشان ندهد.

قرایی مقدم در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: مخاطب امروزی در پی افزایش بصیرت و بینش است و برای این اتفاق نیازمند آن هستیم تا مدیرانی با خط و خطوط فکری نو وارد عرصه مدیریت رسانه ملی شوند تا شاید بتوان از این رهگذر کمی رسانه ملی را از ورطه انحطاط رهانید.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.