دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹

سریال های ماه رمضان از منظر اهالی سینما/۴

احمدی: چندسالی است سریال های مناسبتی در حال افول جدی هستند/ مدیران تلویزیون حتی تکلیف شان با خودشان روشن نیست!

مهدی احمدی

سینماپرس: مهدی احمدی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در خصوص سریال های ماه مبارک رمضان سال جاری گفت: چندسالی است سریال های مناسبتی در حال افول جدی هستند و پیروی این اتفاق سریال های ماه مبارک رمضان ۹۹ نیز یکی از دیگری بی حال تر تر و سرشار از ضعف های فاحش ساختاری و محتوایی بودند و نتوانستند آنطور که شایسته است مخاطبان را به سمت خود جذب کنند.

مدیرمسئول و سردبیر روزنامه هنرمند در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از بزرگترین اتفاقاتی که باعث لطمه زدن به سریال های مناسبتی شده این است که این سریال ها از نظر موضوعی هیچ تقارن مناسبتی با ایام پخش شان ندارند؛ مثلاً سریالی که در ماه مبارک رمضان پخش می شود هیچ نشانی از رمضان با خود به همراه ندارد و یا سریال نوروزی هیچ ارتباطی با نوروز ندارد و همین مسأله به خودی خود سبب ساز آن می شود تا مردم همذات پنداری چندانی با این سریال ها در ایام خاص نداشته باشند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال سریالی مثل «زیرخاکی» می توانست در هر زمان دیگری از تلویزیون پخش شد و نمایش آن در ایام ماه مبارک رمضان هیچ سنخیتی نداشت! شاید علت اصلی این اتفاق آن باشد که مدیران تلویزیون حتی تکلیف شان با خودشان روشن نیست! آن ها هیچ برنامه ریزی درازمدتی ندارند و همواره در دقیقه ۹۰ تصمیم می گیرند که مثلاً برای پخش فلان شبکه چه سریالی را در کنداکتور قرار بدهند.

احمدی سپس با بیان اینکه علاوه بر عدم سنخیت موضوعی یکی دیگر از مشکلات عمده سریال های مناسبتی طی سال های اخیر کیفیت پایین این آثار است؛ متأسفانه از آثار اینطور برداشت می شود که کارگردانان و فیلمنامه نویسان به صورت باری به هر جهت و تنها جهت انجام وظیفه در مقابل دستمزدی که دریافت کرده اند کار را جلو برده اند و همین سبب شده تا هیچ اشتیاقی برای اعتلای کیفی در آثار به چشم نخورد.

وی تأکید کرد: آب بندی های الکی به داستان و فیلمنامه برای کشدار شدن یکی دیگر از ضعف های فاحش سریال های مناسبتی است؛ به عنوان مثال در یک قسمت از سریال «بچه مهندس۳» ما برای دقایق متمادی شاهد آن بودیم که نحوه درخواست برای اعزام به خدمت چگونه صورت می گیرد! این ها همه نشان از ضعف فیلمنامه نویسانی دارد که با صدا و سیما در حال همکاری هستند و هیچ قوه خلاقانه ای در پس ذهن شان ندارند.

این منتقد سینما در خاتمه اظهاراتش افزود: سریالی مانند «سرباز» که در این ایام روی آنتن رفت نیز جزو یکی از ضعیف ترین سریال های مناسبتی طی سال های اخیر بود. فیلمساز سعی کرده بود با انجام ترفندهایی کار به روز و خلاقانه ای کرده باشد اما این توفیق حاصل نشده بود و بدتر باعث پس زدن مخاطب می شد. سریال «زیرخاکی» نیز که قرار بوده احتمالاً اثری طنز باشد هرچه دست و پا زد نتوانست به طنز واقعی نزدیک شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.