دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱

سوپرمن ها در چنگال ویروس ۲۰۰ نانو متری؛

اخراج دسته جمعی کارکنان هالیوود به خاطر کرونا

بت من

سینماپرس: کارکنان غیر بیمه ای شاکله اصلی هالیوود را تشکیل می دهند که هیچ‌ گونه خدمات درمانی دریافت نمی کنند و حتی در صورت بیماری حقوق شان کامل قطع می شود. تا به حال حدود ۱۲۰ هزار نفر از این افراد به خاطر کرونا شغل خود را از دست داده اند.

به گزارش سینماپرس، اکثریت کارکنان شاغل در هالیوود به صورت غیر بیمه ای کار می کنند و هیچ تعهد و تضمینی برای اشتغالشان وجود ندارد. این گروه که حدود ۸۰ درصد از هالیوود را تشکیل می دهند از خدمات درمانی بی بهره هستند.

تا کنون ۱۲۰ هزار نفر در هالیوود شغل خود را بخاطر بحران کرونا از دست داده اند. این رقم بیانگر
میزان هشتاد درصد از ۱۵۰ هزار شاغلین اتحادیه کارکنان سینما است. با ملاحظه این رقم می توان به عمق فاجعه پی برد.

کارکنان غیر بیمه ای شاکله اصلی هالیوود را تشکیل می دهند که هیچ‌ گونه خدمات درمانی دریافت نمی کنند و حتی در صورت بیماری حقوق شان کامل قطع می شود. همین یکی از بزرگ ترین معضلات هالیوود است که باعث شدن تا امروز هجدهم مارس ۱۲۰ هزار نفر شغل خود را از دست بدهند.

سالن های سینما محیط‌های سربسته و پرتراکمی هستند که به سرعت در ذهن عموم مردم به محل‌های خطرناک انتقال ویروس بدل شده‌اند و به همین خاطر گیشه‌ها در سراسر جهان شرایط بحرانی را از سر می‌گذرانند. خسارت هالیوود تنها تا امروز بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

از وقتی که همین چند روز پیش هالیوود قطع همکاری با کارکنان غیر بیمه ای را آغاز کرد٬ ایزابلا اولاگوئرا شدیدا نگران شد.

او در هالیوود دستیار کارگردان است که در چندین فیلم مستقل کار می کرد. حالا او ناراحت و مشوش از بیکاری است که به دلیل شیوع کرونا بر او ‌تحمیل شده است. او می گوید: پس از چهار سال اولین باریست که چنین شرایطی برایم پیش آمده است. تولید تمام پروژه هایی که برایشان کار می کردم متوقف شده است و من بیکار شده ام و تکلیفم مشخص نیست.

شبکه های اجتماعی مملو از پیامها و مطالب سراسر ناراحت کننده بیکاران این روزهای هالیوود است. تمام پروژه های صنعت سینما و تلویزیون به تعلیق درآمده و کارکنان بیکار شده هالیوود بسیار بیشتر از اینکه نگران کرونا باشند نگران ومغموم از دست دادن شغل و درآمدشان هستند.

در این میان بخش تولید٬ آسیب پذیرترین بخش اخراجی های هالیوود را تشکیل می دهد چراکه نمی توانند کارشان را از راه دور و یا از منزل ادامه دهند.

نکته ه‌ائز اهمیت اینکه حتی کارگردانان٬ هنرپیشگان و تهیه کنندگان صنعت سینمای آمریکا نیز مانند کارکنان غیر بیمه ای و پاره وقت٬ مشمول بیمه درمانی و پرداخت در زمان بیماری نمی شوند.

البته برخی گروه های فعال در زمینه حمایت از حقوق کارکنان اقداماتی انجام داده اند که تاثیر چندانی در کلیت بحران موجود ندارد. اتحادیه حمایت از اقشار و کارکنان آسیب پذیر هالیوود توانسته بدین منظور دو و نیم میلیون دلار جمع آوری کند. لایحه ای پیشنهادی نیز برای اصلاح وضعیت کارکنان غیرثابت و مساله بیمه درمانی تنظیم شده در کنگره آمریکا که در حال حاضر در مراحل اولیه است و راهی طولانی تا تصویب برای آن متصور است.

علی رغم تمام این تلاش ها٬ جمعیت قابل توجهی از کارکنان هالیوود حالا در معرض فقدان امنیت مالی و اجتماعی قرار دارند.

جوانا واندرزپول تهیه کننده اجرایی و سرپرست نویسندگان برنامه های غیرداستانی هالیوود می گوید: تنها در عرض چند روز گذشته بیش از هزار نفر از همکارانم اخراج شده اند. این کارکنان که با عنوان «فریلنسر» (خود اشتغالی) شناخته می شوند بدون هیچ حمایت مالی بیکار شده اند.

یکی از مقامات کمپانی فاکس که نخواست نامش فاش شود گفت: بیماری کووید-۱۹ بحرانیست که گریبان هالیوود را گرفته مشاغل از چپ و راست لغو می شوند. این یک فاجعه است!

یکی از سیاست های ناعادلانه کمپانی ها این است که بجز هنرپیشگان اصلی٬ تمام دیگر هنرپیشگان را به صورت روزمزد بکار میگیرند تا از زیر مسولیت بیمه درمانی و مزایایش٬ شانه خالی کنند و در چنین مواقعی که بحران کرونا پیش آمده چطر حمایتی برای این شاغلین آسیب پذیر وجود نخواهد داشت.

بحرانی که ابتدا با شیوع کرونا در چین، افت بازار هالیوود را به همراه داشت٬ ورشکستگی بسیاری از استودیوها را قطعی کرده است. وحشت و  استیصال با سرعت بیشتری نسبت به ویروس کرونا به هالیوود رسیده است.

هالیوود که همواره مرکز قهرمان سازی و پروپگاندای امپریالیسم آمریکا محسوب می شود در لایه های زیرین خود نیز با چالش هایی جدی مواجه است و فراتر از چهره ای که از خود به نمایش گذاشته٬ به غایت آسیب پذیرتر است.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.