سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹

رئیس انجمن سینماداران:

اکران سال بعد با توجه به بضاعت جشنواره فجر ۹۸ ناامیدکننده است

محمد قاصد اشرفی*

سینماپرس: محمدقاصد اشرفی اعتقاد داشت: سلامتی مردم برای من سینماداری که خدمت فرهنگی دارم، خیلی مهمتر است. من ضرردهی زیادی دارم ولی ابتدا به فکر سینما نیستم. امیدوارم بزودی با رفع این بیماری همه سراغ کسب و کار خودمان برویم.

به گزارش سینماپرس، سینماهای کشور در اسفندماه ۹۸ مثل دیگر بخش‌های شغلی و حرفه‌ای کشور بواسطه شیوع بیماری کرونا و لزوم بر حفظ سلامتی مردم، تعطیل شد و حتی فیلم‌های تازه اکران شده به همراه بسته نوروز نتوانستند راه به اکران ببرند. در عین اینکه همه بخش‌های درآمدی با تزلزل و کاهشی همراه است که سینما نیز این قاعده مستثنی نخواهد بود.

با اینکه در روزهای نوروز ۹۹ به سر می‌بریم اما همچنان به سبب شیوع کرونا در کشور بسیاری از این بخش‌ها اوضاعشان مختل و رو به کسادی است، فرهنگ و سینما هم بخاطر وجه تفریحی بودنش،  جایگاه خودش را دارد.

محمدقاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران در این باره به خبرگزاری آنا گفت: از صمیم قلب می‌گویم که امیدوارم حال همه مردم و کشورمان خوب باشد خصوصا در این اوضاع که همگی امنیت فکری و سلامتی می‌خواهیم. فعلا خود من نیز به عنوان سینمادار بخش خصوصی توجهی به مسائل مالی نمی‌کنم تا این گرفتاری از سر مردم رفع شود.

وی افزود: سینما نیز مثل خیلی از مشاغل دیگر تعطیل است. امیدوارم ابتدا از این وضعیت بحرانی خصوصا با تلاش جامعه پزشکی که جانشان را بخاطر مردم به خطر انداخته‌اند، عبور کنیم. سلامتی مردم برای من سینماداری که خدمت فرهنگی دارم، خیلی مهمتر است. قطعا در این اوضاع من ضرردهی زیادی دارم ولی ابتدا به فکر سینما نیستم. بلکه باید دنبال امنیت ذهنی و فکری مردم بود. امیدوارم بزودی با رفع این بیماری همه سراغ کسب و کار خودمان برویم.

دولت از طریق وام‌های بلاعوض یا کم‌بهره به کمک اهالی سینما بیاید

اشرفی همچنین با بیان اینکه این روزها رکودی بر همه مشاغل افتاده است گفت: ما جدا از بقیه مردم نیستیم و خب این ضررکردی که متوجه من سینمادار هم هست، درحالت عادی غیرقابل جبران خواهد بود.

سلامتی مردم برای من سینماداری که خدمت فرهنگی دارم، خیلی مهمتر است. قطعا در این اوضاع من ضرردهی زیادی دارم ولی ابتدا به فکر سینما نیستم. بلکه باید دنبال امنیت ذهنی و فکری مردم بود. امیدوارم بزودی با رفع این بیماری همه سراغ کسب و کار خودمان برویم.

وی با اشاره تعطیلی درست سینماها در ایام فعلی، یادآور شد: بالاخره فیلمساز برای تولید فیلمش سرمایه‌ای خرج کرده و فیلمی ساخته است تا سرمایه‌اش در اکران عمومی برگردد. وقتی سینما تعطیل باشد بالتبع این هزینه‌کرد قابل بازگشت نیست. اینجاست که دولت باید قدم جلو بگذارد و این فشارهای وارد شده بر مردم و مثلا خود ما را نیز به نوعی جبران کند.

رئیس انجمن سینماداران عنوان کرد: از دولت تقاضا داریم که در بخش‌های مختلف مثل همین حوزه فرهنگ و هنر، با درنظر گرفتن ردیف بودجه مشخص، این آسیب‌ها را جبران کند که یک مورد آن دادن وام بلاعوض و یا لااقل کم‌بهره است.

متأسفانه دولت یا از شرایط مردم مردم بی‌خبر است یا واقعا توجه نمی‌کند

وی همچنین تأکید کرد: بخش مالیات کشور و تامین اجتماعی تا سازمان‌های برق و آب باید حامی بخش‌های تعطیل شده مثل سینماها باشند چون از طرف این بخش‌هاست که فعلا به ما فشار وارد می‌شود. می‌توان در این شرایط که کسب و کار نیست به مردم یاری دهند چه من سینمادار باشم و چه همه مشاغل و مردم دیگر.

اشرفی با اعتقاد بر اینکه دولت در این خصوص کم‌کاری می‌کند، گفت: همه بلاتکلیف مانده‌ایم و حتی در این شرایط شیوع بیماری قیمت‌ها نیز لحظه به لحظه بالا می‌رود. نظارت‌ها را باید بالا ببرند. ما در بخش هنری هم باید این نظارت و شعارهای دولت را در عمل خصوصا در شرایط کرونا لمس کنیم. متأسفانه دولت یا از شرایط مردم مردم بی‌خبر است یا واقعا توجه نمی‌کند؛ خب پس آرامش روحی هم نمی‌ماند.

اکران سال بعد با توجه به بضاعت جشنواره فجر ۹۸ ناامیدکننده است. باید از برنامه‌ریزی و همت مدیران جشنواره در برگزاری جشنواره البته تشکر کرد اما فیلم‌ها نتوانست لااقل رضایت من سینمادار را تامین کند.

به گفته این سینمادار؛ درست است که سینما برای ما مهم است اما در وهله اول کسی به فکر شغل خودش نیست بلکه به فکر کلیت جامعه و سلامتی همه مردم هستیم و فعلا مهم است که امنیت روانی و درمانی داشته باشیم.

فیلم خوب برای اکران سال آینده به تعداد انگشت دست هم نمی‌رسد

مدیر انجمن سینماداران در عین حال با ابراز امیدواری نسبت به بازگشایی سینماها پس از عبور از این شرایط گفت: با توجه به فیلم‌های جشنواره فجری که من دیدم، می‌توانم مدعی باشم که فیلم خوب برای اکران سال آینده به تعداد انگشت دست هم نمی‌رسد.

اشرفی خاطرنشان ساخت: اکران سال بعد با توجه به بضاعت جشنواره فجر ۹۸ ناامیدکننده است. باید از برنامه‌ریزی و همت مدیران جشنواره در برگزاری جشنواره البته تشکر کرد اما فیلم‌ها نتوانست لااقل رضایت من سینمادار را تامین کند.

وی اینگونه نیز تأکید کرد: من واقعا از اکران سال بعد ناامید شده‌ام مگر اینکه فیلمسازانی سراغ فیلم‌های تازه بروند که بلافاصله روی پرده بیاید. به صرف فیلم‌های جشنواره امسال، وضعیت مناسبی را برای اکران سال آینده نمی‌بینم.

*آنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.