جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷

نگارش قصه فصل ۶ به پایان رسید؛

تغییر شخصیت‌های سریال «پایتخت»

مهران احمدی در پایتخت 6

سینماپرس: نگارش فصل ۶ سریال «پایتخت» در حالی به پایان رسید که این احتمال وجود دارد اتفاق های روز جامعه نیز در قصه سریال حرفی برای گفتن و پرداخت های انتقادی داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، این روزها مجموعه تلویزیونی «پایتخت۶» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری در حال تصویربرداری است و قرار است از اول فروردین سال ۹۹ هر شب از شبکه یک پخش شود.

این سریال که در قائم شهر کلید خورد این روزها در شمال کشور مقابل دوربین رفته است و به تازگی نگارش ۱۵ قسمت از آن توسط آرش عباسی به طور نهایی کامل شده است تا در شب های نوروز سال آینده مهمان مخاطبان تلویزیون باشد.

به طور معمول وقتی قرار بر این است که سریالی ادامه دار شود، نویسنده پتانسیل موجود در قصه را به خوبی متوجه شده است که دست به چنین تصمیمی می زند، اما نکته اینجا است که علیرغم وجود پتاسنیل برای ادامه دادن یک سریال، باید آنقدر باهوش بود که باقی مسائل را نیز در نظر گرفت.

در این ۷ سالی که از تولید و پخش این سریال می گذرد همیشه اتفاق های واقعی که در جامعه رخ می دهد، دست مایه ای در این سریال می شود. حال باید دید در فصل جدید از آخرین ساخته سیرس مقدم مخاطبان شاهد ابتلای شخصیت ها به ویروس کرونا یا گرانی بنزین و ... خواهند بود؟  

** تغییر شخصیت های سریال بعد از شش فصل

یکی از این موارد، اضافه کردن بُعد شخصیتی جدیدی در هر کدام از این کاراکترهایی است که با گذشت چند سال هنوز برای مخاطبان جذابیت دارند. برای مثال در یکی از فصل های پایتخت، هما که زنی خانه دار بود نماینده شورای شهر در شمال شد و از طرفی نقی که از گچ کاری فاصله گرفته بود کنار بچه ها مراقب آنها بود و در فصلی هم کشتی گیر شده بود. ارسطو ارتقای شغلی گرفت و از راننده بین جاده ای در ایران به راننده بین المللی تبدیل شد، رحمت از خروس بازی به آرایشگری رسید و در یکی از فصل ها بابا پنجعلی فیلش یاد هندوستان کرد و دوست داشت تا مجدد ازدواج کند.  

از اتفاق‌های مهمی که در این سری از پایتخت رخ خواهد داد می‌توان به بازگشت مهران احمدی در نقش بهبود، دروازه بانی بهتاش، ازدواج رحمت، سیاسی شدن نقی و عدم حضور بابا پنجعلی و اهدای عضو وی اشاره کرد.  

** نقی معمولی؛ از گچ بری تا سیاست

نقی در فصل اول پایتخت، یک گچ بر ساده روستایی بود اما به مرور زمان شغل های مختلفی را امتحان کرد از جمله آنها می توان به کار در خانه، ورزش کشتی و ... اشاره کرد. هر چند در قصه آمده بود که نقی از گذشته و جوانی اش کشتی گیر بوده است، اما مخاطب برای اولین بار او را در قامت یک کشتی گیر می دید که تمام تلاشش را برای رسیدن به قهرمانی به کار بست اما قهرمان نشد. در نهایت او در فصل پنج، یک مبارز ضد داعشی شد که در سکانس هایی با نیروهای داعشی جنگید. اما با مشاهده تصاویری که این روزها از فصل جدید این سریال منتشر شده است، این انتظار می رود که نقی هم سمتی در یکی از ارگان های سیاسی کشور گرفته باشد.

** بازگشت بهبود با کودکی آفریقایی و ورودی با چالش‌های فراوان

مهران احمدی که در فصل دو پایتخت حضور چشمگیری داشت، به دلیل درگیری های کاری که داشت در فصل های بعدی بازی نکرد و در کل با دست مایه مرگش از این سریال خداحافظی کرد. اما بعد از فوت خشایار الوند درست در سال گذشته و در تاریخ ۹ اسفند ۹۷ و افزودن نویسنده جدید به این سریال گروه تولید ترجیح داد تا این شخصیت پرمخاطب را از سریال حذف کند. نکته جالب توجه درباره شخصیت بهبود در این فصل، ورود او به قصه همراه با یک کودک آفریقایی است، حال مشخص نیست که او در آفریقا ازدواج کرده است و یا اینکه سرپرستی کودک آفریقایی را به تنهایی عهده دار شده است.  

البته همین که او با وجود فرزند و همسر در ایران، با دو کودک آفریقایی برمی گردد، چالش های بسیاری را با خود به داستان فصل شش سریال پایتخت وارد می کند که باید دید چطور این چالش ها روی قصه و شخصیت های دیگر نیز تاثیر می گذارد. اما از آنجایی که قصه های این سریال عمدتا شخصیت محور است، بر همین اساس نیز شخصیت ها بار اصلی قصه را در موقعیت هایی که در آنها قرار می گیرند، به دوش می کشند.  


** قامت بلند به کمک بهتاش رسید 

از طرفی بهتاش فریبا فرزند ارشد فهیمه معمولی و بهبود فریبا که در «پایتخت ۵» بخشی از بار کمدی سریال را به دوش داشت، در فصل جدید از این سریال در یکی از رشته های ورزشی فعالیت می کند  و به دلیل برخورداری از قامت بلندی که دارد بهترین شغلی که می شد برای او انتخاب کرد، دروازه بانی تیم فوتبال بود. بهتاش با بازی بهرام افشاری به تازگی در تیم فوتبال نساجی قائم شهر دروازه بانی می کند تا کمی از سردرگمی که در فصل پیشین داشت فاصله گرفته و خود را برای زندگی آینده اش آماده کند.

** رحمت؛ از خروس بازی تا آرایشگری و ازدواج

رحمت خروس باز که در فصل دو پایتخت، به خروس بازی مشغول بود، در فصل های بعدی آرایشگری را راه انداخت و در آن به همراه دو برادر دوقلویش مشغول به کار شد. او که نماد افراد تازه به دوران رسیده در جامعه کنونی ما است، به کرات ماشین شاسی بلندش را برای همه مثال می زد و به عبارتی می خواست به همه ثابت کند که وضع مالی خوبی دارد. طی سال هایی که گذشت و در فصل های بعدی، رحمت نیز شخصیت پخته تری پیدا کرد. او در فصل پنج به فهیمه خواهر نقی ابراز علاقه کرد و ظاهرا بناست در ادامه با یکی از شخصیت های اصلی این سریال ازدواج کند.

** روحی که قرار بود باشد اما نیست 

اگر پای صحبت های طرفداران پر و پا قرص پایتخت نشسته باشید متوجه ناراحتی آنها از عدم حضور بابا پنجعلی خواهید شد. پیرمردی مهربان ساده و صمیمی که حضورش تنها احترام به والدین در کهن سالی را برای مخاطب تداعی می کرد و نقش محوری در القای این پیام اخلاقی داشت. شاید جا داشت تا سازندگان از حضور روح باباپنجعلی در این فصل استفاده می کردند تا رضایت عده کثیری از مخاطبانشان را نیز به دست بیاورند، اما برخلاف گفته محسن تنابنده در برنامه ویژه سال تحویل ۹۸ که با اجرای احسان علیخانی بروی آنتن شبکه سه رفت، این اتفاق رخ نداد و علیرضا خمسه به طور کل با این مجموعه تلویزیونی خداحافظی کرد.

به گزارش فارس در این سریال محسن تنابنده، احمد مهرانفر، ریما رامین‌فر، مهران احمدی، بهرام افشاری، هومن حاجی عبداللهی، نسرین نصرتی و سارا و نیکا فرقانی اصل به ایفای نقش پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.