پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳

به مناسبت سالگرد درگذشت سلحشور انقلاب؛

هنرمندی انقلابی که با آثارش مرزهای کشور را درنوردید و مایه‌ آبرو و اعتبار هنر سینمای ایران شد

فرج الله سلحشور

سینماپرس: چهار سال از درگذشت «فرج‌الله سلحشور» کارگردان متعهد و نام‌آشنای سینمای ایران گذشت، شخصیتی که نقش رسانه ای وی در تبیین اهداف و آرمان های انقلاب در جبهه رسانه ای غیر قابل کتمان است، هنرمندی که در زمان حیات خویش مظلومانه از سوی جریان شاه نشین سینما مورد هجمه قرار داشت.

محمدرسول محمدی/ دو سال از درگذشت «فرج‌الله سلحشور» کارگردان متعهد و نام‌آشنای سینمای ایران گذشت. کارگردانی که آثارش شهرتی جهانی یافت و توانست نقش بسزایی در معرفی سوره‌های قرآنی و شخصیت‌های مطرح آن داشته باشد.

جواد شمقدری کارگردان سینما با بیان خاطره ای از مرحوم سلحشور عنوان کرد: «حدود ۳۰ سال پیش ایشان پیگیر اجرای تئاتر حضرت ایوب بود، اما هیچ کسی حمایتش نمی‌کرد و سلحشور مدتها درگیر بود که این تئاتر را کار کند؛ روزی او به بنده گفت "اگر  لازم باشد آهنگری می‌کنم تا پول اجرای تئاتر ایوب را به دست بیاورم" و این کار را کرد.»

شاید همین پشتکار بود که فرج الله سلحشور را تبدیل به شخصیتی کرد که به عنوان یک فیلمساز با تجربه و دغدغه مند از دل نظام، انقلاب و مذهب شیعی متفکر برآمد،  از هنر رسانه ای به عنوان سلاح فرهنگی و یک پدافند فرهنگی در طول ۳۰ دهه بهره برد و توانست به جنس تصویری و روایتی ناب دست یابد که هم مورد قبول عموم جامعه به مثابه کاربردان رسانه ملی واقع شود و هم مطالبات نظام را از لحاظ دغدغه های فرهنگی، سیاسی، فرهنگی و تاریخی از دیدی تحلیل گرانانه و کارشناسانه تأمین کند.

سلحشور را باید به مثابه یک پیشرو فرهنگی در جریان انقلاب و دفاع مقدس دانست که با همکاری نزدیک با دیگر افراد متعهد انقلابی در جبهه فرهنگی و رسانه ی در شکل گیری مراکز مهم انقلابی و فرهنگی همچون حوزه هنری نقش به سزایی داشته است و از این حیث در تولید آثار ارزشی که پس از آن در این مجموعه ها شکل گرفته به نوعی سهیم و اثرگذار است.

مجموعه های تلویزیونی فرج اله سلحشور به نام های «ایوب پیامبر» تولید ۱۳۷۲، «مردان آنجلس» تولید۱۳۷۶ و «یوسف پیامبر» ۱۳۸۶ حاوی پیام ها، آرمان ها و مسیرهای جاری فرهنگی، سیاسی، تاریخی، قرآنی و انقلابی است که در ارتباط با مخاطب بیشترین بازدهی را داشته  و نشان از تسلط فیلمساز بر موضوعیت مجموعه های قرآنی دارد. تصویری ناب از روایت هایی قرآنی که در آمیختگی با تحلیل هایی به روز و برآمده از دغدغه های مردم و انقلاب توانستتد راه خود را به خوبی در دل جامعه طی کرده و با گذشت زمان همواره خاطره ساز، جریان ساز و روشنگر باشند.

فرج الله سلحشور به مثابه یک سفیر فرهنگی با ارسال پیام های انقلاب از جنس هنر با روایت قرآنی، نشان از عملکرد درست یک فیلمساز متعهد انقلابی است که نه تنها توانسته به عنوان یک عضو از جریان رسانه ای فرهنگی جامعه اش به نحو احسن عمل کند و مخاطب را با خود همراه و همدل سازد، بلکه توانسته به جریان های رسانه ای خارج از مرزها نیز نفوذ کرده و از طریق مجموعه سریال هایش، تصویری درست، روشن و ناب از انقلاب اسلامی و تفکر و اندیشه قرآنی اش به جوامع اسلامی دیگر منتقل کند. امری مهم که بی شک می تواند الگو ساز جریان فرهنگی متعهد انقلاب باشد و برای نسل جوان که روزی مخاطبین این جریان رسانه ای بوده اند سرمشق و الگو قرار گیرد.

سلحشور روح انقلابی بودن و انقلابی ماندن را در سینه سینمای ایران دمید و تا آخرین لحظات زندگی بر پای این عقیده استوار بود، آنجا که حتی در روزهای سخت بیماری گفت: «من طرفدار سینمای اسلامی‌ام و نه این سینمایی که وجود دارد. اگر انرژی‌مان را برای تجلی و ظهور سینمای اسلامی بگذاریم یقینا بخش اعظمی از انقلاب را احیا کرده‌ایم. اگر کسی دنبال دنیا و نشان دادن خودش است این سینمای اسلامی، انقلابی و جنگی ما نیست. فرقی نمی‌کند چه سینما، چه تئاتر و چه تلویزیون.»

فرج‌الله سلحشور، سرانجام پس از ماه‌ها تحمل درد و رنج بیماری در هشتم اسفند ماه سال ۱۳۹۴ به دیدار محبوبش شتافت. در بخشی از پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی درگذشت مرحوم سلحشور آمده است: «آثار پر آوازه و ماندگار این هنرمند با ایمان که مرزهای کشور را درنوردیده و مایه‌ آبرو و اعتبار هنر سینمای ایران در چشم ملت‌های دیگر کشورها گشت، بی‌گمان در شمار حسنات بازمانده از وی و موجب اجر الهی و نام نیک مردمی ایشان خواهد بود ان‌شاء‌الله.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.