دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶

نگاهی به فیلم سینمایی پوست

روایتی از یک افسانه در «پوست»

فیلم سینمایی پوست

سینماپرس: فیلم سینمایی «پوست» را می توان به نوعی متفاوت ترین اثر سینمایی سی و هشمین جشنواره فیلم فجر به حساب آورد.

شمس الدین حمیدیان/ فیلم سینمایی «پوست» را می توان به نوعی متفاوت ترین اثر سینمایی سی و هشمین جشنواره فیلم فجر به حساب آورد. روایتی سینمایی از افسانه ای قدیمی در منطقه ای از استان اذربایجان شرقی که در بطن خود به موضوعاتی همچون طلسم و جادو و اجنه پرداخته و قالب مناسبی برای مفهوم خیر و شر می شود.




داستان پوست مربوط به پسری به نام اراز است که عاشق مارال دختری مسیحی می شود اما او با شخص دیگری ازدواج می کند. به اذعان دیگران دلیل ازدواج مارال طلسمی ست که مادر اراز برای آنها نوشته است. اراز در ابتدا به سحر و جادو اعتقادی ندارد اما ازدواج مارال با شخص دیگر و حرف و حدیث های دیگران او را در عمل دچار تردید می کند. مادر بدلیل ارتباطاتی که با اجنه پیدا کرده مورد آزار و اذیت است و از طرفی مشکلات زیادی که برای آنان وجود دارد از جمله کساد کسب و کار اراز، او را مجاب به پیگیری می سازد. یکی از اساتید طب که سررشته ای در بحث اجنه نیز دارد درمان مادر را می پذیرد و دو آینه به اراز می دهد که نماد خیر و شر هستند و باید باهم دفن شوند تا حال مادر بهبود یابد. اجنه خبیث در هنگام دفن آینه ها در جنگل در جسم مارال حلول کرده و اراز را از دفن اینه ها منصرف می کنند، زیرا دفن انها سبب جدایی بیشتر بین مارال و او خواهد بود. بنابراین اوضاع مادر وخیم تر می شود. اراز که حال به این موضوع معتقد شده با دیدن حال مادر به سراغ مارال رفته و با او صحبت می کند و از او درخواست می کند تا او اینه ها را دفن کند، مارال نیز با وجود علاقه ای که به اراز دارد این عمل را انجام میدهد و حال مادر بهبود می یابد. اما اتفاق جالبی که در این میان می افتد افزایش محبت بین او و اراز است.


فیلم سینمایی «پوست» با پرداختی مناسب تقابل بین خیر و شر را به تصویر کشیده و رسوم قدیمی شهری را بیان می کند که پوست یک شیر در حکم نماد خیر است و در مراسمات محرم مردم آن را می پوشند، لذا این پوست در بین انها اهمیت دارد. از طرفی قصه عشقی را روایت می کند که متاثر از نیروی شر یعنی اجنه کافر است که در ارتباط با مادر هستند. اما در نهایت این نیروی خیر است که بر شر احاطه دارد. البته باید توجه داشت که در برخی مواقع روایت پوست به سبب نقل روایتی خرافه می تواند در تقابل با احکام و تعالیم اسلام خلط شود و این در حالی است که فیلمنامه پوست که ساختار خطی دارد نمی تواند به مانند کارگردانی اثر بخش باشد و درجاهایی از فیلم دچار لکنت می شود و این لکنت های داستانی موجب افتادن ریتم اثر به خصوص در پرده میانی می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.