شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲

اصرار به خنثی سازی و یخ زدگی جشنواره فجر انقلاب/ چرا مدیران سینمایی درک شنوایی ندارند؟!

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: در حالی که مدت های مدیدی است بسیاری از سینماگران، اهالی رسانه و منتقدان با انتقاد به سیاست کوچک سازی و خنثی سازی جشنواره انقلاب طی سال های گذشته، تأکید داشتند این جشنواره باید با شکوه و عظمت کامل برگزار گردد گویا دست هایی پیدا و پنهان در کار است که اصرار به کمرنگ، خنثی سازی و یخ زدگی جشنواره فجر انقلاب دارند.

سیدرضا منتظری/ طی سال های اخیر تصمیمات غیر کارشناسی صورت گرفته در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر باعث اعتراضات و انتقادات متعدد اهالی سینما و رسانه شده است. اعتراض به موضوعاتی همانند کوچک سازی جشنواره، جداسازی بخش های ملی و جهانی، جداسازی اهالی رسانه و سینما و ... که هیچگاه نیز پاسخی در خور از سوی مدیران سینمایی در بر نداشته است.

بی تردید یکی از اشتباهات بزرگ تاریخی و سینمایی مدیران سینمای کشور تکه پاره کردن جشنواره بین المللی سابق فیلم فجر است؛ اتفاقی که علیرغم انتقادات گسترده کارشناسان، منتقدان و اهالی رسانه و حتی نامه نگاری های مکرر انجمن های مختلف خانه سینما از کانون کارگردانان گرفته تا اتحادیه تهیه کنندگان و انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران همچنان ادامه دارد و مسئولان با پافشاری بر عملکردهای غلط شان به این شکاف بیشتر دامن زده اند.

از سوی دیگر گویا مسئولان و دست اندرکاران برگزاری جشنواره به این باور نرسیده اند که جشنواره بیش از آن که مکانی برای تماشایِ صرف فیلم ها باشد محلی است برای رویارویی، دیدار، گفتگو و تبادل نظر هنرمند با اهالی رسانه که عدم حضور اهالی سینما در پردیس ملت باعث تک بعدی شدن فضای جشنواره می شود و عملاً هر دو گروهِ هنرمندان و اهالی رسانه امکان برقراری گفتگو و ارتباط با یکدیگر را از دست می دهند.

طبق نظر عموم اهالی رسانه پردیس سینمایی ملت ظرفیت های لازم برای ایجاد تعامل بین خبرنگاران و اهالی سینما را ندارد و این موضوعیست که حتی اگر همه‌ نقیصه های سال های اخیر این پردیس رفع شده باشد، باز هم به قوت خود باقی است و از همین روست که انتخاب این مکان طی سال های اخیر برای سینمای رسانه باعث جدا شدن اهالی سینما و رسانه شده است. این موضوع چنان در بین اهالی رسانه وحتی سینما مورد نقد قرار گرفته که هر شرحی اضافه بر آن توضیح واضحات خواهد بود! و در این میان عجیب است مدیرانی که خود را متولی جشنواره فجر می دانند نمی توانند این موضوعات ساده را درک نمایند!

اصولاً با توجه به رفتارهای عجیب دست اندرکاران برگزاری جشنواره این طور به نظر می رسد که تغییرات نه تنها در حوزه فرهنگ و هنر کشور که در کل سیستم مدیریتی دولت تنها بر مبنای احساسات زودگذر و لحظه ای است! اینقدر مدیران ما در لحظه تصمیم گیری می کنند که حتی نمی توان تصمیم گیری های شان را بر اساس سلیقه شان دانست! اصولاً تجربه ثابت کرده مسئولان سینمایی بر اساس احساسات لحظه ای تصمیم می گیرند نه تعقل و کارشناسی در امور!؛ در واقع می توان بر این امر صحه گذاشت که مدیران ما تحت تأثیر یک جریانی قرار می گیرند، مثلاً به جشنواره ای خارجی می روند و به یکباره تصمیم می گیرند جشنواره فیلم فجر را شبیه فلان جشنواره برگزار کنند!

نکته حائز اهمیت آن است که مسئولان جشنواره اغلب نقد ناپذیرند! این نقد ناپذیری دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر آفت بسیار بزرگی است؛ متأسفانه دست اندرکاران این رویداد حتی حاضر نیستند نقدهای افرادی که در صفحات شخصی شان مسائلی را در رابطه با جشنواره مطرح می کنند پذیرا باشند و جلوی آن ها گارد و موضع می گیرند و همه این ها باعث شده تا جشنواره بر اساس سلایق شخصی این افراد برگزار شده و پر از ایراد و اشکالات اساسی باشد.

آقای داروغه زاده! جشنواره فیلم فجر انقلاب به زعم بسیاری از کارشناسان، منتقدان و اهالی رسانه طی سال های اخیر با افت شدید در حوزه محتوایی و اجرایی روبرو بوده و ضعف های آشکار آن بارها مورد انتقاد شدید قرار گرفته، امید است بیش از پیش اصرار به انجام کارهای غلط نداشته باشید، صدای اهالی رسانه، منتقدان، دلسوزان و سینه سوختگان نظام و انقلاب را بشنوید و سعی بر آن داشته باشید تا این رویداد عظیم که برآمده از دل انقلاب اسلامی است و در ایام الله دهه فجر برگزار می شود را باشکوه برگزار کنید.

امید است امسال مانند سال های قبل شاهد حضور اندک فیلم ها در این رویداد سینمایی نباشیم و حداقل بخش خارج از مسابقه که می تواند منجر به شور و نشاط بیشتر در جشنواره گردد به این رویداد اضافه شده و جشنواره را پررونق تر کند. امید است شفاف سازی ها در همه امور جشنواره به صورت دقیق و واضح صورت پذیرد و یکایک مسئولان بدون فرافکنی های رایج پاسخگوی سوألات مهم مطرح شده توسط رسانه ها باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.