سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱

به‌کارگردانی محمدصادق رمضانی مقدم؛

زندگی فرمانده اطلاعات لشکر فاطمیون در «نه کوچک، نه بزرگ»

مستند نه کوچک نه بزرگ

سینماپرس: مستند «نه کوچک، نه بزرگ» به‌کارگردانی «محمدصادق رمضانی مقدم» و به‌تهیه‌کنندگی «روایت فتح» در بخش مسابقه ملی مستندهای بلند جشنواره سینما حقیقت حاضر شده است.

به گزارش سینماپرس، مستند «نه کوچک، نه بزرگ» به‌کارگردانی «محمدصادق رمضانی مقدم» و به‌تهیه‌کنندگی «روایت فتح» در بخش مسابقه ملی مستندهای بلند جشنواره سینما حقیقت حاضر شده است. این مستند به زندگی «سید محمدحسن حسینی» با نام جهادی «سیدحکیم» شهید مدافع حرم افغانستانی و از فرماندهان اطلاعات عملیات لشکر فاطمیون می‌­پردازد. کارگردان این اثر سعی داشته تا به‌بهانه‌ نمایش برشی از زندگی «سیدحکیم» لایه‌­های مختلف زندگی مدافعان حرم افغانستانی را نشان دهد و روایتی صادقانه از شکست­ و پیروزی­، شادی­ و غم­، فراق و وصال و جنگ و صلح را در قالب مستند ارائه دهد.

«رمضانی مقدم» کارگردان این اثر گفت: «نه کوچک نه بزرگ» یک مستند بلند پرتره است که به زندگی «سیدحسن حسینی» از فرماندهان اطلاعات عملیات تیپ اباالفضل(ع) لشکر فاطمیون می‌­پردازد.

این مستندساز با اشاره به مشکلات تصویربرداری در سال­‌های نخست جنگ سوریه گفت: در روزهای ابتدایی دفاع در برابر تکفیری­‌های سوریه به‌علت کمبود تجهیزات و رعایت نکات امنیتی امکان استفاده از دوربین تصویربرداری حرفه‌­ای میسر نبود. چند سال بعد تعدادی از رزمندگان گروه رسانه‌ای فاطمیون را تشکیل دادند و این مستند حاصل راش‌های تیم رسانه‌­ای فاطمیون و فیلم‌های موبایلی رزمندگان و خانواده­‌هایشان است.

«رمضانی مقدم» با اشاره به تلخی آثار مستند تولیدشده درباره مدافعین حرم و جنگ علیه داعش خاطرنشان کرد: این مستند نمی‌خواهد با بیان تلخی‌های جنگ و نمایش غم و مظلومیت خانواده‌­های شهدای مدافع حرم اشک بیننده را در بیاورد و احساسات او را تحت تأثیر قرار دهد، از طرف دیگر  به‌دنبال خلق معنا و هیجان از طریق تدوین‌­های ریتمیک و به‌هم چسباندن صحنه‌های جنگی نیست بلکه تلاش می‌­کند به‌عنوان یک مستند راهبردمحور مخاطب را به فکر وادار کند و به‌مثابه یک عامل هویت‌ساز داستان­‌هایی را از دل واقعیت بیرون بکشد و آنها را برای ثبت شدن در تاریخ بیان کند. این مستند می‌­خواهد تصویری واقعی و بدون ‌واسطه از همه ابعاد شخصیتی آدم‌های زمینی‌ای که آنها را تحت عنوان مدافعین حرم می­‌شناسیم ارائه دهد. «نه کوچک، نه بزرگ» با نمایش صادقانه جهان‌بینی یک مهاجر افغانستانی و فراز و نشیب‌های زندگی او سعی می‌­کند یک هویت فرهنگی شکل‌گرفته در مکتب انقلاب اسلامی را که فرامرزی می‌­اندیشد نشان دهد.

وی ادامه داد: بحران هویت مسأله امروز جوانان در جوامع اسلامی است. بی‌هویتی، سرگشتگی و تمایل به ظواهر زندگی مصرف‌گرای غربی میان جوانان رواج دارد. کشورهای درگیر جنگ در عراق و سوریه و افغانستان نیز از این امر مستثنی نیستند، در این بین اما افرادی وجود دارند که به‌­گونه دیگری می‌­اندیشند. جمله‌­ای از امام خمینی نقل شده است که «اسلام مرز ندارد.»، رزمندگان ساده و بی‌تکلف فاطمیون ــ افرادی که زندگی آنها در عین ملموس بودن توأم با تلاش، حماسه، شجاعت، عشق، صبر، آرامش کنار سختی‌ها و ناملایمات است ــ بهتر از مدعیان این روزهای جامعه ما، معنای دفاع از اسلام و وطن اسلامی را دریافته‌اند. باید شخصیت آنها را به‌سادگی همان واقعیتی که وجود دارد به‌تصویر کشید و آنها را یک قهرمان کاملاً زمینی و دست‌یافتنی تصور کرد.

این مستندساز با اشاره به مشکلات خانواده­‌های مدافعین حرم فاطمیون اظهار کرد: شرایط برای خانواده‌­های مجاهدین افغانستانی مناسب نیست. رسانه‌های غربی عنوان مزدور را به آنان داده‌اند و به آنها برچسب این را می­‌زنند که برای پول حاضر به جنگ در برابر تکفیری­‌های تروریست و داعش شده­‌اند. اوضاع در داخل افغانستان نیز مناسب نبوده و اعضای خانواده رزمندگان مورد آزار و اذیت قرار می‌­گیرند، در چنین شرایط سختی، بسیاری از رزمندگان فاطمیون مظلومانه جانشان را برای تفکر اسلام بدون مرز فدا کرده‌اند و با خون خود به جامعه‌ مهاجرین افغانستانی عزت بخشیده‌اند.

کارگردان «نه کوچک نه بزرگ» گفت: سید حکیم گفتاری در متن فیلم دارد که نام اثر برگرفته از آن است: «شهادت یک لباس تک‌سایز است؛ اگر انسان خیلی بزرگ است باید کوچکتر شود تا به اندازه و سایز مقصدش در بیاید و اگر خیلی کوچک است باید خودش را بزرگ کند.»

علاقمندان می‌­توانند این مستند را روزهای پنج­شنبه ۲۱ آذر ساعت ۱۴ و یکشنبه ۲۴ آذر ساعت ۱۸ در پردیس سینمایی چهارسو تماشا کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.