سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵

جدیدترین خبرها از تئاتر؛

رادیو تئاترهای منتخب فجر معرفی شدند

سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر

سینماپرس: سمینار «مطالعات تاریخی تئاتر و درام ایران» از پنجم تا هفتم اسفند ۱۳۹۸ در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، کانون تئاتر دانشگاهی اداره‌ کل هنرهای نمایشی قصد دارد سمینار «مطالعات تاریخی تئاتر و درام ایران» را برگزار کند. این سمینار در ادامه برنامه‌های پژوهشی کانون بوده و مکمل سمینار «مطالعات اجرا» ست که در مرداد ۹۷ برگزار شد.

کانون تئاتر دانشگاهی از این طریق همه پژوهشگران علوم اجتماعی، تاریخی و هنرهای نمایشی را دعوت به مشارکت می‌کند. متقاضیان حضور در این سمینار باید فایل  word و pdf چکیده پژوهش خود را تا تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ به نشانی ایمیل کانون Universitycenter@theater.ir  ارسال کنند. چکیده‌های منتخب در تاریخ ۳۰ دی‌ماه مشخص می‌شوند و مقالات نهائی باید تا اول اسفندماه به دبیرخانه ارائه شوند.

سمینار «مطالعات تاریخی تئاتر و درام ایران» با تمرکز بر بازه تاریخی «مشروطه تا انقلاب اسلامی» از پنجم تا هفتم اسفندماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار می‌شود. فراخوان این سمینار به همراه خبر ارسال شده است.

*رادیو تئاترهای منتخب جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند

آثار منتخب بخش رادیو تئاتر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند. هیات انتخاب بخش رادیوتئاتر این جشنواره متشکل از جهانشاه آل محمود، فریبا متخصص و میرطاهر مظلومی تعداد ۱۰ اثر را برای شرکت در این بخش از سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انتخاب کردند.

برگزاری سمینار «مطالعات تاریخی تئاتر و درام ایران»/ رادیو تئاترهای منتخب فجر معرفی شدند

این آثار به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر معرفی می‌شوند: «آخماز» به کارگردانی شاهد مجتهدزاده اردبیلی از استان اردبیل، «آهسته با گل سرخ» به کارگردانی شیرین سپهراد از استان تهران، «از ورشو تا تهران» به کارگردانی مریم جمالی‌پور از استان گیلان، «رهایی در بند» به کارگردانی مهدی طهماسبی از استان تهران،   «طرقه» به کارگردانی مجید حمزانلویی از استان خراسان جنوبی

«عروس فراه» به کارگردانی پیمان قریب‌پناه از استان تهران، «کادوی تولد» به کارگردانی بهرام نوری از استان گیلان،   کسوف» به کارگردانی داریوش شهبازی از استان تهران، «گروهبان» به کارگردانی حمیدرضا سلحشور از استان خراسان جنوبی، «وارشی‌شو» به کارگردانی مجید محمدی از استان مازندران

گفتنی است این بخش با مشارکت مرکز هنرهای نمایشی رادیو و رادیونمایش و با مدیریت امین رهبر در جشنواره حضور دارد. این جشنواره به دبیری نادر برهانی‌مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود.

* «فرانکنشتاین» جمعه ۲۲ آذر ماه به صحنه نمی‌رود

نمایش «فرانکنشتاین» به نویسندگی و کارگردانی ایمان افشاریان در تالار اصلی تئاتر شهر روز جمعه ۲۲ آذرماه اجرایی ندارد.  

این اثر نمایشی که از روز سوم آذر ماه اجرای خود را آغاز کرده هر روز ساعت ۲۰ به مدت زمان ۹۰ دقیقه در تالار اصلی به صحنه می رود.  پژمان جمشیدی، بانیپال شومون، آناهیتا افشار، محمد پویا، سوده شرحی، سیاوش میری، حامدابریشمی، امید رضایی، فرید کیامرثی، محمد حقیقی پور، مهدی روحانی، مجتبی نصرت، سعید زینلی، حسین آیرمی، مبین تقوی، توحید لواسانی، امین رجایی و پویا نجفی بازیگران نمایش هستند.

فرانکنشتاین روایت‌گر دانشمند جاه‌طلبی است که با استفاده از کنار هم قرار دادن تکه‌های بدن مردگان و اعمال نیروی الکتریکی، جانوری زنده به شکل یک انسان و با ابعادی اندکی بزرگ‌تر از یک انسان معمولی می‌سازد. موجودی با صورتی مخوف و ترسناک که بر همه جای بدنش رد بخیه‌های ناشی از دوختن به چشم می‌خورد. این موجود تا بدان حد وحشتناک است که همگان، حتی خالقش از دست شرارت‌های او فرار می‌کنند. هیولایی که خالقش نیز نمی‌تواند آن را کنترل کند و خود مقهور آن می‌شود.

* جشنواره قصه‌گویی هوای با طراوتی در عرصه روایت‌گری ایجاد می‌کند

رسول صدرعاملی داور بخش قصه‌های «۹۰ ثانیه» جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون، برگزاری این رویداد را در شکل‌گیری شرایطی برای تشویق بیشتر اقشار مختلف به امر قصه‌گویی بسیار موثر دانست و بخشی از آثار رسیده به این جشنواره را غافلگیر کننده و جذاب توصیف کرد.

وی افزود: در بین آثار راه یافته به بخش پایانی داوری، حدود چهارده، پانزده اثر خیلی خوب هستند و از کسانی که توقع قصه شنیدن نداشتیم، قصه‌های خوبی شنیدیم که حسابی غافلگیرمان کرد. در مواجهه با تعدادی از ویدئوهای ارسالی، با افرادی مواجه شدیم که کاملاً مشخص است اصول قصه و روایت را می‌دانند و ما هم با رغبت آماده شنیدن شدیم. آنچه من را شگفت‌زده کرد، این بود که فردی در ویدئو مقابلم بنشیند و بگوید مثلاً در هشت سالگی می‌خواسته چه کاره شود و چه رویاهایی داشته و این آرزوها در ۱۲ سالگی چه شده، در ۲۰ سالگی به کجا رسیده، در ۳۰ سالگی چه رویاهایی داشته، آرزوهای ۴۰ سالگی‌اش چه بوده و حالا که ۴۸ ساله است جلوی دوربین می‌گوید هیچ کدام از آرزوهایش بر آورده نشده و امروز راننده اسنپ است، اما جالب است که او هنوز هم در دلش آرزو دارد! چنین نمونه‌هایی در آثار ارسالی به جشنواره قصه‌گویی کاملاً امیدوار کننده و جذاب است.

او همچنین در پاسخ به پرسشی فانتزی با موضوع این‌که در صورت امکان برای بازگشت به دوران کودکی، چه قصه و روایتی را از آن دوران طراحی خواهد کرد، اظهار داشت: قطعاً این موقعیت می‌تواند زمینه‌ساز کلی قصه جالب و خاطره‌انگیز باشد. اتفاقاً در همین جشنواره قصه‌گویی آثاری را داشتیم که از جنبه‌های خلاقانه‌ای به خاطره‌های کودکی پرداخته بودند. اما خودم اصلی‌ترین قصه‌ای که می‌توانم در موردش فکر کنم، قصه محله است. قصه بچه‌هایی که با هم در یک کوچه بزرگ شده‌اند، کوچه‌ای که بن‌بست نبود، اما کوچه‌ای فرعی در خیابان شکوفه امروزی بود که ما قبلا به آن شهباز و میدان ژاله می‌گفتیم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: واقعیت این است گاهی فکر می‌کنم ۴۰۰ سال زندگی کرده‌ام، به این دلیل که نسل ما به صورت عرضی زندگی کرد نه طولی. نسل من این شانس را داشت که دوره قبل و بعد از انقلاب را ببیند. این شانس می‌تواند هم تلخ باشد هم شوق‌انگیز؛ به این دلیل که پر از حادثه بود. گاهی فکر می‌کنم کاش ما دو تا جان اضافه داشتیم!

صدرعاملی که علاقه وافری به سفر کردن دارد درباره نقش سفر در شکل‌گیری قصه‌ها و تاثیر آن بر روایت پردازی نیز گفت: من عاشق سفرم و فکر می‌کنم اینقدر که آدم در سفر و دل کندن‌ها یاد می‌گیرد و ظرفیت قصه‌پردازی در آنها می‌یابد، مستقر بودن در یک جا به او چیزی یاد نمی‌دهد. همین که نیت رفتن داشته باشی، کافی است و کیفیت سفر خودش شکل می‌گیرد.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون از ۲۶ تا ۳۰ آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.