جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶

محسن عنایتی؛

سینما محلی برای خودنمایی مطرب‌ها

محسن عنایتی

سینماپرس: کارگردان انیمیشن «بنیامین» گفت: در سینمایی که «مطربها» فرصت خودنمایی دارند، فرصتی برای کارهای ارزشی نیست.

به گزارش سینماپرس، محسن عنایتی، کارگردان انیمیشن «بنیامین» با بیان این‌که سینمای امروز، محلی برای خودنمایی مطرب‌ها شده است، به خبرگزاری حوزه اظهار کرد: در سینمایی که فیلم‌هایی چون «مطرب» می‌فروشد دیگر نمی‌توان انتظار داشت، کارهای فاخر و ارزشمندی رشد کند. این مسئله نیز به هنرمند مربوط نمی‌شود، بلکه معتقدم سیاست‌گذاری اشتباه مدیران فرهنگی باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی شده است.

وی افزود: برای مثال محسن کیایی کارگردان فیلم مطرب، دومین فیلمی که ساخت «ضد گلوله» نام داشت. این کار یک اثر طنز بود، ولی بسیار زیبا و دوست داشتنی به دفاع مقدس پرداخته بود، اما باید بررسی شود، سینما برای این فیلمساز چه شرایطی رقم زده که او مجبور شود مطرب بسازد، والا مطمئن هستم هر فیلمسازی دوست دارد کارش از کیفیت بالایی بهره برد. این وضعیت برای فیلمسازان قدیمی نیز وجود دارد. برای نمونه ابوالحسن داوودی بعد از ساخت کارهای بسیار خوب مجبور به ساختن «هزار پا» شده است.

این کارگردان گفت: مشکل من با فیلم‌هایی نظیر مطرب به معنای مخالفت با فیلم‌های طنز نیست، چون به شخصه از این شکل از سینما لذت می‌برم و درفیلم «بنیامین» هم از ظرفیت طنز در کارم بهره برده‌ام، اما نام طنز نباید سبب شود هر حرفی در فیلم زده شود، چون مخاطب فیلم‌های طنز خانواده هستند. با این توضیح به اندازه‌ای ما نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بوده‌ایم که خانواده‌ها را هم سلیقه‌شان را تغییر داده‌ایم، والا چرا باید خانواده‌ای بخواهد فیلم‌هایی نظیر مطرب یا هزارپا را ببیند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: درباره فیلم بنیامین هم باید بگویم که طرح ایده این کار چند سال پیش شکل گرفت و در ادامه فیلمنامه آن نوشته شد و یک پیش تولید شش ماه هم لحاظ شد، اما از زمانی کلید ساخت زده شد سه سال زمان برد تا فیلم تولید شود. در حقیت با نگارش فیلمنامه می‌توان زمانی چهار ساله را در کل برای این انیمیشن مد نظر قرار داد. این زمان نشان می‌دهد فردی که می‌خواهد درآمدزایی کند، نباید در سینمای انیمیشن به دنبال پول باشد. این را بیلان کردم تا بگویم انیمیشن حوزه‌ای است که هنوز در آن دغدغه به موضوعات ارزشی وجود دارد و امیدوارم همین گونه نیز باقی بماند.

وی تاکید کرد: سینما برای من به شخصه هیچگاه به عنوان شغل یا آرمان کاری مد نظر نبوده، بلکه من این حوزه را ابزاری می‌دانم که به واسطه آن می‌توانم حرفم را بزنم. سینما کودک، فرصتی است که اگر درست درک شود قادر است نسل متعددی را در خود تربیت کند، اما این خواسته بدون کمک‌های دولتی ممکن نیست، کمک‌هایی که هم باید در ساخت باشد هم در اکران، اما متاسفانه این حمایت به هیچ وجه، وجود ندارد.

این فیلمساز در پایان این گفت‌وگو تاکید کرد: سینمای ایران باید در جهان منادی اخلاق و تفکرات، انقلاب اسلامی باشد. این خواسته هم باید در تمامی ژانرهایش وجود داشته باشد، اما متاسفانه با وجود مدیرانی که در هنر هفتم هستند من رسیدن به این خواسته را بعید می‌دانم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.