جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹

انتشار غیرقانونی ۳ فیلم ایرانی در یک شبانه‌روز!

شبی که ماه کامل شد

سینماپرس: در اتفاقی بی‌سابقه در سینمایی ایران، نسخه باکیفیت ۳ فیلم در کمتر از یک شبانه‌روز قاچاق شد.

به گزارش سینماپرس، با لو رفتن ۳ فیلم در کمتر از یک شبانه‌روز که به نوعی در فضای سینمای ایران بی سابقه است، امسال تقریباً فیلم مهمی باقی نمانده است که نسخه قاچاق آن قبل از توزیع در شبکه خانگی به طور غیر قانونی منتشر نشده باشد!

این موج تازه قاچاق فیلم‌های سینمایی با دو فیلم پرفروش سینمای ایران به راه افتاده و ابتدای خردادماه تصاویری از فروش نسخه قاچاق فیلم‌های «متری شیش و نیم» و «رحمان ۱۴۰۰» در فضای مجازی منتشر شد. در نخستین روزهای مرداد نیز فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» که هنوز روی پرده بود، قربانی این بازی شد.

در اواسط آبان نیز نوبت به فیلم «سرخپوست» رسید تا نسخه پرده‌ای‌اش در فضای مجازی پخش شود و اکنون در تداوم این موج طی ۲۴ ساعت اخیر فیلم‌ «خانه پدری» دو روز مانده به پایان اکرانش، با قاچاق نسخه باکیفیتش مواجه شد. همچنین نسخه باکیفیت «شبی که ماه کامل شد» که عنوان for the review بر آن درج شده (واترمارک) در فضای مجازی منتشر شده است. «قصر شیرین» سومی فیلمی بود که با یک برچسب خاص در سمت چپ تصویر به سرقت رفته و قاچاق شده و از سرویس‌های VOD خارجی نظیر یوتیوب و تلگرام سر درآورده است.

«سینما ایده‌آل»  ضمن بیان نکان فوق، نوشت: هنوز منشاء انتشار این فیلم‌ها که قطعاً به ضرر سازندگانش است، مشخص نیست اما برآوردهای اولیه حکایت از آن دارد که احتمالاً این فیلم‌ها از یک جشنواره بین‌المللی لو رفته‌اند و دور از انتظار نیست تعداد فیلم‌های بیشتری سرنوشت مشابهی پیدا کنند.

«خانه پدری» پروانه پخش در شبکه نمایش خانگی و VOD‌ها را ندارد اما سازندگان دو فیلم «قصر شیرین» و «شبی که ماه کامل شد» در پی توزیع این فیلم در روزهای آینده و پیش از فراگیری نسخه‌های قاچاق هستند.

قاچاق این فیلم‌ها و موج تازه‌ای از نگرانی‌ها درباره امنیت فیلم‌ها به وجود آورده است و باید دید در روزهای آینده شاهد اعلام منشاء دقیق این موج تازه از سرقت فیلم‌ها خواهیم بود یا در نهایت عامل این موج تازه نیز همچون چند سرقت پیشین مشخص نخواهد شد؟

در همین راستا کانون کارگردانان سینمای ایران به فیلمسازان متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر توصیه کرده است: برای حفظ امنیت فیلم‌ها و جلوگیری از بروز سوءتفاهم از دادن هر گونه نسخه DVD یا اشکال دیگر که به راحتی امکان تکثیر دارد، به دفتر جشنواره و شورای پروانه نمایش خودداری کنند. امکان بازبینی فیلم‌ها به صورت DCP در دفتر جشنواره و شورای پروانه نمایش وجود دارد.

* فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.