جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳

با شرط تأیید هیأت انتخاب؛

حاشیه‌های«لاله» در «فجر۳۸» پایان می‌یابد؟

فیلم سینمایی لاله

سینماپرس: فیلم پرحاشیه و پرهزینه «لاله» به شرط تأیید از سوی اعضای هیأت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، بهمن‌ماه امسال رونمایی می‌شود تا شاید به ابهامات میلیاردی این پروژه هم پاسخی داده شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد، فرم شرکت در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را پرکرده است تا به شرط تأیید هیأت انتخاب این جشنواره مورد قضاوت اصحاب رسانه و سینمادوستان قرار بگیرد.

فیلم سینمایی «لاله» تیرماه سال ۱۳۹۱ به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد کلید خورد و با برآورد بودجه‌ای معادل ۲.۵ میلیارد تومان و انتشار خبر تأمین آن از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان مجری طرح، از همان ابتدا با چالش و ابهام رو به رو شد.

این جنجال در درازمدت رنگ سیاسی هم به خود گرفت و با تغییر دولت و به دستور حجت‌الله ایوبی رئیس وقت سازمان سینمایی، تصمیم‌گیری درباره سرانجام آن به حکمیت گذاشته شد. آن زمان علیرضا رضاداد مشاور عالی رییس سازمان سینمایی به عنوان حَکَم مسئول رسیدگی به امور این فیلم سینمایی شد و در نهایت رای به تعلیق این پروژه سینمایی داده شد.

فیلمبرداری این اثر سینمایی که یکی از پرحاشیه‌ترین فیلم‌ها در پروسه تولید بود، اسفندماه سال ۱۳۹۱ با تهیه‌کنندگی پروانه پرتو تصویربرداری آغاز و اعلام شد داستان این فیلم بر اساس زندگی لاله صدیق، نخستین زن قهرمان ایرانی رالی نوشته شده است.

اما بعد از گذشت چندماه از آغاز فیلمبرداری و زمانی که اعلام شد بیش از ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از سوی مدیران وقت مرکز گسترش برای این فیلم بودجه صرف شده است، در مهر ماه ۱۳۹۲ فیلمبرداری فیلم با شکایت کارگردان مبنی بر اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هیچ مالکیتی نسبت به این فیلم ندارد، متوقف شد و ادامه فیلمبرداری «لاله» به بعد از تعیین مالکیت اصلی آن موکول شد.

با وجود همین حواشی و نیز تصمیم مدیران سینمایی وقت مبنی‌بر تعلیق این پروژه سینمایی، پرونده تولید تا سال ۱۳۹۷ بسته ماند و در نهایت با تغییر تهیه‌کننده ادامه فیلم باردیگر جلوی دوربین رفت.

برای از سرگیری فیلمبرداری «لاله» تورج منصوری به‌عنوان تهیه‌کننده جدید انتخاب شد و همزمان مدیران تازه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در توافقی با تورج منصوری، ابهامات درباره مالکیت آن را نیز رفع کردند تا «لاله» به‌طور کامل محصول این مرکز شود.

این توافقات تازه در حالی صورت گرفت که تنها ۴۰ درصد از فیلمبرداری این پروژه باقی مانده بود که بعد از ۶ سال تعویق «لاله» دوباره جلوی دوربین رفت.

حال باید دید نمایش پرحاشیه‌ترین فیلم سینمای ایران در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر چه بازخوردهایی را به همراه خواهد داشت. آیا پاسخ درخوری به بلاتکلیفی نزدیک به ۷ ساله بودجه میلیاردی این فیلم و نیز ابهامات و شایعه‌های مطرح شده درباره هدر رفت بخشی از این بودجه، همزمان با رونمایی آن در جشنواره فجر داده خواهد شد؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.